تذکر شورای راهبردی به مذاکره‌کنندگان

۱۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۴۳۸۶۹ سرخط اخبار

عضو شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در موضوع هسته ای گفت: متأسفانه اعضای دیگر 1+5 یا اهل سکوتند و یا مطیع آمریکا هستند، این واقعیت تلخی است که مذاکره کننده اصلی آمریکاست.

سید مهدی مصطفوی عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس که مشروح آن در اینجا قابل مشاهده است به بیان دلایل لزوم تشکیل چنین شورایی پرداخت و گفت: با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی و نقش مهم و تأثیرگذار و توان گفتمان سازی که کشورمان در تحولات منطقه ای و بین المللی دارد، خلاء مجموعه ای که به مسائل نظام نگاه کوتاه مدت نداشته باشد و بتوان برنامه ریزی کلان و  بلند مدت را طراحی کند، حس می شد .

*وظیفه اولیه شورای راهبردی مشورا دهی به مقام معظم رهبری است

مصطفوی وظیفه اولیه شورای راهبردی روابط خارجی ایران را مشورت دهی به مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: این پیشنهادات در قالب یک تعامل نزدیک با دستگاه های اجرایی کشور و مراکز پژوهشی و متفکران داخلی و خارجی ارائه می شود تا قابلیت اجرایی شدن داشته باشد و تهیه این راهبردها بدون ارتباط با وزارت خارجه و وزارت خانه های مرتبط ممکن نیست.

*شورا شان مشورتی دارد و فاقد جایگاه اجرایی است

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر این مطلب که این شورا جایگاه مشورتی برای مقام معظم رهبری دارد و فاقد شان اجرایی است تصریح کرد: مشورت هایی که این شورا ارائه می دهد باید قابلیت اجرایی داشته باشد و تمام هم و غم ما این است که مشورتی ارائه ندهیم که قابلیت اجرا نداشته باشد،باید به گونه ای باشد که موانع را برطرف کرده، راهگشا باشد و بتواند افق های جدید و نویی را ایجاد کند.

مصطفوی یکی دیگر از وظایف دیگر شورا  را صیانت از برنامه های درازمدت نظام مانند سند چشم انداز  20 ساله عنوان و خاطر نشان کرد: شورای راهبردی روابط خارجی وظیفه دارد علاوه بر حراست از برنامه های دراز مدت و کلان نظام، موانع اجرای سند چشم انداز  و همچنین سیاست های که می تواند سبب تسهیل و تسریع اجرای سند چشم انداز و یا اسناد بالادستی درازمدت نظام شود، شناسایی کند.

*رسانه ای نبودن عملکرد شورا سبب کمرنگ جلوه کردن آن شد

وی  در مقام پاسخ به انتقادات مطرح در خصوص  عملکرد کمرنگ شورا از زمان تشکیل آن در سال 1385 اظهار داشت: شورا در آن زمان در ابتدای کار بود و باید خودش را در می یافت و اعضایی که هم در آن دوره حاضر بودند مشغله های بسیاری داشتند، در این دوره وضعیت متفاوت است و امیدواریم این دوره بتواند رسالت اصلی مدنظر مقام معظم رهبری را بهتر انجام دهد.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی یکی دیگر از دلایل کمرنگ بودن فعالیت شورا در دوره گذشته را عدم رسانه ای کردن فعالیت ها عنوان کرد و گفت: یکی از دلایلی که سبب کمرنگ جلوه کردن فعالیت های شورای راهبردی بود، عدم رسانه ای و خبری شدن فعالیت های آن بود. شورا در حال حاضر نشریات داخلی دارد که برای مسئولین ارائه می شود و هنوز به صحنه علنی وارد نشده اما این موضوع در دستور کار شورا قرار دارد  که بتواند مجلات و نشریاتی برای استفاده عموم قرار دهد؛ یا سایت شورا به گونه ای برنامه ریزی شود که از حالت خصوصی خارج شده و برای عموم قابل استفاده شود و اعضای جدید شورا بتوانند  ارتباطات با مردم و نخبگان را گسترش داده و در فضای بزرگتری فعالیت کنند.

*شورای راهبردی با سایر نهاد های سیاست خارجی موازی کاری ندارد

وی در خصوص نحوه تعامل این شورا با نهادهایی مانند شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه و اینکه تصور می شود اهداف و برنامه هایی که این نهاد ها دنبال می کنند بسیار نزدیک به یکدیگر است. گفت: تلاش این شورا این است که با دستگاه های مختلف ارتباط نزدیکی برقرار کند و در صحنه اجرائیات دستگاه های نظام هم قرار بگیرد، یعنی راهبردی ارائه ندهد که خارج از فضای اجرایی و عملیاتی نظام باشد و قابلیت پیاده شدن نداشته باشد.

مصطفوی در ادامه توضیح داد: شورا ارتباط بسیار نزدیکی با تمامی دستگاه ها و مراکزی که به نحوی در خارج از کشور حضور دارند، دارد. در دفتر مقام معظم رهبری علاوه بر شورای راهبردی روابط خارجی که بازوی مشورتی مقام معظم رهبری محسوب می شود، یک معاونت بین الملل نیز وجود دارد، این معاونت تمامی ارتباطات بین المللی مقام معظم رهبری را هماهنگ می کند. از ملاقات ها و مکاتبات و تأمین نمایندگی های مقام معظم رهبری در خارج از کشور گرفته تا برنامه ریزی برای برنامه های مختلفی که در شأن رهبریت نظام و  مرجعیت مقام معظم رهبری در خارج از کشور است؛ پاسخگویی به سؤالات و شبهاتی که مخاطبین خارج از کشور دارند جزو وظایف مهم معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری است.

وی با نفی موازی کاری فعالیت های شورای راهبردی روابط خارجی و معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: این دو مجموعه مکمل همدیگر هستند و هر کدام حیطه وظایف و فعالیت هاشان تعریف شده است. اگر شورای راهبردی روابط خارجی در سطح تنظیم راهبردهای کلان فعالیت می کند،شورای سیاست گذاری معاونت بین الملل  راه های اجرایی و عملیاتی شدن راهبردها را

*گسترش زبان و ادبیات فارسی موضوعی راهبردی برای نظام است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای راهبردی روابط خارجی یکی از فعالیت های کمیسیون متبوعش را  گسترش زبان و ادبیات فارسی که به شدت مد نظر مقام معظم رهبری است عنوان کرد و اظهار داشت: معتقدیم گسترش زبان فارسی موضوعی راهبردی برای نظام است و نظارت و رصد فعالیت دستگاه های مختلف برای گسترش زبان فارسی در خارج از کشور را در برنامه خود قرار دادیم و موانع این اقدام را هم بررسی می کنیم

وی با بیان اینکه بحث ایرانیان خارج از کشور موضوعی است که کمیسیون فرهنگی آن را  یک فرصت تلقی می کند خاطرنشان کرد: بحث تقویت و گسترش قلمرو ایران فرهنگی از دیگر موضوعاتی است که در کمیسیون فرهنگی بررسی می شود.

مصطفوی شناخت نحله های فکری و عقیدتی در جهان امروز را بسیار مهم دانست و گفت: جریانات و تفکرات افراطی گری بسیاری در جهان اسلام و عرصه های جهانی مشاهده می شود و کمیسیون فرهنگی شورای راهبردی تلاش می کند ضمن ارتباط گیری با مراکز پژوهشی از تجربیات و نظرات آنها برای مقابله با نحله های فکری افراطی  استفاده کند.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص برخی فعالیت های کمیسیون امنیتی دفاعی نیز گفت: بررسی جایگاه دفاعی جمهوری اسلامی ایران در آینده و در منطقه خاورمیانه، ارزیابی موافقت های امنیتی دفاعی که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف برقرار کرده و پیشنهاد قراردادهای جدید امنیتی دفاعی که مناسب است با کشورهای مختلف انجام گیرد، ارتباط با مجموعه های امنیتی نظامی منطقه ای یا اتحادهای امنیتی دفاعی که متصور و مناسب است در آینده در منطقه شکل بگیرد از جمله فعالیت های کمیسیون دفاعی شورای راهبردی است.

*روابط خارجی تنها موضوع هسته ای نیست

وی ضمن رد برخی انتقادات در خصوص منفعل بودن سیاست خارجی دولت یازدهم یادآور شد: شاید این انتقاد وارد باشد که روابط خارجی ما فقط موضوع هسته ای نیست و ما با تک تک کشورهای جهان حرف داریم و اقداماتی را برای انجام می توانیم برنامه ریزی کنیم، باید طوری رفتار کنیم که  منافع داخلی مان حفظ شود و جایگاهمان در عرصه بین المللی برجسته شود، دیگران نیز برای جمهوری اسلامی ایران این شأنیت را قائل هستند که بتواند در مسائل مهم منطقه ای و جهانی کمک کند و نقش داشته باشد.

*توقع قدم نزدن، توقع بیجایی نیست

مصطفوی در پاسخ به برخی انتقادات درباره قدم زدن وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: طبیعی است که مردم ما با توجه به ذهنیتی که از جنایات و حق کشی های آمریکا چه در ایران و چه در منطقه دارند،آمریکا را به عنوان یک دوست نمی شناسند و توقع قدم نزدن با دشمن هم توقع بی جایی نیست، نباید با دشمن این طور قدم زد و حرکت قشنگی انجام نشد اما باید شرایط و موقعیت را نیز در نظر گرفت و بپذیرید که شرایط،شرایط عادی نبود.

وی ادامه داد: انتقاداتی که صورت گرفته نظرات عده ای دلسوزان نظام و مردم متعهد است ، کسانی که صاحب درک و شعورند چنین انتقاداتی را مطرح می کنند و باید این انتقادات شنیده شود، امیدوارم این انتقادات فتح باب جدیدی باشد و کمک کند که دقت ها در این صحنه بیش از بیش شود، حقیقتا صحنه، صحنه بسیار سنگینی است و مقام معظم رهبری هم به عنوان عالی ترین مقام نظام از کلیت این مذاکرات و کلیت نقش و جایگاه آقای ظریف حمایت می کنند.

*دست مذاکره کننده ها در چارچوب تعریف شده باز است

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه دست مذاکره کننده ها در یک چارچوب تعریف شده ای باز است و چارچوب ها و حدود برای مذاکره و تعامل مشخص است تاکید کرد: باید دست مذاکره کنندگان باز باشد تا بتوانند کار را پیش ببرند، نمی شود هر جمله ای که می خواهند در مذاکرات مطرح کنند کسب تکلیف کنند که این جمله را بگوییم یا خیر

مصطفوی در خصوص آینده مذاکرات گفت: توکل به خدا داریم و باید امیدوار باشیم و از ارزش های نظام  پاسداری کرده و با غیرت آن را حفظ کنیم؛ اقتدار و منطق جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای به حدی بالاست که ضرورتی ندارد جمهوری اسلامی ایران مانع ادامه مذاکرات تلقی شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران می تواند با قدرت منطق و عملکرد صحیح خود مذاکرات را پیش ببرد تاکید کرد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ضعف استدلال و زیاده خواهی طرف مقابل و نرفتن زیر بار بحث منطقی و حقوقی و عقلایی است.

*متاسفانه مذاکره کننده اصلی آمریکاست

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای راهبردی در پاسخ به این سوال که چرا اغلب مذاکرات هسته ای، مذاکره دوجانبه با آمریکاست اظهار داشت: دیگر کشورها خیلی به دنبال این داستان نیستند و حرفی برای گفتن ندارند. متأسفانه اعضای دیگر یا اهل سکوت هستند یا ملاحظه کاری خود را دارند یا مطیع آمریکا هستند، این واقعیت تلخی است که در 1+5 وجود دارد. لذا مذاکره کننده اصلی آمریکاست و آنها نگاه می کنند که آمریکا چه تصمیمی می گیرد. به همین جهت هم مذاکره بیشتر با وزیر خارجه آمریکا انجام می شود.

*تذکر شورای راهبردی به مذاکره کنندگان

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورا در خصوص مذاکرات هسته ای مصداقی وارد شده و تذکری داده است گفت:بله؛ ما گزارشی را خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادیم و ملاحظاتی را که در مذاکرات باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا منافع راهبردی بیشتر تأمین شود اشاره کردیم اما قابل رسانه ای کردن نیست.

وی نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا را روش و ابتکاری جدیدی برای انتقال نظرات و مواضع مقام معظم رهبری به مخاطبین خارج از کشور عنوان کرد و گفت: نوع نگارش این نامه و پیام هایی که این نامه ارائه می داد به نحوی بود که توانست آن اثربخشی بالا را از خود نشان دهد، با توجه به اینکه یک بایکوت خبری نسبت به مواضع مقام معظم رهبری در خارج از کشور وجود دارد.

*بیش از 50 میلیون نفر در عرض سه روز نامه مقام معظم رهبری را مطالعه کردند

مصطفوی ادامه داد: اخباری که ما از خارج از کشور و از سایت ها و فضاهای مجازی داریم بسیار جالب است و به نظر می رسد عرصه جدیدی را برای تعامل تجربه کردیم که از این پس بسیار قابل استفاده است، تعداد مراجعاتی که در فضای مجازی برای مطالعه این نامه وجود داشته تا روز شنبه(4 بهمن 93) بالای 50 میلیون بود.

کلید واژه ها: مقام معظم رهبری شورای راهبردی روابط خارجی کمیسیون فرهنگی


نظر شما :