دیدار اولاند با برادران کاسترو

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۴۷۵۵۰ سرخط اخبار
رئیس جمهوری فرانسه به عنوان نخستین سفر یک رهبر غربی به کوبا از زمان بهبود روابط میان هاوانا و واشنگتن، پایان تحریم های آمریکا علیه کوبا را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "فرانسوا اولاند،" رئیس جمهوری فرانسه پیش از دیدار با فیدل و رائول کاسترو، رهبران کنونی و سابق کوبا درباره تحریم 50 ساله آمریکا علیه این کشور آمریکای لاتین سخن گفت و اعلام کرد، فرانسه هر آنچه را که لازم باشد برای از میان برداشتن این تحریم ها علیه هاوانا انجام می دهد چون این تحریم ها به شدت بر پیکره اقتصادی کوبا تاثیر مخرب بر جای گذاشتند.

رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: سفر من در برهه ای بسیار حساس رخ داده چون ایالات متحده پس از مدت ها در حال بهبود روابط با کوباست.

سفر اولاند به کوبا که نخستین سفر توسط یک رهبر فرانسوی محسوب می شود، نشان دهنده اهمیت همکاری و رقابت متقارن روابط میان آمریکا و اتحادیه اروپا است در حالیکه هر دوی این ها به دنبال افزایش همکاری های تجاری با هاوانا هستند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز به هاوانا سفر می کند یا خیر گفت: من نمی توانم این مساله را رد کنم. شاید اوباما سال آتی میلادی به هاوانا برود.

کوبا اعلام کرده که به خاطر محاصره و تحریم های آمریکا که از سال 1962 اعمال شده بیش از 100 میلیارد دلار ضرر داده است.

اولاند نیز در سفر خود به کوبا تاکید کرد که این کشور باید به انجام معاملات تجاری و بازرگانی بپردازد و پاریس تمایل زیادی در انجام این نوع همکاری ها با کوبا دارد.

سفر اولاند به هاوانا پیشاز سفر 19 تا 22 سپتامبر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان به این کشور آمریکای لاتین صورت گرفت.

رئیس جمهوری فرانسه که یکشنبه شب وارد کوبا شد، با فیدل کاسترو 88 ساله، رهبر سابق کوبا در منزلش دیدار و پشت درهای بسته با وی گفت وگو کرد. وی سپس با رائول کاسترو 83 ساله رهبر کنونی کوبا دیدار کرد.

کلید واژه ها: کوبا


نظر شما :