طولانی شدن مذاکرات در شرایط فعلی به ضرر ایران است

۳۰ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۹۳۶۱۱۳ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ناصر نوبری دوشنبه شب در همایش «نه به انرژی هسته ای دکوری» اظهار داشت: گفته می شود، کسانی که در محافل نقد مذاکرات هسته ای شرکت، سخنرانی و یا مصاحبه می کنند، موجب تضعیف تیم هسته ای می شوند.

وی ادامه داد: همچنین عنوان می شود با توجه به اینکه تیم هسته ای مورد تأیید مقام معظم رهبری است و از آن حمایت می کنند، کاری که ما می کنیم کاری برخلاف مسیر مصلحت کشور است.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در شوروی سابق خاطرنشان کرد: از دیدگاه بنده وضعیت درست برعکس است و ما امروز اینجا درست در مسیر مقام معظم رهبری و حمایت از ایشان و در تقویت مواضع ایشان جمع شده ایم.

این دیپلمات و تحلیلگر سیاست خارجی تصریح کرد: سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری که در همان سخنرانی از تیم هسته ای حمایت کردند، از ابتدا تا انتها دلواپسی ایشان از شرایط بود.

وی تصریح کرد: در همان سخنرانی مقام معظم رهبری رو به مسئولان و مردم نگرانی خود را مطرح می کردند که مبادا سیاست تطمیع و تهدید دشمن محاسبات شما را دچار خطا کند.

نوبری بیان کرد: مقام معظم رهبری مرتب تشریح کردند که دشمن با چه چیزی تهدید و با چه چیزی تطمیع می کند، ثابت کردند عوامل تهدید اعم از نظامی و ... توخالی و تطمیع مبنی بر برداشتن تحریم و ... فریب است.

سفیر اسبق ایران در شوروی سابق عنوان داشت: مقام معظم رهبری مرتب هشدار دادند که مبادا مذاکره کنندگان و دولتمردان ما مقهور دشمن شوند.

وی افزود: ما نیز امروز همین کار را انجام می دهیم و سعی داریم سخنان رهبری را در مورد ترفندهای دشمن تفسیر کنیم.

نوبری ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر فریب بخورید ما منافع ملی را از دست می دهیم و بنابراین تجزیه و تحلیل حرفه ای ترفندهای دشمن به طور دقیق در مسیر رهبری است.

دل آرامان مردم را به خواب غفلت می برند

این دیپلمات در ادامه گفت: آنان که مثل رهبر دلواپس نیستند از این که ترفندهای دشمن موثر افتد و می گویند دل آرام باشید در مسیر رهبری قرار ندارند.

وی افزود: اگر ما می خواهیم از رهبرمان تبعیت کنیم باید مردم را؛ هوشیار بخواهیم.

نوبری اضافه کرد: مقام معظم رهبری می توانستند به طور خصوصی به مسئولان تذکر دهند که مراقب ترفندهای دشمن باشید اما این که موضوع را علنی و در مقابل مردم بازگو کردند به این سبب است که می خواهند مردم را هوشیار کنند.

وی ادامه داد: رهبری حتی در مورد مسائل هسته ای وارد مصداق ها شدند و نقاط خطر را گوشزد کردند.

نوبری تصریح کرد: ما نیز اگر می خواهیم از رهبری تبعیت کرده باشیم باید هوشیاری ملی را تقویت کنیم.

وی با بیان این که آنان که می گویند دل آرام باشید، در ایجاد غفلت نقش دارند، بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها گفتند بالا رفتن هوشیاری مردم، نظارت و مطالبه ملی راه حل تمام مسائل و مشکلات کشور است پس اگر کسانی بگویند همه چیز آرام است خلاف دیدگاه رهبری عمل کرده اند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی ابراز داشت: این جلسات در راستای تقویت هوشیاری ملی است و در جهت این که دشمن ببیند ما هوشیار هستیم و تیم مذاکره کننده ما تنها نیست.

وی افزود: اگر ما تیم مذاکراتی را تنها بگذاریم دشمن می تواند آنها را به گوشه برده و امتیاز بگیرد چنان که می گوید مردم خسته شدند و باید کوتاه بیایید اما ما بنا داریم نشان دهیم خسته نشده ایم.

نوبری سپس متذکر شد: با این اوصاف ما داریم پشتوانه برای تیم مذاکره کننده فراهم می کنیم تا دل آنان خالی نشود.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز ماراتن شروع شده و اگر مذاکره کنندگان ما ذره ای از این که مردم بر سر خطوط قرمز پشت سر آنها ایستاده اند، احساس عدم اطمینان کنند و دلشان خالی شود که مردم مشکلات اقتصادی دارند، قافیه را باخته اند.

نوبری خاطرنشان کرد: شعار همیشگی ما این بوده که «ای رهبر آزاده، آماده ایم آماده» اما دل آرامان شعارشان این است که «ای رهبر آماده، آسوده ایم، آسوده».

وی افزود: مانند تیم ملی فوتبال که در مقابل یک تیم قدرتمند خوب ظاهر می شود اما در مقابل تیم ضعیف تری می بازد و ما آن را تجزیه و تحلیل می کنیم و این به معنای تضعیف تیم ملی نیست، در مورد مذاکرات هسته ای نیز باید نقاط ضعف و قوت بیان شود.

نوبری همچنین تصریح کرد: انتقاد از تیم ملی به معنای این نیست که به بازیکنان اعتماد نداریم.

وی در ادامه به بیان تاریخچه ای در مورد مسائل هسته ای پرداخت و گفت: قضیه هسته ای در رژیم شاه شروع شد که به نتیجه رسیدند وقتی نفت تمام شود باید انرژی جایگزین وجود داشته باشد.

نوبری اضافه کرد: آن زمان رژیم طاغوت با فرانسه شریک شد و با آلمان قرارداد بست تا این تجهیزات را بخرد.

این کارشناس ادامه داد: تا انقلاب شد آنها ما را تحریم کردند و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده بود که آلمانی ها بوشهر را رها کردند رفتند.

به گفته وی، فرانسوی ها نیز اگر چه 10 درصد با ایران شراکت داشتند اما زیر قرارداد خود زدند و گفتند قرارداد ما با رژیم قبل بوده است.

شهید بهشتی نخستین مذاکره کننده هسته ای بود

وی خاطرنشان کرد: نخستین مذاکرات هسته ای را شهید بهشتی با سفیر آلمان انجام داد.

نوبری ابراز داشت: بعد از آن ما به سمت بومی سازی انرژی هسته ای رفتیم و تصمیم گرفتیم خودمان این کار را انجام دهیم و تنها نیروگاه را با روسیه قرارداد بستیم که 20 سال با انواع و اقسام باجگیری این کار را طول دادند.

وی افزود: اصل بهانه غربی ها در طول این سال ها این بود که از ماهیت انقلابی خود دست بدارید تا ما به شما فناوری لازم را بدهیم.

نوبری بیان کرد: ما سعی کردیم استفاده صلح آمیز هسته ای را بومی سازی کنیم اما در همین فضا نیز آمریکا اگر می فهمید کالایی خریداری کرده ایم، جلوی آن را می گرفت.

وی اضافه کرد: یکی از اشتباهات وزارت خارجه ما این بود که باید 20 سال پیش و همان جا که آمریکا جلوی فعالیت صلح آمیز هسته ای ما سنگ اندازی کرد باید در آژانس از آمریکا شکایت و پرونده سازی می کرد.

این کارشناس یادآور شد: ما باید توربین هایی را می خریدیم و به بوشهر می آوردیم که ساخت چک اسلواکی بود و آمریکا مانع می شد و باید همان موقع پرونده سازی می کردیم.

نوبری تصریح کرد: در دوران ریاست جمهوری خاتمی یقه ما را گرفتند که مخفی کاری می کنید و آن موقع آقای حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و آقای ظریف نیز در بخش بین الملل وزارت خارجه حضور داشتند.

وی ادامه داد: البته مشکل در آن زمان جدی نبود و می شد مسائل را حل کرد اما سهل انگاری باعث شد که این گلوله کوچک برف چرخید و چرخید تا تبدیل به بهمن شد.

استراتژی اعتماد سازی یک طرفه به التماس ختم شد

سفیر ایران در شوروی سابق اظهار داشت: اشتباهی که آن زمان رخ داد در استراتژی اعتماد سازی بود و این که هر چه غرب گفت از تعلیق، مهر و موم، بازرسی، بازجویی، ارائه اطلاعات دانشمندان و ... انجام شد با این توهم که در پایان اعتماد می کنند و می گذارند ما کار خود را انجام دهیم.

وی افزود: دو سه سال این کار انجام شد مراکز هسته ای پلمب، دانشمندان ما بازجویی و شناسایی شدند و هر چه می خواستند کردند اما گفتند اعتماد نداریم.

نوبری ادامه داد: پرسیدیم چه کنیم که اعتماد کنید گفتند تعطیل کنید شما نیازی به انرژی هسته ای ندارید و به جای آن می توانید نفت بفروشید.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در طول آن دو سه سال از تیم هسته ای حمایت می کردند اما در نهایت تیم مذاکره کننده را مورد مواخذه قرار دادند که در مقابل خواست غربیان از شما «حد یقف» کجا است.

نوبری ابراز داشت: همان زمان آقای خاتمی اذعان کرد و گفت این بد عهدی و بد اخلاقی غربی ها بود.

وی تصریح کرد: آقای ظریف به آقای البرادعی در پایان سه سال اعتماد سازی و دادن تمام امتیازات به غرب گفت؛ «بسیاری از کاندیداها از شکست مذاکرات ما سود می برند»، «اعتبار اروپاییان و ما مذاکره کنندگان ایرانی در ایران از دست رفته است و مشکل تنها اعتماد به آنها نیست مشکل اعتماد به جناح ما است» یا این که «اعتماد به نوع اعتبار ما در خانه خودمان است» و این جملات نوعی التماس بود.

وی بیان کرد: به این معنا، آقای ظریف به البرادعی التماس می کند که به داد ما برس آبروی ما در ایران رفته و جناح ما در حال سقوط است.

خیال خام اصلاح طلبان در مورد حمایت غرب

سفیر اسبق ایران در شوروی سابق در ادامه گفت: دوستان گمان می کردند اعتبار بالایی دارند و غربی ها برای آن که آنها سقوط نکنند از اهداف شیطانی خود دست کشیده و امتیازاتی می دهند اما ندادند و آنها سقوط کردند.

وی افزود: به دنبال آن بود که به اصطلاح همان دوستان، دولتی رادیکال روی کار آمد چون مردم از جریان وادادگی دلزده شدند.

نوبری با تاکید بر این که آخر استراتژی اعتماد سازی به التماس کاری منتهی شد، اضافه کرد: آن زمان کسانی در وزارت خارجه بودند که گفتند در اعتمادسازی یک طرفه هر چه امتیاز هست می دهید و در پایان که اهرم خود را از دست دادید رقیب امتیاز نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: در دوران هشت ساله آقای احمدی نژاد نیز مشکلات زیادی وجود داشت که در جای خود قابل طرح است و اشتباهات این دوران آنقدر بزرگ بود که آن گلوله برف بسیار بزرگ شد و به اینجا رسید.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما البته این است که فراز و نشیب های سیاسی در کشورمان سینوسی است و از افراط چپ به افراط راست و دوباره به چپ می غلطیم و این دور ادامه دارد و نقشه راه کارشناسی و عقلانی که بر اساس بررسی و تحقیق باشد، نداریم.

وی بیان کرد: دولت ها در کشور ما بیشتر بر اساس هیجانات و واکنش می آیند و اینگونه است که همواره در حال جشن گرفتن برای حماسه های دوم خرداد، سوم تیر، بیست و هفت و بیست و چهار خرداد و ... هستیم.

نوبری ابراز داشت: شهید مطهری به درستی می گفت افراط و تفریط دو روی یک سکه هستند که اگر افراط دولت پیشین نبود، تفریط این دولت مشروعیت پیدا نمی کرد.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت جدید همان تیم قبلی هسته ای به میدان آمد و بر خلاف حافظه تاریخی، استراتژی اعتمادسازی دوباره از سر گرفته شد.

این کارشناس اظهار داشت: در این میان سوال این بود که استراتژی اعتمادسازی که 10 سال پیش شکست خورد چرا دوباره تکرار شد.

وی خاطرنشان کرد: من به این موضوع بسیار حساس بودم اما وقتی آقای عراقچی گفت ما دیگر اشتباه 10 سال پیش را تکرار نمی کنیم و یک پکیج با ابتدا و انتهای بسته درست می کنیم، احساس آرامش کردم.

نوبری تصریح کرد: وقتی انتهای مذاکره «اعتماد» نام گذاشته می شود یک عنوان مبهم و کلی است و طرف مذاکره می تواند تا 100 سال بگوید اعتماد ندارد.

سفیر اسبق ایران در شوروی سابق افزود: با این اوصاف خوشحال شدیم که این تیم مذاکره کننده تجربه قبل را دارد و دوباره از همان سوراخ گزیده نمی شود اما وقتی معاده ژنو بیرون آمد دیدیم همان اشتباه 10 سال پیش تکرار شده است.

به گفته وی، بنابر توافقنامه ژنو در گام اول 6 ماهه، باید تمام آن کارهای اعتمادسازی تکرار می شد.

نوبری ادامه داد: دو گام درست کرده بودند که گام نخست کوتاه مدت 6 ماهه و گام دوم بلند مدت و نامعلوم بود.

به گفته وی، در گام اول ایران باید تمام آن اموری را که موجب نگرانی طرف مقابل بود برطرف می کرد.

نوبری ابراز داشت: 20 درصد غنی سازی، نگرانی اصلی آنها بود چون وقتی از پنج درصد به 20 درصد رسیدیم دشمن احتمال می داد بتوانیم از 20 به 80 برسیم که توان تولید بمب است.

وی اضافه کرد: این گونه بود که نتانیاهو عکس بمب کشید و گفت ایران اکنون به مرز قرمز رسیده است.

وی در ادامه گفت: آنها بر اساس دلهره جدی پای میز مذاکره آمدند اما تیم ما همان استراتژی اعتمادسازی را اجرا کرد.

نوبری یادآور شد: در گام نخست هر آنچه که عامل نگرانی آنان بود توسط ما پاک شد اما نگرانی ما رفع تحریم اصلی و حقوق هسته ای و غنی سازی صنعتی برای نیروگاه بود که پاسخی نیافتیم.

به گفته وی، توازن استراتژیک اینجا بود که باید رشد برنامه هسته ای ما در قبال تحریم به موازات هم بالا و پایین می شد.

نوبری ادامه داد: اشتباه توافق ژنو این بود که ما اهرم اصلی خود را از دست دادیم اما غرب اهرم های خود را حفظ کرد.

به گفته نوبری، مذاکرات نیز درست به همین دلیل دچار مشکل است چون آنها شمشیر خود را بالای سر ما نگاه داشته اند اما ما شمشیر خود را انداخته ایم.

سفیر اسبق ایران در شوری سابق تصریح کرد: ما 20 درصد را پاک و تمام آن مواردی که باعث نگرانی آنها بود را برطرف کردیم، راکتور آب سنگین را تعطیل کردیم و اکنون آنها دیگر نگرانی ندارند.

وی با بیان این که اکنون غرب از مرز خط قرمز ما عبور کرده و از درون خط قرمز امتیاز می خواهد، افزود: 6 ماه پیش دعوا بر سر این بود که توان تولید 20 درصد غنی سازی ایران خیلی خطرناک است چون می تواند به 80 درصد برسد و ما گفتیم پنج درصد برای نیروگاه و غنی سازی صنعتی می خواهیم و اکنون پنج درصد ما را نیز نمی پذیرند.

به گفته وی، این که مقام معظم رهبری عدد تعریف کردند به این سبب بود که می دانستند اگر موارد کلی بماند آنان با کلی؛ بازی می کنند.

وی اظهار داشت: هفت سال دیگر که قراردادمان با روسیه به اتمام برسد 150 هزار ساتریفیوژ نیاز داریم که نیاز نیروگاه را خود تامین کنیم.

نوبری خاطرنشان کرد: آنها اما می گویند 10 هزار سانتریفیوژ برای شما کافی است و باید بر سر این رقم بمانید.

این تحلیلگر تصریح کرد: آنها می خواهند بگویند بعد از هفت تا 10 سال ایران مانند یک کشور عادی عضو «ان پی تی» خواهد بود در حالی که ما می گوییم عدد تولید مجاز ما را معین کنید.

وی بیان کرد: اعضای «ان پی تی» سه گروه هستند برخی چرخه سوخت و غنی سازی دارند، گروه دوم چرخه سوخت ندارند و برق هسته ای تولید می کنند و گروه سوم هیچ کدام را ندارند.

نوبری اضافه کرد: آنها می خواهند بعد از هفت تا 10 سال قرنطینه به آن نقطه برسیم که ما در کدام گروه از اعضای «ان پی تی» جا داریم که تازه همان نقطه صفر است.

نوبری بیان کرد: در مورد طول آن دوره قرنطینه که باید در همین 10 هزار عدد بمانیم و آن را فریز کنیم، اختلاف وجود دارد و دعوای دوم بر سر این است که آیا باید فعالیت هسته ای ما آزمایشگاهی محسوب شود یا صنعتی.

وی ابراز داشت: غربیان می گویند برای حفظ فاصله یک ساله با تولید بمب اتم توسط ایران، تعداد سانتریفیوژ شما نباید از 4 هزار بیشتر شود که این تعداد معادل صنعت هسته ای آزمایشگاهی است.

نوبری افزود: ما می خواهیم در ازای هوش جوانانمان و این که شهید دادیم، زحمت کشیده ایم و عرضه داریم، 30 یا 40 سال دیگر که نفتمان تمام می شود توان حضور در مبادلات تجاری هسته ای را داشته باشیم و این محدودیت ماندن در زیر 4 هزار عدد را نمی پذیریم.

وی ابراز داشت: اکنون چون اهرم خود را از دست داده ایم دوباره آقای ظریف ویدئو پر می کند و می گوید غربی ها این فرصت را از دست ندهید و ... که سوال اینجا است چرا همین اختلاف اصلی، 6 ماه پیش مطرح نشد.

نوبری اضافه کرد: 6 ماه پیش باید در مورد مدت زمان قرنطینه و غنی سازی هسته ای بحث می شد که ما 20 درصد و دستی پر داشتیم و اکنون باید با دست خالی این مذاکره را انجام دهیم که از مردم دعا بخواهیم.

موافقتنامه نباید به زیارتنامه تبدیل شود

سفیر اسبق ایران در شوروی سابق تصریح کرد: موافقتنامه نباید زیارتنامه تبدیل می شد که اهرم خود را از دست بدهیم و اکنون در داخل خط قرمز خود مذاکره کنیم.

به گفته وی، تعداد سانتریفیوژها، غنی سازی صنعتی و این که تحقیقات علمی و فنی هسته ای ما نباید محدود شود در شمار خطوط قرمز ما است.

نوبری ادامه داد: در موافقتنامه همچنین باید ماهیت و عملکرد فوردو و آب سنگین اراک دقیق ذکر شود و غرب حق ورود در موارد غیر هسته ای را ندارد و در پایان باید تحریم ها فوری برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور قول داد 6 ماهه و آقای ظریف گفت یک ساله این مناقشه تمام می شود و اکنون سخن از 10 سال فریز است.

نوبری ابراز داشت: استراتژی نادرست باید ترمیم شود و موافقتنامه نیز کلمات و اصطلاحات نادرست از لحاظ حقوقی دارد که باید اصلاح شود.

وی بیان کرد: تمدید مذاکرات اکنون به نفع غرب است چون نگرانی آنها از بین رفته و طولانی شدن مذاکرات به ضرر ما است چون تحریم ما همچنان ادامه دارد.

نوبری در پایان اظهار داشت: امید من این است که دوستان اقرار به خطا کنند که امام خمینی(ره) فرمودند «اقرار به خطا شما را بزرگ می کند» و پس از این اقرار، مسیر نادرست را هر چه سریع تر اصلاح کنید.

کلید واژه ها: مقام معظم رهبری شوروی سابق


نظر شما :