معاون آسیا- اقیانوسیه وزارت خارجه:

در حال چکش کاری سند همکاری امنیتی با افغانستان هستیم

۲۷ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۹۴۱۸۴۰ آسیا و آفریقا گفتگو
معاون آسیا- اقیانوسیه وزارت خارجه بیان می کند ترکیه باید بداند که کاربرد داعش برای پیشبرد اهدافش جواب نمی دهد.
در حال چکش کاری سند همکاری امنیتی با افغانستان هستیم

دیپلماسی ایرانی: افغانستان به عنوان همسایه شمال شرقی کشور، با تغییر دولت به گونه ای خارج از انتخابات مردمی مواجه بود. از سویی دیگر ایران در نوار شرقی خود هم مرز با پاکستان با بحران گروگانگیری همراه شد که همکاری های نظامی و امنیتی دو کشور را مورد توجه قرار داد. ترکمنستان به عنوان مهمترین منبع واردات گاز به ایران جایگاه ویژه ای در تامین انرژی دارد. از سویی دیگر مواضع متضاد ایران و ترکیه در مورد مساله سوریه، آینده روابط دو جانبه دو کشور را با ابهام مواجه کرده است. هندوستان به عنوان همکار اقتصادی ایران طی سال های گذشته از پرداخت بدهی های خود سرباز زد. اینها مجموعه مواضع و رفتارهایی است که در همسایگی ایران صورت می گیرد. همین مسایل موجب شد تا گفت وگویی کوتاه با ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا- اقیانوسیه وزارت خارجه داشته باشیم:

در زمان کرزی قرار بود تفاهم نامه همکاری امنیتی و اقتصادی میان ایران و افغانستان به امضا برسد. اما پس از روی کار آمدن دولت احمد زی تا کنون این امر محقق نشده و دولت کابل اقدام به امضای قرارداد امنیتی با آمریکا، ترکیه و پاکستان کرده است. وضعیت سند همکاری های ایران و افغانستان چگونه است؟

در حال حاضر میان دولت ایران و افغانستان مذاکرات در این راستا ادامه داشته و سند همکاری های امنیتی مراحل تدوین خود را می گذراند. این سند درحال چکش کاری شدن است.

از طرفی در راستای انتقال انرژی گاز از ترکمنستان به ایران وعده هایی داده شده بود. این مساله در چه مرحله ای قرار داد؟

مذاکرات انجام شده و آقای زنگنه وزیر نفت در این راستا قول مساعد داده است. ساز و کار آن در دست تهیه است.

چالش های مرزی میان ایران و پاکستان، مساله همکاری های نظامی- امنیتی را بار دیگر میان دو کشور مطرح کرد. در حالی که ایران و پاکستان سند همکاری های نظامی را امضا کرده اند اما باز شاهد وقوع برخی اقدامات از سوری پاکستان هستیم. دلیل چیست؟

ایران و پاکستان همکاری های نظامی و امنیتی با هم داشته و در این راستا سند همکاری های نظامی نیز به امضا رسیده است. اما در برخی مواقع اقدامات خلاف سند صورت می گیرد.

هندوستان از جمله کشورهایی است که نسبت به پرداخت های مالی خود از قبال خرید نفت از ایران کوتاهی کرده است. تعهدات هندوستان در چه وضعیتی است؟

پس از توافق نامه ژنو و تعلیق برخی تحریم ها، هندوستان به خوبی توانسته به تعهداتش عمل کند. در حال حاضر مسایل پولی و بانکی میان ایران و هندوستان به خوبی انجام می شود و این کشور در حال پرداخت اقساط خود است.

یکی از مسایل دیگر میان ایران و کشورهای همسایه، رویکرد آنها به تحولات منطقه ای است. ایران و ترکیه نسبت به سوریه مواضع متضاد دارند. آیا این مساله می تواند به چالش دوجانبه تبدیل شود؟

مساله فقط ایران نیست. ترکیه خلاف خواسته جهانی و منطقه ای عمل می کند. از این رو باید مواضع خود را اصلاح کند. این انتظاری است که از ترکیه می رود. زیرا به نفع ترکیه نیز هست. ترکیه باید بداند که کاربرد داعش برای پیشبرد اهدافش جواب نمی دهد. البته با این حال روابط ایران و ترکیه بر خلاف روابط ایران و عربستان است. سعی شده این گونه مسایل بر روابط دو جانبه اثر نگذارد.

انتشار اولیه: یکشنبه 23 آذر 1393 / انتشار مجدد: پنج شنبه 27 آذر 1393

کلید واژه ها: ابراهیم رحیم پور آسیا- اقیانوسیه


نظر شما :