در آخرین روزهای مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شد اما دیرهنگام بود

۰۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۹۴۱۳۰۵ سرخط اخبار

با تمدید توافق ژنو تا ۷ ماه آینده در آخرین دور از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، تحلیلگر المانیتور بر این باور است، در آخرین روزهای مذاکرات وین طرفین به حصول توافق نزدیک شدند.

به گزارش فارس، دهمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 بعد از توافق ژنو، در حالی در وین به اتمام رسید که طرفین مذاکره کننده تصمیم به تمدید توافق ژنو تا 7 ماه آینده گرفتند.

شبکه خبری المانیتور طی گزارشی از دور آخر مذاکرات ایران و 1+5 نوشت، می توان دو قرائت متفاوت از نتیجه این دور از مذاکرات داشت.

المانیتور قرائت اول را مبنی بر پیشنهاد آمریکا و طرفین غربی در مذاکرات دانسته و می نویسد، با وجود آن که پیشرفت هایی در مذاکرات صورت گرفت اما این پیشرفت ها دیر هنگام بود؛ این در حالی بود که اختلاف نظرات در موارد اصلی هم چنان ادامه داشت و به موجب آن مذاکرات به سال آینده موکول شد.

از نظر المانیتور قرائت دوم از آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 بر اساس اظهارات مقامات ایرانی این است که گفتند پیشرفت های قابل توجهی در مذاکرات هسته ای به دست آمد و احتمال توافق نهایی سیاسی را در طول چند روز یا هفته ممکن می کرد.

المانیتور مدعی شد، یکی از مقامات ارشد ایرانی در وین به عده ای از سخنگویان گفت «ما این جا هستیم» و به ادعای المانیتور منظور وی انتظار از هم تایان غربی برای ماندن در وین و ادامه مذاکرات در هفته آینده برای رسیدن به توافق بود.

المانیتور در ادامه مدعی شد سخن محمد جواد ظریف به خبرنگاران مبنی بر ادامه مذاکرات بعد از تعطیلات جشن شکرگزاری دوستان غربی، به معنای ابراز ناخشنودی وی از عدم ادامه مذاکرات در هفته آینده برای حصول توافق بود.

از سوی دیگر مقامات کنونی و سابق آمریکایی در مورد پیشرفت مذاکرات هسته ای می گویند امکان حصول توافق یک تصور واقعی نبود. المانیتور به صحبت های «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و نوشت به گفته کری پیشرفت های چشم گیری در مذاکرات وجود داشت و ایده های تازه ای مطرح شد. هم چنین «رابرت اینهورن» مذاکره کننده سابق آمریکا در موضوع ایران به المانیتور گفت با این وجود، اختلاف نظرهای اصلی هم چنین پا برجاست. «به نظر من با وجود آن که همه طرفین سعی داشتند ایده های مختلف را امتحان کنند اما این تلاش ها برای بر طرف کردن اختلاف نظرها کافی نبود».

به اعتقاد المانیتور، با وجود عدم اطمینان برای حصول توافق سیاسی تا ماه مارس، بعضی مقامات و تحلیلگران بر این باورند که تغییرات قابل توجه و مثبتی در این دور از مذاکرات به دست آمده که منجر به خوشبینی محتاطانه برای پیشرفت سریع در آخرین روزهای مذاکرات شد. 

المانیتور در ادامه با نقل قول از صحبت های کری در کنفرانس خبری بعد از مذاکرات نوشت، کری به حصول توافق جامع در راستای کسب رضایت جهانی باور دارد و یادآور شد هم چنان اختلاف نظرهای قابل توجهی وجود دارد.

در ادامه گزارش المانیتور به صحبت های «فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه یک روز بعد از اتمام مذاکرات در وین اشاره کرد و نوشت با وجود آن که فرانسه پیش از این برای مذاکرات هسته ای ایران و حصول توافق اهمیتی قایل نبود اما درمورد آخرین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت این دور از مذاکرات کاملا مثبت بود و پیشرفت قابل توجهی در مورد اختلاف نظر در میزان غنی سازی اورانیوم توسط ایران است، حاصل شد.

در واقع فابیوس مدعی شده بود پیشرفت چشمگیر این دور از مذاکرات در مساله اعمال محدودیت بر ایران در مورد میزان غنی سازی اورانیوم بود.

المانیتور ادامه می دهد پیشرفت سریعی در ملاقات های انفرادی ظریف و کری حاصل شد که در آخرین روزهای مذاکرات به دست آمد. دیپلمات های ایرانی و آمریکایی با حضور «کاترین اشتون» هماهنگ کننده مذاکرات، ملاقات های سه جانبه برگزار کردند که برای هماهنگی بین 6 کشور انجام گرفت.

بر اساس گزارش المانیتور نتیجه مذاکرات طولانی و مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا برای نزدیک شدن به حصول توافق نهایی مفید بودند.

کلید واژه ها: المانیتور مذاکرات هسته ای ایران


نظر شما :