کری برای میانجیگری به افغانستان می رود

۲۰ تیر ۱۳۹۳ | ۰۳:۳۸ کد : ۱۹۳۵۶۲۱ سرخط اخبار

در حالی که بن بست انتخاباتی افغانستان به مراحل حساس و تعیین کننده ای نزدیک شده است وزیر خارجه آمریکا احتمالا قصد دارد به زودی با سفر به کابل بین دو نامزد رقیب که هر دو مدعی پیروزی در انتخابات هستند میانجیگری کند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، جان کری وزیر خارجه آمریکا در شرایطی قصد دارد فردا جمعه به کابل سفر کند که عبدالله عبدالله و اشرف غنی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری هر یک خود را پیروز اصلی انتخابات دانسته است.

بر اساس این گزارش با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری حامد کرزی بسیاری از تحلیلگران سیاسی امیدوار بودند تا انتقال قدرت در افغانستان برای نخستین بار به صورت مسالمت آمیز و دموکراتیک انجام شود ولی ادعاهای مطرح شده در خصوص تقلب گسترده در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

نتایج اولیه منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان نشان می دهد که اشرف غنی در دور دوم انتخابات موفق به کسب بیش از 56 درصد آرا شده ولی عبدالله عبدالله حاضر به پذیرش این نتایج نشده است.

جان کری هم اکنون در چین به سر می برد و برخی نزدیکان عبدالله عبدالله از سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل خبر داده اند. مقام های رسمی آمریکا هنوز این سفر را تایید نکرده اند.

سخنگوی اردوگاه انتخاباتی اشرف غنی در این باره تاکید کرد: من نمی دانم جان کری چه کاری می تواند انجام دهد. وزیر خارجه آمریکا به اینجا خواهد آمد و با هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری صحبت خواهد کرد و باید دید وی چه کاری می تواند انجام دهد. من فکر نمی کنم وی نقشه راهی برای حل و فصل این مساله داشته باشد. بدون نقشه راه حل و فصل این مساله امکان پذیر نخواهد بود.

ادامه بن بست انتخاباتی افغانستان در شرایطی است که ماموریت نیروهای خارجی در این کشور اواخر امسال به پایان خواهد رسید و در صورت عدم امضای پیمان امنیتی نیروهای آمریکایی نیز باید از این کشور خارج شوند. البته اوباما قول داده است تا بخشی از نیروهای آمریکایی را تا سال 2016 میلادی در افغانستان نگه دارد.

یکی از مشاوران ارشد عبدالله عبدالله نیز تاکید کرد: من نمی گویم جان کری و سایر مقام های آمریکایی باید دخالت کنند ولی آنها باید برای شفافیت بیشتر در روند انتخابات افغانستان همکاری کنند. آنها باید از حمایت سیاسی و فنی خود را از ما به عمل آورند.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: هدف اصلی کمک به طرف های مختلف در افغانستان برای پیدا کردن راهی به سوی این مساله است که رئیس جمهور بعدی افغانستان اعتبار لازم برای هدایت یک افغانستان متحد و یکپارچه را داشته باشد.

کلید واژه ها: وزیر خارجه آمریکا عبدالله عبدالله


نظر شما :