اولین حمله جنگنده‌های کانادایی در فلوجه

۱۲ آبان ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۷ کد : ۱۹۴۰۳۹۴ سرخط اخبار
جنگنده های کانادایی اولین حملات هوایی خود به مواضع داعش در عراق را ترتیب دادند. در همین حال، وزارت کشور عراق اعلام کرد که مفتی داعش را بازداشت کرده است. منابع همچنین از اقدام نیروهای پیشمرگ در آزادسازی ایزدی ها از دست تروریست های داعش خبر دادند.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، "راب نیکلسون"، وزیر دفاع کانادا در سخنانی عنوان داشت: از زمانی که کانادا از ماه میلادی گذشته به عضویت ائتلاف ضد داعش درآمد، جنگنده های کانادایی روز یکشنبه دست به نخستین حملات هوایی خود به مواضع داعش در عراق زدند.
 
این مقام کانادایی عنوان داشت: دو جنگنده از نوع CF18 با استفاده از بمب های لیزری مواضع داعش را در اطراف شهر فلوجه هدف قرار دادند که این ماموریت چهار ساعت به طول انجامید.
 
وزیر دفاع کانادا در بیانیه ای اعلام کرد: این حملات نشانگر عزم جدی کانادا برای مقابله با تهدیدهای تروریست ها و ایستادگی در کنار ائتلاف است.
 
زخمی شدن سخنگوی داعش
 
از سوی دیگر، وزارت کشور عراق اعلام کرد که در حملات جنگنده های عراقی به مواضع داعش در استان الانبار 25 تروریست کشته شدند و 20 تن دیگر از جمله ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش زخمی شدند.
 
ابومحمد العدنانی که دارای تابعیت سوری است، سخنگوی داعش بوده و مسئولیت انتشار بیانیه های این گروه تروریستی را از طریق پایگاه های اینترنتی و پایگاه های ارتباط اجتماعی برعهده دارد.
 
بازداشت مفتی داعش
 
وزارت کشور عراق همچنین اعلام کرد که یکی از تشکیلات امنیتی وابسته به وزارت کشور توانسته است "حسام ناجی شنین"، مفتی داعش را که مسئولیت اعطای مجوز برای تخریب مساجد، حسینیه ها، کلیساها و دیگر اماکن عبادتی اقلیت ها در موصل، صلاح الدین، دیالی، کرکوک و سایر استان ها برعهده دارد، بازداشت کند.
 
این تروریست داعشی همچنین فتوای کشتار افراد بی گناه، به سرقت بردن دارایی های آن ها، به اسارت گرفتن زنان و فروختن آن ها را صادر کرده بود.
 
دفتر اطلاع رسانی وزارت کشور عراق اعلام کرد: این فرد پس از رهگیری های دقیق بازداشت شد و بازداشت وی ضربه غافلگیرانه ای به داعش وارد کرده است؛ چرا که وی دوست صمیمی ابوبکر بغدادی، رهبر داعش است.
 
حضور 200 کرد در کنار داعش
 
در همین حال، مسرور بارزانی، مشاور شورای امنیتی اقلیم کردستان در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط با بیان اینکه نیروهای پیشمرگ توانستند بیشتر مناطقی را که در گذشته تحت تصرف داعش بود، تحت کنترل خود درآورند، تاکید کرد: روحیه نیروهای پیشمرگ بسیار بالاست و آن ها توانسته اند تمام مشکلاتی را که در آغاز با آن مواجه بودند، پشت سر بگذارند.
 
وی افزود: تنها مشکلی که ما با آن مواجه هستیم این است که پیشمرگ ها سلاح های پیشرفته در اختیار ندارند و این افراد باید به سلاح های سنگین وزن همچون تانک، خودروی زرهی، توپخانه های دوربرد، هلی کوپتر و موشک های ضد تانک مجهز شوند.
 
وی درخصوص تعداد نیروهای کرد که در کنار داعشی ها می جنگند، گفت: تعداد این افراد به حدود 200 تن می رسد و بیشتر این افراد برای ما شناخته شده اند و برخی از این افراد در درگیری های داعش در سوریه و برخی دیگر در جبهه های درگیری ها با پیشمرگ ها کشته شده اند و تعداد دیگری از این افراد نیز همچنان در کنار داعشی ها می جنگند.
 
حیدر العبادی: روز رهایی نزدیک است
 
از سوی دیگر، حیدرالعبادی، نخست وزیرعراق در بیانیه ای در حاشیه دیدار با هیاتی از استان نینوا عنوان داشت: آزادسازی موصل در واقع به منزله آزادسازی عراق است و آزادسازی موصل بخشی از استراتژی ما برای از بین بردن داعش است.
 
حیدرالعبادی گفت: ما به کسانی که با داعش همکاری می کنند، هشدار می دهیم و به آن ها فرصتی را برای بازگشت داده ایم، چرا که روز رهایی نزدیک است.
 
پیشمرگ های کرد 200 ایزدی را آزاد کردند
 
در همین حال، نوری عثمان سنجاری، نماینده امور آوارگان در دولت اقلیم کردستان اعلام کرد که پیشمرگ های کرد توانستند حدود 200 ایزدی از جمله زن، کودک و افراد سالخورده را که توسط داعش ربوده شده بودند، آزاد کنند.
 
وی افزود: این عملیات بسیار سخت و پیچیده بود و شخصیت هایی از داخل و خارج اقلیم کردستان برای نجات این افراد به گروگان گرفته شده مشارکت کردند.
 
کنترل نیروهای عراقی بر مسیر فلوجه- رمادی- سامرا
 
همزمان شبکه المیادین به نقل از یک منبع امنیتی عراقی گزارش داد که گروهی از نیروهای واکنش سریع توانستند مسیر فلوجه- رمادی- سامرا را از کنترل تروریست های داعش خارج کنند.
 
این دستاوردهای امنیتی پس از آن صورت گرفت که ارتش عراق توانست دو روستای التامیم و القادسیه و پالایشگاهی در جنوب بیجی واقع در شمال استان صلاح الدین را تحت کنترل خود درآورد.
 
قیام عمومی عشایر الانبار علیه داعش
 
از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی العهد گزارش داد که عشایر استان الانبار در عراق برای حمایت از عشیره البونمر علیه گروه تروریستی داعش قیام عمومی اعلام کردند.
 
گروه تروریستی داعش دست به جنایت های وحشیانه ای علیه عشیره البونمر زده است و صدها تن از مردم این عشیره را به طرز وحشیانه ای اعدام کرده است.
 
انفجار بمب در کنار عزاداران حسینی
 
در همین حال، منابع پلیس و منابع پزشکی عراق یکشنبه شب اعلام کردند که بمبی در منطقه صدر در بغداد منفجر شد که به کشته شدن 14 تن از عزاداران شیعه انجامید.
 
این بمب کار گذاشته شده در نزدیکی خیمه عزاداران شیعه در منطقه صدر منفجر شد.
 
پیش از این انفجار نیز 20 تن در پی دو انفجار شدید در بغداد جان خود را از دست داده بودند.

کلید واژه ها: پیشمرگ کانادا کشور عراق


نظر شما :