از حضور احمد شهید،هراسی نداریم

۰۵ آبان ۱۳۹۳ | ۰۴:۰۷ کد : ۱۹۴۰۰۸۰ سرخط اخبار

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ما از حضور احمد شهید در ایران، هراسی نداریم چرا که نظام و حکومت و قوای سه گانه قدرت عظیمی دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، جواد لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما 6 مشکل اصلی با احمد شهید داریم گفت: اشکال اول این است که نفس گزارشگر ویژه توجیه می خواهد آنها باید به ما بگویند که چرا گزارشگر ویژه باید توجیه کنند در ایران چه اتفاقی افتاده که گزارشگر ویژه می خواهند؟ گفتیم چرا برای ایران گزارشگر ویژه ضروری است اما برای کشورهای دیگر نیست.

وی افزود: یکی از دلایل توفیق ما در صحنه بین المللی این است که ما به شکل حرفه ای با سازمان ملل کار می کنیم.

وی اشکال دوم را موضع گیری گزارشگر سازمان ملل علیه ایران عنوان کرد و گفت: طبق نرم های گزارشگری باید در لحظه ای که فردی مندبیت گزارشگری دارد علیه کشور دیگر موضع گیری نداشته باشد، ما نمی خواهیم احمد شهید با ما دوست باشد فقط حرف ما این است که نباید علیه ایران موضع گیری سیاسی داشته باشد.

وی افزود: مشکل سوم این است که احمد شهید متد غربالگری ندارد، ما از روی سایت می فهمیم که چه چیزی به ما استناد داده شده، ما اصلاً نمی دانیم او چگونه غربال می کند وقتی هم از او متدش را می پرسیم حرفی نمی زند.

وی اشکال چهارم را پرونده سازی علیه ایران دانست و گفت: این یک اقدام خلاف است و حتی در سیستم های حقوقی داخل کشورها هم نمی توانید دعوت عام کنید که هرکس از یک نفر پرونده دارد بیاید و او را به دادگاه بکشاند.

وی اشکال پنجم را حمایت از تروریسم است و گفت: احمد شهید متهمان تروریسم را مدافع حقوق بشر می خواند، ما یک بار فردی را که عامل بمب گذاری بود و خانه اش معدن اسلحه بود گرفتیم و اعدام کردیم اما آنها گفتند که این فرد مدافع حقوق بشر بوده و چون کرد بوده اعدام شده است، این در حالی است که دفاع از تروریسم پیگرد بین المللی دارد.

وی اشکال ششم به احمد شهید را توهین به اسلام عنوان کرد و گفت: وی می گوید که به نظر من باید همجنسگرایی آزاد باشد در حالی که می توانست بنویسد اینگونه قوانین اسلام با فلان بند سازمان ملل مغایر است اما می گوید به نظر من و فتوا می دهد، تو که هستی که چنین حرفهایی می زنی؟ اینها در واقع پایه نقد ما از این گزارشگری است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که نباید مسئله حقوق بشر را تبدیل به یک مسئله جناحی سیاسی کنیم، آنهایی که سنگ حقوق بشر را به سینه می زنند به آزادی و استقلال ما علاقه ندارند.

پس از پایان صحبت های لاریجانی یکی از قضات خطاب به لاریجانی گفت: چرا نظام از حضور احمد شهید هراس دارد؟ چرا مدام مانع ورود وی می شویم ؟ نهایت این است که می خواهد با سران جنبش سبز دیدار کند که لاریجانی در واکنش به این صحبت اظهارداشت: قبل از احمد شهید هم گزارشگر داشته ایم و مسئله گزارشگر ویژه موضوع جدیدی نیست، برخی از آنها هم به ایران آمدند و از زندانها بازدید کردند.

وی افزود: به طور قطع ما وحشتی از حضور احمد شهید در ایران نداریم و نظام و حکومت و قوای سه گانه قدرت عظیمی دارند.

وی ادامه داد: کشور ما کشور لرزانی نیست، ما به احمد شهید گفته ایم که اشکالات را بگوید. ازش پرسیده ایم که برای چه می خواهی به ایران بیایی که او هم 300 اتهام علیه ایران را مطرح کرد و برای مثال گفت که می خواهد شکنجه در ایران را بررسی کند و ببیند که آیا سیستماتیک است یا خیر و سپس گفته که من خودم یکی دو جا را می بینم و استنباط می کنم، در هر حال ما نتوانستیم با این فرد به طور منطقی وارد گفت وگو شویم.

کلید واژه ها: احمد شهید گزارشگر ویژه لاریجانی


نظر شما :