سفر مقامات غربی به دمشق برای همکاری علیه داعش

۱۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۳۷۹۶۷ سرخط اخبار

پایگاه خبری المانیتور در تحلیلی اعلام کرد شکست تهدید قریب الوقوع گروه تکفیری داعش تنها در گرو همکاری ارتش سوریه و نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا میسر می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری المانیتور با پیشروی قابل توجه نیروهای گروه تکفیری داعش در عراق، تسخیر موصل و حمله به اقلیم کردستان، آمریکا مواضع جدی تری برای مبارزه با این گروه تروریستی اتخاذ کرده است. پیرو قتل دو تن از خبرنگاران آمریکایی به دست نیروهای داعش، اوباما از احتمال حمله به مواضع داعش در سوریه خبر داده است. این مسئله احتمال همکاری واشنگتن و دمشق را برای مبارزه با دشمن مشترک بالا می برد.

بنا بر گزارش المانیتور بک منبع لبنانی اعلام کرده که در تابستان امسال تعدادی از مقامات اطلاعاتی ایتالیا با برخی از مقامات اطلاعاتی سوریه دیدار کرده و در مورد امکان همکاری برای مبارزه با تروریسم صحبت کرده اند. خطر بالقوه تهدید امنیت ملی ایتالیا توسط تروریسم و مشکلاتی که مهاجرت پناهجویان سوری به همراه دارد از انگیزه هاییست که ایتالیا را به همکاری با دولت سوریه ترغیب می کند.

مقامات سوری پیش تر اظهار داشته بودند که مقامات غربی به طور خصوصی از تمایل به همکاری نظامی با سوریه برای مبازه با داعش سخن گفته اند، اما در عین حال با توجه به انتقادات زیادی که به بشار اسد وارد کرده اند حاضر به همکاری با آن نمی باشند. بدین ترتیب آنها به دنبال شیوه ای مناسب برای برای همکاری با سوریه هستند.

بنا به گزارش المانیتور اگر چه بر طبق نقشه، گروه تکفیری داعش مناطق گسترده ای از سوریه را در دست گرفته، اما نکته مهم اینست که داعش هیچ یک از مناطق کلیدی شهری را بدست نیاورده و تنها مناطق بیابانی در اختیار آنها است.

به گفته «مونیف الاتسی» عضو انجمن سوریه- آمریکا، ارتش سوریه به تنهایی نمی تواند داعش را شکست دهد و به شرکای بین المللی در این زمینه نیاز دارد. شرکای فعلی ارتش سوریه برای دفع تهدید قریب الوقوع داعش کافی نیستند. با این حال به همان اندازه که دمشق به شرکای بین المللی برای شکست داعش نیاز دارد، غرب و آمریکا نیز محتاج همکاری با دولت سوریه برای مبارزه با داعش است.

الاتسی در مصاحبه با المانیتور گفته است: ارتش سوریه به لحاظ برخورداری از سرویس های اطلاعاتی و آگاهی از مواضع داعش در کشور از توانایی قابل توجهی دارد و شراکت آن یکی از مهم ترین پایه های مبارزه با داعش است. اگر آمریکا  و متحدان آن بخواهند این عملیات را به تنهایی انجام دهند، احتمال موفقیت آن بسیار کمتر از زمانی است که ارتش سوریه نیز به عنوان عضوی از ائتلاف لحاظ شود.

بدین ترتیب المانیتور درپایان گزارش خود، مصالحه دو طرف در خصوص راهکار سیاسی برای بحران سوریه را تنها راه زمینه ساز مشارکت موثر برای نابودی گروه ترویستی داعش دانسته است.

کلید واژه ها: المانیتور ارتش سوریه


نظر شما :