7 هدف نظامی عربستان سعودی در سال‌های آینده

۱۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۹۳۳۸۸۰ سرخط اخبار

پس از تحولات کشورهای عربی و اسلامی در سالهای اخیر و تغییر در روابط بین المللی و منطقه ای، عربستان سعودی اکنون با محیط متفاوتی مواجه شده و پیش بینی می شود توجه مقامات سعودی به بخش نظامی این کشور همچنان افزایش یابد. هزینه های نظامی عربستان سعودی با افزایش ۱۴ درصدی در سال ۲۰۱۳ به رقم ۶۷ میلیارد دلار رسیده و با پشت سر گذاشتن انگلیس، ژاپن و فرانسه، به جایگاه چهارم جهان رسیده است.

به گزارش «تابناک»، نواف عبید چهره دانشگاهی عربستان که در موسسات تحقیقاتی آمریکا مشغول پژوهش است با توجه به شرایط متغیر منطقه به ارزیابی اصول و اهداف دکترین نظامی عربستان پرداخته است.

از نگاه وی، در شرایطی جنگ داخلی در بعضی کشورهای عربی از جمله سوریه، یمن و لیبی ادامه دارد و بعضی کشورهای دیگر مانند مصر، تونس و بحرین نیز با چالش های داخلی مواجه هستند و در چنین شرایطی مسئولیت های نظامی عربستان در حال افزایش است.

به همین سبب، دکترین جدید نظامی عربستان در سالهای آینده و در شرایطی که پیش بینی می شود هزینه های نظامی همچنان افزایش یابد، باید هفت هدف عمده را پیگیری کند که عبارتند از:

1- دفاع از عربستان

2- موفقیت در تلاش های ضد تروریستی

3- تقویت ارتش کشورهای شریک

4- ادامه ماموریت اظهار و نمایش قدرت

5- جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی

6- ایجاد دو فرماندهی جدید سایبری و فضایی

7- تقویت مشارکت با دیگران

اولین مورد که صریح و روشن است به توانایی عربستان در حفاظت از خطوط دریایی برای اطمینان از توانایی صادرات نفت و نیز دفاع از خاک عربستان در مقابل حمله احتمالی از کشورهایی مانند عراق و یمن و نیز مقابله با حملات هوایی احتمالی اشاره دارد.

دومین هدف نظامی عربستان به ویژه با توجه به سابقه حملات گروه های وابسته به القاعده در سال 2003 دارای اهمیت است.

سومین هدف سعودی ها با توجه به احتمال روز افزون کاهش نقش قدرتهای غربی در منطقه دارای اهمیت است. سعودی ها در سال های اخیر برای رسیدن به همین هدف بود که با اعزام نیروهای خود به بحرین به بقای حکومت این کشور در مقابل اکثریت مخالف کمک کردند.

قدرت افکنی و نمایش قدرت چهارمین هدف سعودی ها است تا رقبای خود را مرعوب کرده و در مناطق دورتر از خاک خود نیز به اعمال قدرت بپردازد.

سعودی ها مدعی هستند که در سال های گذشته عضوی متعهد از پیمان های بین المللی ضد سلاح های کشتار جمعی و از کشورهای طرفدار اعلام منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی بوده اند ولی اکنون به دولت سعودی توصیه می شود که اگر ایران به کشوری هسته ای تبدیل شد، این کشور نیز راه دفاع از خود را در پیش گیرد.

به عقیده نواف عبید دکترین دفاعی سعودی ها در مرحله طرح و ایده باقی نمانده است. در واقع عربستان سعودی از هم اکنون بیش از 150 میلیارد دلار را به اهدافی مشابه آن چه در این دکترین مطرح شده، اختصاص داده است. بخش بزرگی از این مبلغ صرف برنامه هایی مشترک با شرکت هایی از آمریکا، فرانسه و انگلیس شده است و پیش بینی می شود این مبلغ در ده سال آینده به بیش از 250 میلیارد دلار افزایش یابد.

کلید واژه ها: نظامی عربستان دکترین


( ۲ )

نظر شما :