رئیس جدید پارلمان عراق انتخاب شد

۲۵ تیر ۱۳۹۳ | ۰۰:۲۵ کد : ۱۹۳۵۸۵۲ سرخط اخبار

«سلیم الجبوری» نامزد ائتلاف اهل سنت از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر در صحن مجلس با کسب ۱۹۴ رای توانست رئیس پارلمان جدید عراق شود.

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه خبری العراقیه، نمایندگان پارلمان عراق، سلیم الجبوری را به عنوان رئیس مجلس جدید این کشور برای یک دوره چهار ساله انتخاب کردند.

«سلیم الجبوری» و «شروق العبایجی» از نامزدهای تصدی پست ریاست جدید پارلمان بودند. رای گیری پشت درهای بسته در پارلمان عراق صورت گرفت و با شمارش آرا سلیم الجبوری از مجموع 273 نماینده حاضر در صحن جلسه، با کسب 194 رای توانست رئیس جدید پارلمان عراق شود.

«شروق العبایجی» نامزد زن و از ائتلاف مدنی دموکراتیک برای تصدی این پست توانست 19رای کسب کند.

ابراهیم العجفری رئیس فراکسیون همپیمانی عراق اعلام کرد، فراکسیون های سیاسی توافق کردند که «حیدر العبادی» از ائتلاف دولت قانون به عنوان معاون اول سلیم الجبوری و آرام الشیخ محمد نماینده فراکسیون الکردی به عنوان معاون دوم الجبوری انتخاب شوند‎.

محمود المشهدانی و اسامه النجیفی روسای دوره های قبلی پارلمان عراق را برعهده داشتند.

اسامه النجیفی با توجه به مواضع جنجالی و تحریک آمیز دریافته بود که در میان گروه های سیاسی اهل سنت شانسی برای تصدی مجدد ریاست پارلمان ندارد از این رو از نامزدی برای تصدی این پست انصراف داد و البته مدعی شد موافقت وی با انصراف از نامزدی به خاطر این بود که نوری المالکی کنار کشیدن خود از تلاش ها برای تصدی نخست وزیری برای سومین بار را به انصراف وی از نامزدی ریاست پارلمان منوط کرده است.

کلید واژه ها: پارلمان عراق الجبوری


نظر شما :