کاخ سفید راهبرد اوباما در سوریه و عراق را منتشر کرد

۲۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۹۳۸۱۹۶ سرخط اخبار

کاخ سفید روز پنج شنبه با انتشار فکت شیتی، به تشریح طرح رئیس جمهور این کشور برای «تضعیف و نهایتا نابودی داعش» پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، دولت آمریکا در «فکت شیت» منتشر شده کاخ سفید با عنوان «استراتژی مقابله با داعش» می نویسد: «داعش علیه مردم در عراق و سوریه و در سطح گسترده خاورمیانه و همچنین برای مردم، متحدان و منافع ایالات متحده در منطقه تهدید جدی ایجاد کرده است. به حال خود رها کردن داعش میتواند به گسترش این تهدید در منطقه تا میهن ما بیانجامد.»

دولت آمریکا در این فکت شیت به تشریح طرحی پرداخته که «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور اعلام کرده است که هدف آن «تضعیف و نهایتا نابودی داعش» است. دولت آمریکا قصد دارد با همین بهانه به تسلیح گسترده مخالفان سوریه و همزمان حملات هوایی داخل خاک این کشور بپردازد. اقدامی که با اعتراض مسکو مواجه شده است. کرملین اعلام کرده است که این اقدامات نقض آشکار قوانین بین المللی است.

کاخ سفید در فکت شیت منتشر شده از افزایش منابع اطلاعاتی و ارسال نیروهای بیشتر برای ارزیابی موقعیت منطقه در بحران بوجود آمده توسط داعش خبر می دهد و می نویسد «برای محافظت از آمریکاییهای حاضر در عراق و همچنین جلوگیری از بحران انسانی در منطقه، با اقدام فوری، به تهدید موجود در عراق با بیش از 150 حمله هوایی موفق، پاسخ دادیم. این حملات نیروها و امکاناتما در بغداد و اربیل را محافظت کرد، نیروهای داعش را کشت، تجهیزاتشان را نابود کرد و از زیرساخت های حیاتی عراق محافظت نمود همچنین محاصره داعش را شکست و به نجات شهروندان عراقی که در میان کوه ها گرفتار شده بودند انجامید.»

سپس با اشاره به اینکه «هدف ما در عراق مشخص است: نابودی داعش» می نویسد استراتژی ما برای دستیابی به این هدف بر مبنای ائتلاف شرکای بین المللی و منطقه ای برای مبارزه با داعش استوار است. «ده ها کشور هم اکنون چه از نظر کمک های انسان دوستانه و چه کمک نظامی در جنگ عراق شکت کرده اند و در تلاشیم این ائتلاف را در روزها و هفته های آتی قوت بخشیم.» سپس موارد زیر را به عنوان المان های هسته ای استراتژی برمی شمرد.

در ادامه اصلی ترین موارد طرح اوباما که بسیاری هدف نهایی آن را تغییر نظام در سوریه به بهانه مبارزه با داعش ارزیابی کرده اند، آمده است:

- پشتیبانی موثر از دولت عراق

«این امر بسیار آشکاراست که فعالیت بیشتر ایالات متحده در عراق منوط است به تشکیل دولتی یکپارچه در این کشور به معنی ایجاد دولتی در بغداد که از طرف تمامی گروه ها در عراق پشتیبانی شود.» کاخ سفید با اشاره به اینکه «دولت جدید در عراق روز 8 سپتامبر سوگند یاد کرد» از پشتیبانی همه جانبه این دولت در مبارزه با داعش خبر می دهد.

- از بین بردن نقاط امن داعش

کاخ سفید با اشاره به «کمپین راهبری سیستماتیک» حملات هوایی ایالات متحده علیه تروریست های داعش اشاره می کند و مینویسد با حملات هوایی به تجهیزات و نفرات داعش امکان پیشروی نیروهای زمینی عراق را فراهم خواهد آورد و یادآور می شود که «آقای رییس جمهور در دستور به عملیات مستقیم نظامی علیه داعش در عراق و سوریه تعلل نخواهد کرد.»

- بالا بردن ظرفیت همکاری

کاخ سفید با بیان اینکه «با بالا بردن توانایی و ظرفیت شرکایمان در منطقه کمپین مبارزه موثر علیه داعش در منطقه را قدرت خواهیم بخشید» از اعزام 475 نیروی آمریکایی به عراق برای انجام و فعالیت های اطلاعاتی، پشتیبانی، تجهیز و آموزش نیروهای عراقی و کردهای عراق خبر می دهد و از مهیا نمودن سلاح و تجهیزات نظامی ئ نیروهای ویژه عملیاتی آمریکایی برای مشاوه و آموزش نیروهای عراقی پرده برمیدارد و مینویسد «رییس جمهور همچنین از کنگره خواسته است تا مجوز آموزش و تجهیز نیروهای مخالف دولت سوریه (موسوم به شورشیان میانه رو) را فراهم نمایند.» و در عین حال از تلاش برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه خبر می دهد و می افزاید «درخواست 5میلیارد دلاری صندوق مشارکت مبارزه با تروریسم (CTPF) با ما اجازه آموزش و ایجاد ظرفیت لازم برای پشتیبانی از شرکای خود در منطقه را خواهد داد و کمک 500 میلیون دلاری برنامه وزارت دفاع برای آموزش و تجهیز مخالفان دولت سوری (شورشیان میانه رو) را شامل خواهد بود.»

- افزایش همکاری اطلاعاتی امنیتی

کاخ سفید با اشاره به همکاریهای اطلاعاتی و امنیتی میان شرکای منطقه و نیروهای عراقی مینویسد این امر به «شناخت بهتر تهدید موجود» انجامیده و «مقابله موثر علیه  داعش» را منجر خواهد شد.

- ازبین بردن منابع مالی داعش

کاخ سفید با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در ماه اوت تصویب شد و در آن افراد و شرکت هایی که به داعش کمک مالی می کنند تحریم شده بودند می نویسد «بدین وسیله توانایی داعش را محدود خواهیم کرد» و اشاره می کند با عدم پرداخت باج در ازای گروگان ها و قطع جریان کمک مالی به داعش این گروه تروریستی را فلج خواهد کرد.

- افشای ماهیت واقعی داعش

در بیانیه کاخ سفید با اشراه به تلاش مبلغین مذهبی در سراسر دنیا در محکوم نمودن «خلافت» خود خوانده داعش یادآور می‍شود که باید با افشای ماهیت داعش از ادعای غلط انها مبنی بر «فعالیت به نام مذهب» پرده برداشت.

- ایجاد خلل در جریان پیوستن خارجی ها به داعش

جریان حیاتی داعش و تهدیدش برای امنیت جهانی با شهروندانی از نزدیک به 80 کشور جهان، جنگجویان تروریست خارجی هستند که به این گروه می پیوندند.بیش از 100 جنگجو از ایالات متحده به مناطق درگیری سفر کرده اند یا در تلاش برای سفر بوده اند. روز 24 سپتامبر ایالات متحده در این خصوص در گردهمایی در شورای امنیت سازمان ملل شرکت خواهد کرد.

- حفاظت از میهن

 در این بخش به تشریح اقدامات اطلاعاتی و امنیتی علیه تهدیدات داخلی می پردازد و می نویسد «افراد مظنون به وابستگی به داعش» در کشور را تحت نظارت دقیق قرار می دهیم

- کمک های بشردوستانه

کاخ سفید در خاتمه تاکید می کند که به همکاری شرکایش در منطقه برای ادامه ارسال کمک های انسان دوستانه به آوارگان عراقی و سوری نیازمند است و تاکید می کند در مبارزه با جریان رو به گسترش خشونت که داعش بسیار در توسعه آن اصرار دارد، به همکاری برای جلوگیری از کشتار و فجایع گروهی به خصوص علیه اقلیت های قومی و مذهبی آسیب پذیر ادامه خواهد داد.


نظر شما :