ادعای موافقت آمریکا با ادامه فعالیت فردو

۰۷ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۹۴۵۷۳۳ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

ایالات متحده در حال پذیرش ادامه فعالیت چند صد سانتریفیوژ ایران در تاسیسات هسته ای زیرزمینی فردو در نزدیکی قم است.

به گزارش «تابناک» و به نقل از آسوشیتدپرس آمریکا انتظار دارد که در مقابل ایران کار غنی سازی و تحقیق و توسعه در سایت های هسته ای دیگر خود را محدود کند.

بنا به گفته مقامات غربی که جزئیات این مساله در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته اند، طبق این گونه معامله ای، ایران اجازه خواهد داشت به فعالیت غنی سازی در فردو ادامه دهد البته به این شرط که این غنی سازی به توانایی ساخت سلاح هسته ای منجر نشود و تحت نظارت های بین المللی قرار داشته باشد. در مقابل ایران باید تعداد سانتریفیوژهای فعال خود در نطنز را کاهش دهد و محدودیت های دیگری را بر کارهای هسته ای خود بپذیرد.

مقامات غربی گفته اند که سانتریفیوژهای مستقر در فردو به جای غنی سازی اورانیوم، با موادی مانند روی، زنون و ژرمانیوم کار می کنند که جداسازی ایزوتوپ های آن در بخش های پزشکی، صنعتی و علمی کاربرد دارد. سانتریفیوژهای فعال ایران به صورتی کار خواهد کرد که تولید مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای حداقل یک سال طول بکشد.

در حالی که مذاکرات هسته ای در لوزان حساس ترین روزهای خود را پشت سر می گذارد و مقامات در انتقال جزئیات مذاکرات به رسانه ها دارای محدودیت هستند، یک مقام ارشد آمریکایی از اظهار نظر در باره پیشنهادهای مختلف مطرح در این باره خودداری کرده است ولی گفته که از ابتدای مذاکرات، تغییر تاسیسات فردو به گونه ای که در آن غنی سازی اورانیوم انجام نشود، مطرح بوده است.

مقامات غربی گفته اند که توافق احتمالی بر سر فردو یکی از چند گزینه پیچیده فنی است که در مذاکرات مورد بحث قرار گرفته است. ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا برای بحث بر سر چنین مسائلی در ادوار اخیر مذاکرات هسته ای حضور داشته است.

کارشناسانی غربی به آسوشیتدپرس گفته اند که معامله بر سر فردو موضوعی مشکل زا است زیرا از نگاه آنها تاسیسات فردو امکان این را دارد که به سرعت برای غنی سازی اورانیوم مورد استفاده قرار گیرد. ایالات متحده و متحدان غربی آن خواهان خروج کامل سانتریفیوژها از فردو بوده اند.

از سوی دیگر ایران در باره موضوع بازرسی های سرزده نیز دارای ملاحظاتی است و این در حالی است که بنا به ادعای غربی ها، ایران هنوز به سوالات در باره ابعاد احتمالی نظامی گذشته فعالیت های هسته ای خود به طور کامل پاسخ نداده است.

غربی ها در گذشته مدعی بوده اند که حتی وجود چند صد سانتریفیوژ در فردو نگران کننده است زیرا این تاسیسات از موقعیتی خاص برخوردار است که حمله نظامی به آن را بسیار مشکل می کند.

اولی هاینون که پیش از این به عنوان معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی پرونده ایران را در دست داشت، شش هزار سانتریفیوژی را که ظاهرا تاکنون مورد توافق غربی ها قرار گرفته است نیز زیاد می داند. وی در مورد ادامه فعالیت چندصد سانتریفیوژ در فردو گفته است که تک تک سانتریفیوژها را باید به حساب آورد.

یکی از مقامات غربی، به آسوشیتدپرس گفته که شمار سانتریفیوژهایی که در فردو به کار ادامه می دهند، 480 دستگاه خواهد بود و این باعث خواهد شد که شمار کل سانتریفیوژهای ایران به حدود 6500 دستگاه برسد. دیوید آلبرایت از موسسه دانش و امنیت بین المللی گفته است که وجود چندصد سانتریفیوژ بیشتر تهدید عظیمی نیست مگر این که در فردو مستقر شوند.

کلید واژه ها: فردو سانتریفیوژ آسوشیتدپرس


نظر شما :