حمله به تیم هسته‌ای پیش افتادن از مقام معظم رهبری است

۰۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۴۱۴۰۸ سرخط اخبار

ک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حمایت های مکرر مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای و روند مذاکرات گفت: دلواپسانی که خود را مدعی تبعیت از مقام معظم رهبری می دانند باید بدانند که طرح انتقاداتی که عمدتا از مرز انتقاد عبور می کنند و به نوعی ضربه زدن به تیم مذاکره کننده هسته ای محسوب می شود به نوعی پیش افتادن از مقام معظم رهبری است و خلاف قوانین و مقررات کشور.

حشمت الله فلاحت پیشه، استاد دانشگاه، در گفتگو با فرارو، ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه ماراتن یک ساله مذاکرات هسته ای ایران در وین به پایان رسید گفت: اگر چه انتظار می رفت که در این مذاکرات پس از یکسال مذاکره مداوم و فشرده دو طرف در آخرین دور بتوانند به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنند اما در نهایت نتیجه حاصل شده نه دستیابی به توافق جامع و نه رسیدن به بن بست مذاکرات بود.

وی افزود: دستاوردی که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در آخرین دور مذاکرات با گروه 1+5 به دست آورد، رسیدن به توافق برای تمدید مذاکرات و تمدید دیپلماسی بود که در جای خود دستاورد قابل توجه ای محسوب می شود.

فلاحت پیشه در ادامه با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و روند مذاکرات در پیش گرفته شده گفت: در پایان این مذاکرات و حصول توافق ایران و 1+5 به تمدید مذاکرات شاهد بودیم که مقام معظم رهبری پیش از آنکه بحث ها و شائبه ها نسبت به این توافق در فضای داخلی کشور شکل بگیرد با یک دید راهبردی از تیم مذاکره کننده هسته ای و روند مذاکرات حمایت قاطع کردند.

وی با تاکید بر اینکه حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده و روند مذاکرات منبث از راهبردی است که ایشان پس از توافق ژنو3 مطرح کردند گفت: پس از توافق ژنو3 هم مقام معظم رهبری با یک نگاه راهبردی تاکید کردند که آمریکایی ها مورد اعتماد نیستند اما در عین حال مخالفتی با دیپلماسی دولت به خصوص برای دفع شر ندارند به نوعی از تیم مذاکره کننده و روند مذاکرات حمایت کردند.

این استاد دانشگاه افزود: این حمایت نشان داد که اصل دیپلماسی دولت مورد تایید و پذیرش مقام معظم رهبری قرار گرفته است و تیم مذاکره کننده هسته ای با حمایت و اعتماد ایشان وارد مذاکره با طرفی شده است که به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

فلاحت پیشه ادامه داد: تاکنون هم در سایه چنین اعتمادی شاهد بوده ایم که تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان از خطوط ترسیمی نظام به هیچ وجه عبور نکردند که اگر این اتفاق افتاده بود حداقل از آخرین دور مذاکرات هسته ای این تیم می توانست با توافق از وین به کشور باز گردد اما پافشاری بر حقوق هسته ای ایران و تاکید بر پایان دادن به تحریم های ظالمانه سبب شد تا توافقی که آمریکایی ها به دنبال تحمیل آن بودند شکل نگیرد.

وی تصریح کرد: حداقل در همین مذاکرات وین 9 که آخرین دور مذاکرات هسته ای و به نوعی آخرین فرصت برای دستیابی به توافق جامع هسته ای بود، تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نشان داد که به دنبال توافق به هر شکلی نیست و بر خلاف آنچه که غربی ها تاکنون ادعا کرده اند این تیم است که توافق بد را نمی پذیرد بر این اساس ضرورت دارد که به جای تخطئه این تیم آنها مورد تایید و حمایت قرار گیرند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با تاکید بر ضرروت شکل گیری فضای مثبت در عرصه دیپلماسی عمومی به نفع تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: منتقدان که این روزها تحت عنوان دلواپسان شناخته شده اند باید بدانند که در فضای دیپلماسی و شکل گیری دیپلماسی عمومی صاحب نقش هستند از این رو نباید این نقش را به گونه ای بازی کنند که در نهایت به ضرر ایران تمام شود.

وی افزود: این نقش اما آن زمان برجسته می شود که باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که حد فاصل توافق ژنو3 تا توافق بعدی که توافق جامع و نهایی است، به شدت متاثر از فضای عمومی و دیپلماسی عمومی دو طرف است و تا حدود زیادی توافق نهایی از دل دیپلماسی عمومی بیرون می آید و هر موضع گیری در این فضا می تواند به سود و یا ضرر آن تمام شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بر این اساس در چنین شرایطی اگر انتقادی هم قرار است مطرح شود این انتقاد در عرصه دیپلماسی عمومی باید متوجه آمریکایی ها باشد تا آنها را مسوول شکست مذاکرات معرفی کند چرا که با وجود حسن نیت تیم مذاکره کننده هسته ای آنها با طرح مواضع حداکثری و زیاده خواهانه مانع از توافق شدند.

فلاحت پیشه گفت: متاسفانه در داخل کشور بر خلاف آنچه که باید در اصل در عرصه دیپلماسی عمومی شکل بگیرد به گونه ای عمل می شود که تدام آن می تواند توان چانه زنی تیم مذاکره کننده هسته ای را تضعیف کند. بر این اساس ضروری است که دلواپسان به گونه ای عمل نکنند که عرصه دیپلماسی عمومی به ضرر جمهوری اسلامی تمام شود و در این شرایط هر نوع ضربه به تیم مذاکره کننده ضربه به آینده نظام است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مسوولیت تمامی پرونده های کلان نظام به خصوص در حوزه روابط خارجی به ویژه در مقوله هسته ای با شورای عالی امنیت ملی و شخص مقام معظم رهبری است گفت: اگر این شورا و شخص مقام معظم رهبری کوچکترین تردیدی نسبت به این تیم داشتند از اعزام آنها به مذاکرات خودداری می کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به حمایت های مکرر مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای و روند مذاکرات گفت: دلواپسانی که خود را مدعی تبعیت از مقام معظم رهبری می دانند باید بدانند که طرح انتقاداتی که عمدتا از مرز انتقاد عبور می کنند و به نوعی ضربه زدن به تیم مذاکره کننده هسته ای محسوب می شود به نوعی پیش افتادن از مقام معظم رهبری و خلاف قوانین و مقررات کشور است.

وی افزود: البته در شرایطی که کلیت نظام و کشور در حال دفاع و حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای است طرح مواضعی که به نظر می رسد بیشتر رنگ و بوی سیاسی و جناحی دارد با تبعات دیگری هم همراه است و آن پذیرفتن حاشیه نشینی است چرا که موضع کلی نظام در باب مذاکرات هسته ای تیم مذاکره کننده مشخص است و تضعیف این تیم و تخطئه روند مذاکرات جدا افتادن از این موضع و حاشیه نشینی است.

فلاحت پیشه در خاتمه گفت: توصیه می کنم کسانی که این روزها با زیر سوال بردن سیاست های هسته ای کشور با نام دلواپس شناخته می شوند و به خصوص همکاران سابق در مجلس در این موضوع دقیق شوند چرا آن دسته از محافل که علیه توان و حق هسته ای کشور موضع گیری می کردند و ادعای کارایی تحریم را داشتند اکنون در محافل سیاسی و رسانه ای دلواپسان را عمده نشان می دهند. به نظر می رسد که دلواپسان خواسته و ناخواسته با محافلی همراه شده اند که نمی خواهند حقوق هسته ای کشور تثبیت شود و تحمل شرایط پایدار برای ملت ایران را ندارند.

کلید واژه ها: مقام معظم رهبری دیپلماسی عمومی دلواپسان


نظر شما :