واکنش ایران به گزارش ضد ایرانی بان کی مون

۲۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۰:۵۳ کد : ۱۹۳۸۲۴۹ سرخط اخبار

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا در هفته های اخیر، گفت: دیدگاه ها هنوز به هم نزدیک نشده است و اختلافات بر روی موضوعات جدی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه رونمایی از تمبر مشترک روابط دوجانبه ایران و مکزیک در جمع خبرنگاران پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا پس از مذاکرات دوجانبه با نمایندگان گروه 1+5 اختلاف نظرها کاهش یافته است، گفت: در مذاکرات دوجانبه ای که در ژنو و وین داشتیم ما در مورد متن مذاکره نکردیم بلکه در مورد موضوعاتی صجبت کردیم که در نهایت اگر در مورد آنها به تفاهم برسیم بر پیشرفت در نگارش متن تأثیر خواهد داشت.

وی ادامه داد: همان طور که آقای ظریف و عراقچی اعلام کردند در گفت وگوهای دوجانبه ای که با اروپایی ها و آمریکا داشتیم خیلی از این بعد که دیدگاه ها به هم نزدیک شود به نتیجه نرسیدیم و اختلافات روی موضوعات جدی وجود دارد. اما از طرف ایران حسن نیت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد و تلاش می کنیم تا قبل از 3 آذر این کار انجام شود اما طبیعی است با هر هزینه ای حاضر نیستیم این توافق صورت گیرد و خطوط قرمزی که ایران بارها اعلام کرده است باید رعایت شود.

روانچی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که احتمال رایزنی میان وزیران خارجه و روسای جمهور ایران و گروه 1+5 برای نزدیک کردن دیدگاه ها و رفع اختلافات بر سر موضوعات جدی وجود دارد، گفت: در مذاکرات نیویورک در هفته آینده ملاقات هایی بین وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 صورت می گیرد و اگر آقای روحانی تشریف بیاورند بین ایشان و برخی کشورهای عضو گروه 1+5 جلساتی خواهد بود. همچنین در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و گروه 1+5 به سرپرستی آقای ظریف و خانم اشتون جلسه ای وجود دارد. فکر نمی کنیم نیاز باشد بخواهیم سطح مذاکرات را بالا ببریم. اگر واقعا اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، در همین سطحی که الان مذاکره صورت می گیرد می توان به نتیجه رسید.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه احتمال تمدید مجدد مذاکرات چنان چه دوطرف به تفاهم نرسند وجود دارد، اظهار کرد: هنوز زود است تا در این مورد صحبت کنیم ما بر این مسأله تمرکز داریم که تا قبل از 3 آذر تمام شود اما اگر به نتیجه نرسیدیم در موقع خودش تصمیم گیری می کنیم.

روانچی در واکنش به گزارش حقوق بشری علیه ایران از سوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، اظهار کرد: ما بارها اعلام کرده ایم نباید با مسأله حقوق بشر سیاسی برخورد شود. بر اساس دین اسلام همه باید در جهت حقوق بشر حرکت و همکاری کنند. اما اگر بخواهد با موضوع حقوق بشر سیاسی برخورد شود از دید ما کاملا" مردود است.

وی در خصوص این که احتمال دارد این گزارش بر حضور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تأثیر بگذارد، گفت: خیر. از این مباحث تاکنون زیاد مطرح شده است. ما کار خود را خواهیم کرد و وقتی این مسأله در مجمع عمومی مطرح شود ما نظرات خود را به طور شفاف و صریح اعلام می کنیم.


نظر شما :