رایزنی با گینه نو برای انتقال جسد پناهجوی ایرانی

۱۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۰ کد : ۱۹۳۷۸۶۵ سرخط اخبار

معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه از پیگیری مرگ جوان پناهجوی ایرانی و انتقال جسدش به ایران خبر داد.

حسن قشقاوی در گفت وگو با خبرگزاری آنا درباره مرگ مغزی حمید کهازایی در اردوگاه پناهجویی جزیره مانوس گینه نو، گفت: این خبر واقعا تاسف بار است و ما نیز از طریق رسانه ها متوجه آن شدیم. اما هنوز سفارت استرالیا مرگ این جوان ایرانی را به وزارت امورخارجه اطلاع نداده است.

وی ادامه داد: قطعا دستگاه دیپلماسی کشور مرگ این جوان ایرانی را پی گیری می کند و برای انتقال جسد او به ایران رایزنی هایی خواهد داشت.

قشقاوی با بیان اینکه این دومین ایرانی پناهجو است که چنین سرنوشتی داشته است، اضافه کرد: وزارت امورخارجه مخالف هرگونه دیپورت اجباری است و برای کسانی که به این شکل پناهنده می شوند، نمی توان اقدام دیپلماتیکی را انجام داد زیرا برخی از آنها به محض پناهجویی پاسپورت خود را مخدوش می کنند و حتی اصل پاسپورت ایرانی را هم انکار می کنند.

معاون وزیرامورخارجه یادآور شد: اما در مورد حمید کهازایی دستگاه دیپلماسی پیگیری های خود را انجام خواهد داد.

معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه یادآور با تاکید بر اینکه پناهجویان در جزیره «مانوس» وضعیت رقت باری با حداقل امکانات دارند، یادآور شد: ما دیدارهایی زیادی با همتایان استرالیایی داشته ایم. در یک سال اخیر حداقل 2 تا 3 بار با مدیرکل مهاجرین استرالیا و سفیر این کشور در ایران دیدار داشته ام.

وی مجددا تاکید کرد: حادثه تلخ کشته شدن یک پناهجوی ایرانی مورد اعتراض جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت و امیداوریم دیگر چنین حوادثی تکرار نشود.

وی تصریح کرد: اگر هر پناهجویی داوطلبانه بخواهد به سرزمین مادری برگردد وزارت امورخارجه کمال همکاری را با همه دولت ها از جمله استرالیا را خواهد داشت و برگه ورود موقت در بخش کنسولی دستگاه دیپلماسی برای افراد صادر می شود. برای ما ملاک گذرنامه ایرانی است و بسیاری از کسانی که در این سال ها از کشورهای اروپایی به ایران بازگشته اند، پناهجو بوده اند.

قشقاوی همچنین از کم کاری رسانه ها در بحث مهاجرت های غیرقانونی انتقاد کرد و گفت: باید رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری ها در رابطه با پناهدگی اطلاعات لازم را به مردم و خانواده های ایرانی بدهند تا بدانند که به کجا سفر می کنند و در صورت پناهندگی چه بلاهایی سر آن ها خواهد آمد.

به گزارش آنا، یک جوان 24 ساله ایرانی به دلیل شرایط بد بهداشتی در اردوگاه های پناهجویی جزیره مانوس در گینه نو دچار مرگ مغزی شد.

رادیو نیوزیلند اعلام کرد حمید کهازایی جوان ایرانی هفته گذشته به دلیل عفونتی که از جراحت پای وی در بدنش ایجاد شده بود برای درمان به بریزن استرالیا انتقال داده شد.

در بازداشتگاه های جزیره مانوس بیش از هزار و 300 پناهجو از کشورهای مختلف از جمله ایران در شرایط بسیار دشواری به سر می برند. رضا براتی یک ایرانی 23 ساله نیز چهارم اسفند ماه سال گذشته به دلیل برخی تنش ها در یک اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس گینه نو جان خود را از دست داد.

جزایر مانوس و نائورو در پاپوای گینه نو که پناهجویان در آن به سر می برند از مراکزی است که استرالیا در خارج از خاک این کشور برای جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک استرالیا تدارک دیده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیش تر و پس از کشته شدن یک جوان دیگر ایرانی در یکی از این اردوگاه ها گفته بود: زندگی و جان ملت ایران برایمان مهم است و بررسی رفتارهای استرالیا در قبال پناهجویان در دستور کار قرار دارد.

کلید واژه ها: استرالیا مانوس گینه گینه نو جزیره مانوس


نظر شما :