آغاز تلاش برای تشدید تحریم‌های ایران

۲۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۳۵۸۹۱ سرخط اخبار

پایگاه خبری المانیتور با اشاره به بیانیه های چندین نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا در مورد احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، نوشته است که جمهوری خواهان تلاش خود برای تشدید تحریم های ایران را آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «المانیتور» روز سه شنبه در گزارش با موضوع مذاکرات هسته ای ایران، نوشته است که جمهوری خواهان از حالا با نزدیک شدن به ضرب الاجل توافق موقت ژنو، تلاش برای بازگرداندن تحریم های لغو شده را آغاز کرده اند.

«جان کری» روز سه شنبه پس از چند دور مذاکره با همتای ایرانی خود، تلویحا از احتمال تمدید مذاکرات سخن گفت. به نوشته المانیتور، این اظهارات موجب شده تا جمهوری خواهان هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان برای در دستور کار قرار دادن «اقدامات تنبیهی» در موعد 20 جولای (29 تیر) که مهلت مذاکرات به پایان می رسد، وارد عمل شده اند.

«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در بیانیه ای در مورد اظهارات کری، ابراز امیدواری کرد که دولت برای «آماده سازی تحریم های اضافی علیه ایران» وارد مذاکره جدی با کنگره شود. رویس پیشتر در ماه جولای لایحه تحریمی را علیه ایران ارائه کرد که هرچند در مجلس نمایندگان به تصویب رسید، اما در سنا متوقف ماند.

«جان مک کین» سناتور جمهوری خواه نیز به اظهارات کری واکنش نشانه داده و گفته است: «20 جولای تاریخی بود که اعلام شد. بنابراین، فکر می کنم تحریم هایی که کاهش یافته، باید بار دیگر اعمال شود، مگر آنکه دلیل کاملا موجهی برای عدم انجام این کار وجود داشته باشد.»

بر اساس برنامه مشترک اقدام که سوم آذر پارسال در ژنو به توافق طرفین رسید، برخی از تحریم های ایران لغو شده است. اعضای کنگره در اظهاراتی که برخی آن را تقسیم کار قانونگذاران و قوه مجریه آمریکا تفسیر کرده اند، بارها خواستار بازگشت و حتی تشدید تحریم های ایران شده اند.

«مارک کرک» دیگر سناتور جمهوری خواه نیز روز سه شنبه ابراز امیدواری کرده است که طرح پیشنهادی وی برای تقویت تحریم ها که در ماه دسامبر ارائه شده بود، همچنین دیگر طرح مربوط به مسئله حقوق بشر که همراه با سناتور «مارکو روبیو» ارائه کرده بود، با حمایت کنگره مواجه شود. وی به المانیتور گفته است: «با توجه به پیشرفت اندک صورت گرفته، کنگره می خواهد هرآنچه تا الان رخ داده را رد کند.»

«لیندسی گراهام» سناتور برجسته جمهوری خواهان نیز با بیان اینکه او هم می خواهد طرحی را برای بازگشت تحریم ها به صحن سنا معرفی کند، به المانیتور گفته است: «آن ها در آستانه بستن تواقفی بد هستند که به ایران ظرفیت غنی سازی می دهد. فکر می کنم (مقامات دولت اوباما) بیش از یک توافق بد، از استفاده از گزینه نظامی برای متوقف کردن گریز هسته ای ایران می ترسند. این دارد این تفکر را به وجود می اورد که این حرف که گزینه نظامی روی میز است، تنها یک افسانه است.»

گراهام همچنین نامه ای را بین سناتورها توزیع کرده است که خواستار سخت گیری بیشتر در مذاکره با ایران و نقش آفرینی بیشتر کنگره در توافق نهایی شده است.

کلید واژه ها: المانیتور


نظر شما :