پیش‌شرط آمریکا برای اقدام نظامی در عراق

۲۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۴ کد : ۱۹۳۴۶۱۳ سرخط اخبار

یک روزنامه انگلیسی نوشت: دولت آمریکا برای کمک به بغداد برای مقابله با داعش، شرط کناره گیری «نوری مالکی» از نخست وزیری را مطرح کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی ایندیپندت نوشت که واشنگتن به مقامات عراقی گفته برای دخالت نظامی در این کشور برای پایان دادن به پیشروی داعش، «نوری المالکی» باید از قدرت کناره گیری کند.

این درحالی است که نوری المالکی در انتخابات ماه گذشته در عراق بالاترین آرا را در سومین انتخابات پارلمانی که اولین انتخابات پارلمانی پس از خروج نیروهای آمریکایی بود، بدست آورد.

مخالفان المالکی براین باورند که وی نباید برای سومین بار در پست نخست وزیری عراق ابقا شود ولی طرفداران وی با اشاره به رای بالایش در عراق به ویژه در پایتخت، این درخواست را بر خلاف دموکراسی می دانند.

همزمان با کشمکش های سیاسی درباره ادامه حضور یا کناره گیری المالکی به ناگاه شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق که از هفته گذشته در کنترل گروه داعش افتاد و فرماندهان ارتش به شکلی مشکوک این شهر را تحویل تروریست ها دادند و استاندار این شهر که برادر اسامه النجیفی از رهبران سیاسی عراق بود نیز شبانه گریخت و به شهر اربیل در منطقه کردستان عراق رفت.

همزمان با این ارتش عراق با کمک عشایر و نیروهای داوطلب برای مقابله با تروریست ها وارد عمل شد و از چند روز قبل رسانه های آمریکایی این خط خبری را در پیش گرفتند که واشنگتن باید در عراق دخالت نظامی کند که پس از آن برخی مقامات ارشد پنتاگون از آمادگی خود برای کمک نظامی به عراق تنها محدود به عملیات هوایی محدود علیه داعش خبر دادند.

همچنین مقامات آمریکایی چندین بار در رسانه ها از آمادگی خود برای همکاری نظامی با ایران در عراق سخن گفتند که این عملیات روانی با پاسخ صریح تهران مواجه شد و روز گذشته سرلشگر فیروزآبادی با ریختن آب پاکی روی دستان واشنگتن تاکید کرد که جمهوری اسلامی با آمریکا در بحران جدید همکاری نظامی نخواهد داشت.

ناظران بر این باروند که کاخ سفید علاقه دارد با ورود به بحران عراق نقش خود را در این کشور تقویت کند و از سوی دیگر با درگیری کردن ایران با داعش بتواند زمینه تقابل بیش از پیش ایران با برخی از کشورهای منطقه را فراهم کند.

آمریکا درحالی در عراق به دنبال هدف قرار دادن داعش با کمک ایران است که در سوریه با کمک متحدان منطقه ای خود از این گروه علیه دولت بشار اسد حمایت می کند.

کلید واژه ها: داعش


نظر شما :