طالبان مشارکت در کابینه دولت افغانستان را رد کرده‌اند

۱۹ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۲۸۷۷ سرخط اخبار

گروه طالبان خواست محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان را مبنی بر مشارکت در کابینه دولت وحدت ملی رد کرده اند.

به گزارش ایسنا منابع نزدیک به اشرف غنی به بی بی سی گفته اند که رئیس جمهور پیشنهاد وزارت های توسعه دهات/روستاها و حج و اوقاف را برای گروه طالبان کرده بود.

یک منبع نزدیک به رهبری گروه طالبان گفته است که موافقتنامه های امنیتی که دولت وحدت ملی با کشورهای خارجی امضا کرده است و بر مبنای آن، شماری از نیروهای خارجی بعد از ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می مانند، از موانع بزرگ بر سر راه مذاکرات صلح است.

گفته می شود مذاکراتی هم برای تعیین والی های گروه طالبان در ولایات نیمروز، قندهار و هلمند در جریان است.

این خبر در حالی پخش می شود که با گذشت صد روز از آغاز به کار حکومت وحدت ملی، سران دولت هنوز موفق به تشکیل کابینه نشده اند.

اخیرا شورای عالی صلح افغانستان گفت که سهم دهی به گروه طالبان در کابینه دولت وحدت ملی دلیل تاخیر معرفی کابینه نیست.

معصوم استانکزی، دبیر شورای عالی صلح گفت که بحث گفت وگو با مخالفان مسلح دولت مساله ای جداگانه است. او گفت که هر زمانی که گروه طالبان با دولت افغانستان به توافق رسیدند "آن وقت در نظر گرفتن جا برای آنها در کابینه کار آسانی است."

از جمله خواسته های دیگر طالبان موضوع تغییر در قانون اساسی افغانستان، و تضمین مصونیت اعضای این گروه قبل از آغاز مذاکرات بر سر اشتراک در دولت وحدت ملی است.

تلاش های صلح

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان صلح و امنیت را از اولویت های کاری دولتش اعلام کرده بود.

رئیس جمهور افغانستان بعد از مراسم تحلیف در دومین سفر خارجی اش به چین سفر کرد و از کمک احتمالی آن کشور به روند صلح افغانستان استقبال کرد.

غنی در پاسخ به خبرنگاری گفت که چین با توجه به روابط نزدیکش با پاکستان می تواند در آوردن صلح به افغانستان نقش بازی کند.

او تاکید کرد: "چین به عنوان یک شریک بین المللی افغانستان با مسئولیت عمل می کند و افغانستان از گفتگو استقبال می کند. به ویژه که چین دوستی دیرینه با پاکستان دارد و ما از وزنه و نقش آن کشور (چین) برای ایجاد صلح استفاده می کنیم."

هفته گذشته مقام های گروه طالبان رفتن هیاتی از این گروه به چین را به منظور صحبت با دولت چین تایید کردند.

کلید واژه ها: گروه طالبان چین دولت وحدت ملی


نظر شما :