واکنش آلن ایر به خبر تعویق برخی تحریم‌های ایران

۱۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۳۳۹۰۸ سرخط اخبار

«الن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در رابطه با خبر ایرنا مبنی بر «تعلیق تشدید تحریم های نفتی ایران توسط اوباما» واکنش نشان داد و در آخرین استاتوس فیس بوکی اش اظهاراتی را بیان کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) خبری به نقل از روزنامه هندی «ایندین اکسپرس» مبنی بر ˈتعلیق 6 ماهه تشدید تحریم های نفتی ایران از سوی اوباماˈ منتشر کرد.

این خبر واکنش آلن ایر را به همراه داشت به طوری که وی در فیس بوکش با قرار دادن لینک خبر ایرنا نوشته است:

ˈاین خبر ایرنا درست نیست؛ از اینکه اوباما لایحه تشدید تحریم های نفتی ایران را برای 6 ماه آتی تعلیق نکرد. واقعیت این است که دیروز سخنگوی کاخ سفید در بیانیه اش مربوط به «لایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2012» به برنامه اقدام مشترک اشاره ای کرد و گفت، با وجود اینکه از نظر عرضه و تقاضا جهانی نفت، مشتریان اصلی نفت ایران می توانند طبق این ˈلایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2012ˈ واردات تفت ایران را بیشتر کاهش دهند، طبق برنامه اقدام مشترک، تلاش برای کاهش بیشتر خرید نفت خام ایران برای 6 ماه دوران این توافق ژنو تعلیق شده است. از این نظر، اخبار جدیدی نیست.ˈ

گفتنی است، منبع خبری ایرنا روزنامه هندی «ایندین اکسپرس» است و خبرگزاری جمهوری اسلامی فقط اقدام به بازنشر آن کرده است.

متن خبر ایرنا به نقل از این روزنامه هندی به شرح زیر است:

اوباما لایحه تشدید تحریم های نفتی ایران را برای شش ماه آتی تعلیق کرد

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، امروز اجرای لایحه تشدید تحریم های نفتی ایران را به مدت شش ماه به تعویق انداخت.

به گزارش ایرنا، روزنامه هندی انگلیسی زبان ˈایندین اکسپرسˈ روز پنجشنبه نوشت: با توجه به اقدامات انجام شده توسط ایران در باره توافقات هسته ای، اوباما تصمیم گرفته است اجرای لایحه تشدید تحریم های نفتی ایران را شش ماه به تعویق بیندازد.

بنابر گزارش، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: به رغم اینکه شرایط بازار جهانی نفت حاکی از وجود نفت کافی برای تامین نیازها کشورهایی مانند هند و چین است و می توان خرید نفت ایران را باز هم کاهش داد، اما ایالات متحده مصمم است تا شش ماه آتی تلاش برای افزایش فشار بر فروش نفت خام ایران را متوقف کند.

وی افزود: در مقابل این اقدام و تخفیف در تدابیر دیگر، ایران متعهد شده است در راه توقف پیشرفت وجوه کلیدی برنامه هسته ای خود گام بردارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون پایبندی ایران به تعهدات توافق موقت ‍ژنو میان تهران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) را تایید کرده است.

جی کارنی همچنین ضمن اشاره به کاهش تولید نفت برخی تولیدکنندگان در ماه های گذشته اضافه کرد: میزان افزایش تولید نفت آمریکا برای خنثی کردن اثر این کاهش ها کافی بوده است. هنوز هم کشورهای دیگری به غیر از ایران آنقدر نفت تولید می کنند که بتوان خرید نفت خام از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داد. 

کلید واژه ها: تشدید تحریم های نفتی تحریم های نفتی ایران ایرنا لایحه تشدید تحریم


نظر شما :