روزهای سخت مردم سوریه

۱۸ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۹۴۲۸۰۳ سرخط اخبار عکس نوشته
روزهای سخت مردم سوریه

دیپلماسی ایرانی: 26 ژانویه 2011 بود که تحولات جهان عرب موسوم به بهار عربی دامن سوریه بشار اسد را گرفت. دولت بشار اسد که از فرقه علویان شیعی هستند مورد اعتراض اکثریت سنی کشور قرار گرفت و در این میان دخالت کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در این بحران و حمایت آنها از جریان مخالفین به وخامت اوضاع در این کشور انجامید.

یکی از بزرگترین گروههای شورشی مخالف حکومت اسد، گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) است که برای ایجاد رعب و وحشت سر اسیران عمدتاً شیعه خود را می برد و تصاویر آنرا از طریق اینترنت پخش می کند.

درگیری ها در سوریه تلفات بسیاری بر جای گذاشته است به طوری که بنابر گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، شمار قربانیان درگیری های این کشور بر اساس مستنداتی که این نهاد در اختیار دارد، تا پایان سال ۲۰۱۳ از مرز ۱۲۵ هزار تن گذشته است. در کنار این کشته شدگان تعداد زیادی از مردم سوریه به دلیل رعب و وحشتی که گروه های معارض ایجاد کرده اند و همچنین برای حفظ جان خود جلای وطن کرده و عمدتا به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، لبنان و اردن پناهنده شده اند.

بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل تعداد پناهجویان سوریه هم اکنون سه میلیون نفر است که برپایه همین آمار آنها هم اکنون بزرگترین مجموعه پناهجویان در جهان هستند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد همچنین پیش بینی کرده است که تعداد پناهندگان سوری تا پایان سال 2015 به 4 میلیون و 270 هزار نفر خواهد رسید.

در این گزارش آمده است: سوری ها برای نخستین بار با عبور از افغان ها به عنوان بزرگترین مجموعه آوارگان و پناهجویان جهان تبدیل شده اند. قبل از این افغان ها به مدت 30 سال بزرگترین آوارگان و پناهجویان جهان بودند.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :