کاخ سفید اسرار 11 سپتامبر را منتشر می‌کند

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۴۴۴۰۶ سرخط اخبار
-در ادامه خودداری مسئولین کاخ سفید از انتشار گزارش مربوط به واقعه تروریستی 11 سپتامبر که درآن به احتمال دخالت عربستان سعودی دراین حمله اشاره شده ، گروهی از قانونگذاران آمریکایی با ارائه لایحه جدیدی به کنگره این کشور خواستار انتشار هرچه سریع تر این گزارش شدند.

درپی حمله تروریستی نیروهای القاعده درسال 2001 که به کشته شدن نزدیک به 3 هزار نفر مردم آمریکا منجر شد جورج بوش رییس جمهوری وقت این کشور کمیته ای را مامور تحقیق در این زمینه کرد که به کمیته یازده سپتامبر موسوم شد.

نتایج این تحقیقات به صورت یک گزارشی در سال های آخر ریاست جمهوری جورج بوش به کنگره آمریکا ارائه شد و درپی آن کاخ سفید مندرجات گزارش مذکور را محرمانه اعلام کرد.

با روی کار آمدن دولت اوباما گردانندگان کاخ سفید وعده دادند تا پس از بررسی های لازم محتویات گزارش مذکور را در اختیار عموم قرار دهند اما با گذشت 6 سال با این توجیه که بررسی های امنیتی در مورد مندرجات این گزارش هنوز به پایان نرسیده انتشار آن را همچنان به تعویق انداخته اند.

در اوائل سال جاری یکی از مظنونان حمله مذکور به نام ذکریا موسوی تبعه عرب در جریان اعترافات خود تصریح کرد که برخی مقامات دولت عربستان سعودی با تامین نیاز های مالی نیروهای القاعده در طرح ریزی واجرای این حمله دخالت داشته اند.

درحالی که برخی از نمایندگان کنگره آمریکا این اظهارات را بی اساس خوانده و اتهامات وارده به دولت عربستان را مردود دانسته اند گروهی از نمایندگان وابسته به هر دوحزب حاکم در این کشور روز جمعه بار دیگر با ارائه لایحه ای به کنگره خواستار انتشار هر چه سریع تر نتایج این تحقیقات شدند.

این لایحه که از سوی والتر جونز نماینده جمهوریخواه ایالت کارولینای شمالی تنظیم شده تا کنون مورد حمایت 13 نماینده دیگر ازجمله 8 تن از قانونگذاران دموکرات آمریکایی قرار گرفته است.

جونز با ارائه این لایحه خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفته است:چطور می توان به دولتی اعتماد کرد که بطور عمدی اطلاعاتی را ، آن هم اطلاعات مربوط به واقعه هولناکی مثل یازده سپتامبر را ازمردم مخفی نگاه دارد؟

حضور باب گراهام سناتور ایالت فلوریدا در میان حامیان این لایحه، که در زمان تشکیل کمیته یازده سپتامبر ریاست کمیته امنیت ملی سنای آمریکا را به عهده داشت کاخ سفید را با فشار های بیشتری روبرو کرده است.

سناتور گراهام درسال 2012 به صراحت تایید کرده بود که بر اساس مندرجات این گزارش رابطه مستقیمی میان برخی از تروریست های گروه القاعده با مقامات دولت سعودی وجود داشته است که این اظهارات وی به اعلان جرم رسمی علیه دولت سعودی تعبیر شد.

با این همه مسئولین کاخ سفید ،با این توجیه که هنوز بررسی های امنیتی برای روشن شدن این که انتشار گزارش مذکور امنیت ملی آمریکا را با مخاطره روبرو نخواهد کرد، از غیر محرمانه اعلام کردن آن خود داری کرده وانتشار آن را به آینده موکول کرده اند.
 

نظر شما :