کوبانی آزاد شد

۰۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۹۴۳۶۱۰ سرخط اخبار

براساس تازه ترین گزارش ها، واحدهای حمایت مردمی کردستان سوریه به همراه نیروهای پیشمرگ کردستان عراق با شکست دادن شبه نظامیان داعش، توانسته اند کنترل کامل شهر کوبانی (عین العرب) سوریه را به دست آورند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره لبنان، منابع رسانه ای کرد امروز اعلام کردند که کردهای کوبانی توانستند این شهر را پس از سه ماه درگیری خونین به طور کامل تحت کنترل خود درآورند و نیروهای داعش را به نوار شرقی خارج از محدوده شهری کوبانی به عقب برانند.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز با تایید این خبر اعلام کرد که کردها نیروهای داعش را به طور کامل از شهر کوبانی بیرون رانده اند.

این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک، پیشتر به نقل از سرهنگ رهام ابراهیم گرگوری، از نیروهای پیشمرگ در این باره گزارش کرده بود: روز گذشته واحدهای حمایت مردمی کنترل دو روستای شمالی کوبانی را که در نزدیکی جاده منتهی به حلب قرار دارد مجددا به دست گرفتند. این نیروها در همه جبهه ها پیشرفت هایی داشتند و اکنون کنترل 90 درصد این شهر (کوبانی) و برخی مناطق خارج این شهر را در دست دارد. دشمن در حال عقب نشینی است.

گرگوری همچنین متذکر شده بود که در 24 ژانویه مبارزان کرد سوری و پیشمرگ ها با حمایت ائتلاف ضد داعش کنترل مهمترین ورودی کوبانی و جاده حلب را بازیافتند.

کوبانی، یکی از بزرگترین شهرها در منطقه کردنشین سوریه در مرز ترکیه است که به دست افراطیون داعش در ماه سپتامبر اشغال شد. از آن زمان نیروهای کرد با حمایت حملات هوایی ائتلاف ضد داعش در تلاش بودند تا آنها را از این شهر خارج کنند.

سه ماه جنگ و درگیری خیابانی شدید کوبانی را به مجموعه ای از خرابه ها تبدیل کرده است. بسیاری از خرابی های به بار آمده در نتیجه حملات سهمگین جنگنده های ائتلاف است و برخی دیگر نیز به دلیل حملات انتحاری نیروهای داعش که با خودروهای مملو از مواد منفجره انجام داده اند.

با به درازا کشیدن اشغال کوبانی از سوی داعش، این شهر به نماد مقاومت کردها و یک موضوع حیثیتی برای داعش تبدیل شد به گونه ای که این گروه تروریستی برای گرفتن شهر کوچک کوبانی صدها تن از اعضای خود از جمله چندین فرمانده ارشد را قربانی کرد. در مقابل کردها نیز از عراق، سوریه و ترکیه به سوی این شهر سرازیر شدند و پس از سه ماه توانستند تروریست ها را عقب برانند.

در دسامبر 2014 صالح مسلم محمد، رهبر کردهای سوریه اعلام کرده بود، هدف اصلی نیروهای کرد در مبارزه علیه داعش آزادی کوبانی است. ترکیه نیز اکنون میزبان بیش از 190 هزار پناهجو از کوبانی است.

کلید واژه ها: کوبانی


( ۱ )

نظر شما :