ولایتی: اگر کمک ما نبود بغداد در اختیار داعش بود

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۵:۳۹ کد : ۱۹۴۷۸۳۱ سرخط اخبار

مشاور مقام معظم رهبری اعلام کرد: ایران آماده همکاری با کسانی است که در مقابل توسعه طلبی های صهیونیست ها ایستادگی می کنند.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی روز دوشنبه و در حاشیه سفر یک روزه به لبنان برای شرکت و سخنرانی در مراسم اختتامیه گردهمایی علمای جهان اسلام برای فلسطین که به دعوت مجمع جهانی بازگشت به فلسطین انجام شد مصاحبه هایی هم با تلویزیون المنار وتلویزیون او تی وی (otv) لبنان داشت .

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در بخشی از مصاحبه با المنار به پیروزی های به دست آمده از جمله در قلمون اشاره و تصریح کرد : این مقدمه ای است برای پیروزی های بعدی که بی تردید تاثیر مثبتی خواهد داشت در ایجاد روحیه و تلاش مضاعف برای مبارزه با افراط گرایی در منطقه و یقینا پیروزی با مقاومت خواهد بود .

وی با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه ایران و لبنان تاکید کرد : این روابط استراتژیک و راهبردی است و ملاقات های انجام شده در این سفر با مقامات عالی لبنان در خصوص مسایل منطقه ای ، روابط دو جانبه و مشورت برای ایجاد هم افزایی است که به تقویت مواضع دو کشور کمک خواهد کرد.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به سوال المنار در ارتباط با انتخاب رییس جمهور لبنان گفت : با توجه به خردمندی و شخصیت های ارزشمندی که در این کشور حضور دارند حتما براین موضوع و حل مسئله فایق خواهند آمد و جمهوری اسلامی ایران هم هر کمکی که لازم باشد به کشور دوست و برادر لبنان خواهد داشت و در روابط استراتژیک خود با لبنان از کسی اجازه نمی گیرد و با هماهنگی دولت لبنان این همکاری ها ادامه خواهد داشت.

وی در رابطه با ترویج ایران هراسی از سوی برخی کشورهای منطقه و اقدامات تکفیری و افراط گرایی و همچنین حمله به یمن نیز، گفت : آنها برای توجیه اقدامات غیر قانونی خود به ایران هراسی دامن می زنند و این در حالی است که ایران همیشه حامی منافع کشورهای منطقه بوده و سیاست حسن همجواری و برقراری روابط دوستانه . مسالمت آمیز با کشورهای مربوطه را دنبال کرده و می کند اما اقدامات برخی که واقعا قابل درک نیست در راستای ترویج این نگاه و ایجاد اختلاف و تفرقه حرکت می کند .

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در ارتباط با روابط ایران و عربستان نیز خاطرنشان کرد: عربستان به اقدامات مثبت ایران پاسخ مثبت نداده و نمونه آن بمباران بی دلیل مردم مظلوم یمن که به خاک و خون کشیده می شوند بوده و البته یمنی ها این ظرفیت را دارند که مشکلات خودشان را در صورت عدم مداخله عوامل خارجی به انجام رسانند.

به گزارش ایسنا، ولایتی همچنین به طور جداگانه با شبکه تلویزیونی (otv) لبنان مصاحبه کرد و در پاسخی در خصوص ارتباط تحولات منطقه با لبنان گفت : لبنان از تحولات منطقه جدا نیست و اگر این تصور وجود داشته باشد تحولات مزبور می تواند مشکلاتی را به وجود آورد و دراین زمینه لبنان می تواند نقش مهمی را در حل و فصل موضوعات منطقه ای ایفا نماید .

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نفوذ ایران در منطقه و ابراز نگرانی از این مسئله تصریح کرد : باید به جای نفوذ از جاذبه های ایران و حضور دوستانه یاد کرد و ایران آماده است تا از کسانی که در مقابل توسعه طلبی های صهیونیست ها ایستادگی می کنند حمایت و همکاری داشته باشد و نمونه آن در سفر بنده به لبنان است که با همه گروه ها دیدار داشته و در خصوص موضوعات مختلف از جمله با تمام سلام نخست وزیر ، نبیه بری رییس مجلس ، ژنرال میشل عون و دیگر شخصیت ها مذاکره شده است .باید تاکید کرد که اگر کمک و همکاری ایران به طور مثال در عراق نبود بی تردید بغداد در اختیار گروه های افراطی و داعش قرار می گرفت و در سوریه هم به این صورت در مقابل جنایات تکفیری ها ایستادگی شده است و حمایت ایران علیه ملت منطقه نیست بلکه در جهت حفظ استقلال و به نفع مردم منطقه می باشد .

مشاور مقام معظم رهبری در خصوص پرونده هسته ای هم گفت : هنوز مذاکرات ادامه دارد و البته دارای پیچیدگی هایی است که باید گفت وگو صورت گیرد و البته در هر صورت روابط ایران بدون توجه به این مهم با کشورهای منطقه از جمله سوریه ، لبنان ، عراق و ... دیرینه و ادامه دار خواهد بود .
 

کلید واژه ها: مقام معظم رهبری


نظر شما :