سخنرانی نتانیاهو ارزش بد شدن رابطه با اوباما را دارد

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۹۴۴۳۸۷ سرخط اخبار

سفیر اسرائیل در آمریکا تاکید کرد که تلاش بنیامین نتانیاهو برای نفوذ بر مذاکرات هسته ای ایران از طریق سخنرانی در کنگره آمریکا، به قیمت تحت تاثیر قرار گرفتن روابط اسرائیل با دولت آمریکا خواهد بود.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص، ران درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن در سخنانی در جمع نمایندگان سیاسی این رژیم در آمریکا گفته است که تلاش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای نفوذ در توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران، به قیمت متاثر شدن روابط تل آویو با دولت آمریکا خواهد بود.

درمر این اظهارات را در نشست چهارشنبه گذشته با حضور مقام های کنسولی این رژیم در آمریکای شمالی بیان کرده است. 3 دیپلمات اسرائیلی در این باره به هاآرتص گفتند که درمر سعی داشته تا بحران کنونی با دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را بی اهمیت جلوه دهد.

وی در عین حال به این مساله اذعان کرده است که اسرائیل هزینه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را پرداخت خواهد کرد، ولی این مساله را تکذیب کرد که این سخنرانی یک ضربه مرگبار بر روابط آمریکا اسرائیل وارد خواهد کرد.

یک دیپلمات اسرائیلی به نقل از درمر گفت: شاید چنین چیزهایی در گذشته وجود داشته است؛ شما نباید این مساله را یک ضربه بزرگ به روابط بدانید.

درمر افزود: سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا تنها شانس اسرائیل است تا سعی کند از یک توافق بد با ایران جلوگیری شود، چرا که اسرائیل در شرایط کنونی تقریبا هیچ گونه توانایی برای نفوذ بر روند مذاکرات از سایر کانال ها ندارد.

وی تاکید کرد: نگرانی بزرگ اسرائیل تنها هزاران سانتریفیوژی نیست که ظاهرا آنها را حفظ می کند، بلکه این واقعیت است که توافقنامه پیشنهادی تنها 10 تا 15 سال دوام خواهد داشت و پس از این مدت همه محدودیت ها علیه برنامه هسته ای ایران، لغو خواهد شد و ایران قادر خواهد بود تا بدون مانع، برنامه هسته ای خود را توسعه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل از اظهار نظر در این خصوص سخنان درمر خودداری کرده است. درمر یکی از نزدیک ترین مشاوران نتانیاهو به شمار می رود، البته اگر نزدیک ترین آنها به نخست وزیر اسرائیل نباشد و اظهارات وی دقیقا دیدگاه های نتانیاهو را منعکس می کند.

درمر از مسببان اصلی سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا به شمار می رود و تلاش زیادی را برای آماده کردن مقدمات این کار انجام داده است. یک مقام ارشد اسرائیلی نیز گفت که طی دو هفته گذشته، رهبران یهودی آمریکا و مقام های ارشد حزب دموکرات آمریکا از بینر رئیس کنگره و نتانیاهو خواسته اند تا این سخنرانی را به بعد از انتخابات 17 مارس اسرائیل موکول کنند. ولی بینر و نتانیاهو با این درخواست مخالفت کرده اند.

تصمیم نتانیاهو برای پذیرش دعوت بینر رئیس کنگره آمریکا با مخالفت هایی در داخل اسرائیل و همچنین آمریکا روبرو شده است. این اقدام نتانیاهو همچنین موجب افزایش تنش در روابط واشنگتن و تل آویو شده و کاخ سفید آن را نقض پروتکل از سوی رئیس کنگره ارزیابی کرده است.

برخی مخالفان نتانیاهو نیز این اقدام را تلاشی حزبی و با هدف پیروزی در انتخابات آتی اسرائیل قلمداد می کنند. سخنرانی نتانیاهو 2 هفته قبل از انتخابات سراسری اسرائیل خواهد بود.

کلید واژه ها: درمر


نظر شما :