اردوغان: آیا جایزۀ نوبل، بی طرفانه اهدا می‌شود؟

۱۳ آذر ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۵ کد : ۱۹۴۱۵۶۷ سرخط اخبار

رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، همچنان به انتقادهای خود از نهادهای مختلف بین المللی ادامه می دهد. و در جدیدترین آنها اعطای جایزه نوبل را زیر سوال برده است.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنرانی در مراسم جایزۀ ریاست جمهوری ترکیه که روز سوم دسامبر برگزار شد، گفت: «انتظار دیدگاه های بی طرفانه نداشته باشید. در دنیایی که نهادهای بین المللی براساس ایدئولوژی هایشان، سیاست هایشان و باورهایشان تصمیم می گیرند. آیا جایزۀ نوبل، بی طرفانه اهدا می شود؟ خیر. آیا شورای امنیت سازمان ملل تصممیمات بی طرفانه می گیرند؟ نه، هرگز.»

«کردپرس» به نقل از «حریت» نوشت: «اردوغان» در نطق روز سوم دسامبر شورای امنیت سازمان ملل را نیز به باد انتقاد گرفت چراکه اجازه می دهد تنها پنج قدرت بزرگ بیشترین نقش را در اتخاذ همۀ تصمیمات داشته باشند.

وی عنوان کرد که «سازمان ملل متحد که در نظام بین المللی پس از جنگ جهانی اول تأسیس گردید، از نمایندگی همۀ کشورها بازمانده است. سرنوشت همۀ دنیا نباید در دست تنها پنج کشور باشد.»

با انتقاد اخیر، این دومین بار است که رئیس جمهور ترکیه کمیتۀ نوبل را مورد حمله قرار می دهد. وی پیشتر در آگوست 2013 به خاطر اهدای جایزۀ صلح نوبل سال 2005 به سیاستمدار مصری، «محمد البرادعی» که به باور اردوغان با کودتاگران همکاری داشته، کمیتۀ نوبل را مورد انتقاد شدید قرار داد.

آژانس خبری جهان نیز اعلام کرد که کمیتۀ نروژی نوبل با این توجیه که «این کمیته به عقاید شخصی واکنشی نشان نمی دهد» از پاسخ دادن به انتقادات اخیر رئیس جمهور ترکیه خودداری کرد.

کلید واژه ها: نوبل رئیس جمهور ترکیه


نظر شما :