اسرائیل نگران نفوذ راهبردی ایران در منطقه

۱۳ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۵۷ کد : ۱۹۳۶۷۴۷ سرخط اخبار

یک اندیشکده آمریکایی طی تحلیلی خاطرنشان ساخت که فشار بیشتر بر ایران منجر به افزایش قدرت ایران در منطقه و حمایت افزون تر این کشور از گروه های فلسطینی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اندیشکده آمریکایی رند طی تحلیلی خاطرنشان ساخت که فشار بیشتر بر ایران منجر به افزایش قدرت ایران در منطقه و حمایت افزون تر این کشور از گروه های فلسطینی خواهد شد.

اندیشکده «رند» طی تحلیلی به قلم « دالیا داسا کایا»، از کارشناسان ارشد امور ایران طی تحلیلی می نویسد: مذاکره کنندگان آمریکایی سعی می کنند تا موضوعات منطقه از جمله مواردی چون توسعه موشک های ایران و ارتباط این کشور با گروه های اسلامی منطقه و موضوع حقوق بشر را در گفت وگوهای هسته ای با ایران لحاظ نکنند.

در این بین تیم ایرانی نیز آشکار ساخته است که الزامی در پرداختن به مسائلی چون اوضاع سوریه و عراق با طرف آمریکایی ندارند.منطق نیز حکم می کند هنگامی که مشکلات پیچیده ای در این زمینه وجود دارد به موارد دیگر پرداخته نشود تا بتوان فرصت دستیابی به توافق جامع را افزایش داد. اما به نظر می رسد با توجه به مسائل غزه چنین جدا سازی مسائل از همدیگر تقریبا غیر ممکن باشد.

*ایران، کماکان بزرگترین چالش اسرائیل

در ادامه این تحلیل آمده است: نگرانی برخی کشورهای منطقه و اسرائیل راجع به ایران ورای برنامه های هسته ای این کشور است و برخی حکومت های منطقه رابطه ایران گروه های شیعه بسیار خطرناک تر از موضوع هسته ای این کشور می دانند.

*اسرائیل نگران نفوذ راهبردی ایران در منطقه است

این مورد برای اسرائیل نیز صدق می کند و نگرانی آن ها استفاده ایران از جنگ افزار هسته ای نیست بلکه توانایی این کشور در دیگر عرصه ها از جمله ایستادن کنار حزب الله لبنان در شمال اسرائیل و حمایت های جمهوری اسلامی از حماس و دیگر گروه های اسلامی در غزه است. وقتی این جریان به نزاع کنونی در غزه و تاکیدی بر دسترسی ایران به منطقه می رسد آنگاه مواضع سران اسرائیل نیز علیه برنامه های هسته ای ایران شدیدتر خواهد شد.

در این میان اسرائیل شک ندارد که رد پای ایران در سرتاسر غزه مشاهده می شود و موشک های حماس ساخت ایران هستند بنابر این ارتباط ایران در این زمینه و دسترسی این کشور به مرزهای اسرائیل برای تل آویو بسیار جلب نظر می کند.

* ایران دارای تنها رهبر مقاوم مقابل اسرائیل است

در ادامه این مطلب آمده است: تحولات صورت گرفته غزه یادآور این مسئله است که ایران تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل را نقض کرده و به شعله ور شدن بحران منطقه کمک کرده است و این بعد از ماجرای غزه باید این مهم مورد توجه قرار گیرد اما اعمال فشار بر ایران منجر به افزایش حمایت این کشور از مبارزان فلسطینی خواهد شد به ویژه با اجماع گسترده در محکومیت تهاجم اسرائیل و تصدیق سخنان رهبری ایران در این زمینه می تواند به تصویر و وجهه ایران در منطقه به عنوان تنها کشور و دارای تنها رهبر مقاوم در برابر اسرائیل کمک کند.

اندیشکده رند در انتهای گزارش خود می نویسد: یقینا هم ایران و هم آمریکا دلایل قانع کننده ای برای دستیابی به توافق موفق هسته ای با وجود ناآرامی های غزه دارند.

*ایران و آمریکا دلایلی موجه برای ادامه مذاکره دارند

برای «اوباما»، ریس جمهور آمریکا از یک سو حل موضوع هسته ای ایران دستاوردی بزرگ در سیاست خارجی محسوب می شود و برای ایران نیز این مسئله معافیت از تحریم ها را به همراه دارد اما سؤالی که در اینجا مطرح است این می باشد که آیا توافقی فراهم خواهد شد که ضمن برآورده کردن نیازهای برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، محدودیت های خاص را نیز برای این کشور ایجاد کند که باعث اطمینان آمریکا و سایر متحدانش در این مذاکرات شود. باید تاکید کرد هرچه بحران غزه طولانی تر شود، سخت تر می توان مذاکرات هسته ای جاری را از موضوعات گسترده تر منطقه ای تفکیک کرد و این امر تاثیر خوبی بر دستیابی به نتیجه ای قابل قبول نخواهد داشت

کلید واژه ها: ایران در منطقه


نظر شما :