تلاش اتحادیه عرب برای تشکیل ارتش مشترک برای مبارزه با جهادی‌ها

توطئه بزرگ داعش برای تسلط بر بغداد ناکام ماند

۱۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۳۶۶۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
فرماندهی اتحادیه پلیس عراق روز شنبه اعلام کرد که نیروهای میدانی و امنیتی توانستند توطئه حمله به بغداد و تصرف آن موسوم به "جنگ عید" را که شبکه تروریستی داعش ترتیب داده بود، ناکام بگذارند و دو تن از طراحان آن را نیز دستگیر کنند.
توطئه بزرگ داعش برای تسلط بر بغداد ناکام ماند

دیپلماسی ایرانی: نیروهای امنیتی عراقی توانستند توطئه تروریست ها برای تصرف بغداد را خنثی کنند. پایگاه خبری سوری دام پرس گزارش داد، دولت اسلامی در عراق و شام، موسوم به داعش که اخیرا به "دولت اسلامی" تغییر نام داده تلاش داشته است در عملیاتی موسوم به "غزوه عید" (جنگ عید) بغداد را به تصرف خود در آورد که با همت ارتش و سازمان امنیت عراق توطئه آن  ناکام ماند و دو تن از بارزترین طراحان این توطئه نیز دستگیر شدند.

فرماندهی اتحادیه پلیس عراق روز شنبه اعلام کرد که نیروهای میدانی و امنیتی توانستند توطئه حمله به بغداد و تصرف آن موسوم به "جنگ عید" را که شبکه تروریستی داعش ترتیب داده بود، ناکام بگذارند و دو تن از طراحان آن را نیز دستگیر کنند. این افراد تصمیم داشتند بعد از تصرف بغداد ولایت بغداد را تاسیس کرده و آن را به محدوده داعش ملحق کنند.

فرماندهی پلیس عراق تاکید کرد که این شبکه تروریستی در راستای اجرای طرح شوم خود یک صد خودروی بمب گذاری شده به همراه تعداد زیادی افراد انتحاری نیز آماده اعزام به بغداد کرده بود.

سخنگوی فرماندهی اتحادیه پلیس عراق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری سانای سوریه در بغداد در این باره گفت: «نیروهای ویژه سازمان امنیت عراق بعد از دریافت مجموعه ای از اطلاعات درباره مسئول عملیات نظامی شبکه تروریستی داعش در منطقه الکرخ موسوم به مصعب عادل محمد که نام مستعار "ابو براء" را بر خود داشت و همچنین معاون اول او موسوم به فرقان طارق غازی معروف به "ابو عایشه" و دستگیری آنها به هنگام گشت زنی شان با یک خودروی ون کیا در یکی از خیابان های بغداد توانستند از نیات شوم آنها آگاه شوند و عملیات آنها را ناکام بگذارند.»

به گفته وی بعد از دریافت این اطلاعات نیروهای هوایی و زمینی همچنین توانستند پناهگاه های تروریست ها را در مناطق حزام بغداد بمباران کنند که باعث کشته شدن ده ها نفر از افراد تروریست و از بین رفتن ده ها خودرو و سلاح متعلق به آنها شد.

در همین رابطه یک منبع آگاه در فرماندهی عملیات الجزیره و البادیه در عراق اعلام کرد که یک گروه از تک تیراندازهای وابسته به شبکه تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام کشته شدند و دو خودروی آنها در غرب الانبار نیز از بین رفتند.

دیگر سازمان عدالت و توسعه حقوق بشر گزارش داد که تلاش هایی در داخل اتحادیه عرب برای تشکیل ارتش مشترک عربی برای جنگ با داعش در عراق و سوریه و لیبی آغاز شده و کشورهای عضو تلاش دارند با تصویب طرح تشکیل این ارتش نیروهای کمکی به این کشورها ارسال کنند.

به گفته این منبع آگاه فرماندهی عملیات الجزیره و البادیه با حمایت نیروی هوایی و جنگنده های ارتش و توپ خانه های آن و با همکاری عشایر الجغایفه و البو نمر حملات گسترده ای را به تروریست ها در منطقه براونه، وابسته به بخشداری حدیثه انجام دادند و موفق به کشتن بسیاری از تروریست ها و نابودی مقادیر متنابهی از امکانات نظامی آنها شدند.

از سوی دیگر دام پرس گزارش داد که سازمان عدالت و توسعه حقوق بشر گزارش داد که تلاش هایی در داخل اتحادیه عرب برای تشکیل ارتش مشترک عربی برای جنگ با داعش در عراق و سوریه و لیبی آغاز شده و کشورهای عضو تلاش دارند با تصویب طرح تشکیل این ارتش نیروهای کمکی به این کشورها ارسال کنند.  

به گفته این سازمان شماری از کشورهای عربی از جمله مصر و سوریه و عراق و الجزایر و تونس آمادگی خود را برای تشکیل این ارتش جهت اعزام به کشورهای مختلف خاورمیانه برای جنگ با گروه های جهادی تروریستی که مورد حمایت برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند، ابراز داشته اند و گفته اند که همه تلاش خود را می کنند که از ایجاد "دولت اسلامی" وابسته به داعش در منطقه با حمایت امریکایی – غربی جلوگیری کنند.

دفتر زیدان القنائی، رئیس دفتر مشورتی این سازمان با صدور بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد که کشورهای عربی به این درک رسیده اند که ایجاد دولت اسلامی در مرکز خاورمیانه تهدیدی برای مصالح طبقات نظامی حاکم بر کشورهای عربی و حکومت های نفت خیز کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و حکومت های سرمایه داری و بازرگانان و نخبگان لیبرال و احزاب سیاسی است، برای همین به فکر اتخاذ تدابیری برای برخورد با آنها افتاده اند.

در گزارش سازمان عدالت و توسعه حقوق بشر همچنین آمده است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از گسترش شبکه القاعده و دیگر گروه های شبه نظامی در سرزمین یمن و گسترش داعش در اردن و عراق بسیار نگران هستند. حکومت مصر نیز از این که القاعده بر سرزمین لیبی مسلط شود و تسلط خود را تا مناطق شمال آفریقا گسترش دهد، بسیار نگران است.

در همین رابطه این سازمان خبر از وجود تلاش هایی در میان اروپایی ها به ویژه فرانسه در ناتو برای اشغال قاره آفریقا و دیگر کشورهای غرب آفریقا با هدف جلوگیری از گسترش القاعده از داخل سومالی، نیجریه، مالی و سودان به این مناطق داد.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بغداد داعش


نظر شما :