عدم اطمینان جمهوریخواهان به کاخ سفید

برنامه شما چیست آقای رئیس جمهور؟

۱۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۹۳۷۹۸۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
اعضای کنگره امریکا می‌گویند که اوباما باید رسما از کنگره و سنا بخواهد که می‌خواهد علیه نیروهای دولت اسلامی حملات هوایی انجام دهد و به طور روشن بگوید که چه برنامه‌ای را برای ادامه مبارزه با آنها دارد.
برنامه شما چیست آقای رئیس جمهور؟

دیپلماسی ایرانی: در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در راس سران ناتو تصمیم های این پیمان را در مبارزه با گروه های اسلامی داعش بیان کرده و گفته است که پیمان بزرگی با حضور کشورهای منطقه ای و اروپایی در مبارزه با داعش شکل خواهد گرفت و به همین منظور جان کری، وزیر امور خارجه و چاک هیگل، وزیر دفاع کابینه اش نیز به خاورمیانه سفر خواهند کرد تا چگونگی شکل گیری چنین پیمانی را بررسی کنند، نمایندگان کنگره و سنای امریکا نسبت به برنامه های او مشکوک هستند و همچنان می گویند که او برنامه ای ندارد و دقیقا نمی داند می خواهد چگونه با دولت اسلامی مبارزه کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، سناتور میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنای امریکا در این باره می گوید که باراک اوباما، رئیس جمهوری دموکرات ها تنها در صورتی می تواند حمایت دو حزب اصلی کنگره یعنی جمهوریخواه و دموکرات را به دست آورد که برنامه ای کاملا قابل اطمینان و مصداقی برای مبارزه و تحت تعقیب قرار دادن نیروهای دولت اسلامی ارائه دهد. به گفته وی مقام های دولت امریکا باید خود را آماده اطلاع رسانی به کنگره برای ارائه طرحشان در مبارزه با دولت اسلامی کنند.   

برخی از اعضای کنگره امریکا می گویند که اوباما باید رسما از کنگره و سنا بخواهد که می خواهد علیه نیروهای دولت اسلامی حملات هوایی انجام دهد و به طور روشن بگوید که چه برنامه ای را برای ادامه مبارزه با آنها دارد.

برخی از ناظران می گویند که به دنبال فشارهای نمایندگان کنگره و سنا رئیس جمهوری امریکا تا پایان این ماه برنامه خود را برای مبارزه با دولت اسلامی به کنگره تحویل خواهد داد و به صراحت خواهد گفت که در این مبارزه چه برنامه ای را دنبال می کند و چه اهدافی را مد نظر دارد.

پیش از این سناتورهای امریکایی که عموما در جبهه جمهوریخواهان هستند باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا را به باد انتقاد می گرفتند که هیچ برنامه ای برای مبارزه با گروهک تروریستی داعش یا دولت اسلامی فعلی ندارد، در حمله به آنها با تردید برخورد می کند و سهل انگاری هایش در مبارزه با داعش تهدیدی برای امنیت ملی امریکا محسوب می شود.

میچ مک کانل در این باره به یک شبکه امریکایی در ایالت کنتاکی می گوید: «با وجود این که ما به زمان تبلیغات انتخاباتی کنگره در ماه  نوامبر نزدیک می شویم، ما از اوباما می خواهیم که به روشنی طرحی را برای مبارزه با دولت اسلامی ارائه دهد و بگوید چگونه می خواهد با تهدید آنها مقابله کند.»

معاونان رئیس جمهوری امریکا در کنگره می گویند که رئیس جمهوری امریکا به زودی و طی چند هفته آینده هیئتی را متشکل از مسئولان ارشد امنیتی و جان کری، وزیر امور خارجه اش را به کنگره خواهد فرستاد تا اعضای کنگره را در جریان برنامه هایش در مبارزه با گروهک تندروی شبکه اسلامی قرار دهند.

وی در ادامه می افزاید: «ما اصرار داریم بدانیم که رئیس جمهور دقیقا چه فکر می کند و چه برنامه ای را در نظر گرفته است. ما نیز تلاش می کنیم در کنگره با او در همین چارچوب همکاری کنیم و تلاش کنیم که او در برنامه هایش موفق شود.»

مک کانل که خود از منتقدان سرسخت سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا است، همچنین می گوید: «به اعتقاد من اوباما نیاز به نوعی هماهنگی و اجازه گرفتن از ما دارد، شاید به نوعی نیاز به حمایت مالی ما هم داشته باشد. به اعتقاد من اگر او بتواند طرحی مصداقی و اطمینان بخش بدهد که تضمین کند این آدم کش ها تحت پیگرد قرار می گسرند و حتما کشته یا مجازات می شوند، به احتمال بسیار زیاد مورد حمایت هر دو حزب کنگره قرار خواهد گرفت.»

وی تاکید می کند، ما بی صبرانه منتظر برنامه های اوباما هستیم، شاید ارائه این برنامه کمی طول بکشد، شاید تا بعد از تعطیلات کنگره در هفته سوم سپتامبر یا حتی بعد از انتخابات نمایندگان کنگره به تعویق بیفتد اما حتما می خواهیم که این برنامه به ما ارائه شود.

معاونان رئیس جمهوری امریکا در کنگره می گویند که رئیس جمهوری امریکا به زودی و طی چند هفته آینده هیئتی را متشکل از مسئولان ارشد امنیتی و جان کری، وزیر امور خارجه اش را به کنگره خواهد فرستاد تا اعضای کنگره را در جریان برنامه هایش در مبارزه با گروهک تندروی شبکه اسلامی قرار دهند.

قرار است مسئولانی از دفتر امنیت ملی امریکا و مرکز ملی مبارزه با تروریسم نیز کارکنان کنگره را تا قبل از بازگشت اعضای کنگره از تعطیلات تابستانی شان در جریان مواضع باراک اوباما در نشست خبری روز جمعه اش در حاشیه نشست سران ناتو در ولز قرار دهند. یکی از این افراد گفت که وزیر امور خارجه نیز با جمعی از اعضای کمیته امور خارجی در مجلس نمایندگان دیدار خواهد داشت.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رئیس جمهوری امریکا دولت اسلامی باراک اوباما


نظر شما :