روحانی: زنجیرهای تحریم را پاره خواهیم کرد

۱۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۴:۵۹ کد : ۱۹۳۳۸۱۲ سرخط اخبار

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: هم از حقوق هسته ای دفاع خواهیم کرد و زنجیرهای به ناحق تحریم را پاره خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال امام راحل که در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: امام راحل آن بزرگمردی است که نهضت اسلامی را به پیروزی رساند و اوج عظمت و شکوه ملت ایران را به وجود آورد و آنها را در مسیر حق و حقیقت راهنمایی نمود.

وی با اشاره به روز ارتحال امام (ره) گفت: حدود ساعت 10و 30 دقیقه شب روح ملکوتی امام به سوی بهشت پرواز نمود و مردم ما را در غم بزرگی در تاریخ انقلاب قرار داد اما همه ما در فردای آن روز یعنی روز 14 خرداد لطف و عنایت خداوند را شاهد بودیم و مجلس خبرگان رهبری در عصر روز 14 خرداد کار عظیم و بزرگی را انجام داد و نگذاشت پرچم انقلاب اسلامی حتی برای 24 ساعت روی زمین بماند.

وی ادامه داد: مجلس خبرگان این پرچم را بر دوش یکی از فرزندان حضرت زهرا(س) و شاگرد مکتب ائمه یعنی حضرت آیت الله خامنه ای قرار داد.

روحانی اقدام خبرگان در تعیین سریع جایگزین امام را التیامی بر زخم و غم ملت دانست و اظهار داشت: امام در روزگاری که در آن روزگار شرق فکر می کرد که پایان دوران دین و خداپرستی است و هم غرب فکر می کرد که بر دوران حکومت دینی خط ابدی کشیده و هم شرق و هم غرب در سراسر جهان به تبلیغ علیه خداپرستی، دیانت و اخلاق می پرداختند این امام بود که به عنوان یک فقیه بزرگ و یک عارف و سیاست مدار و انسان هوشمند با حمایت مردم ، پرچم نهضت اسلامی را به اهتزاز درآورد.

روحانی ادامه داد: امام همان مرد شجاعی بود که در برابر استبداد و استعمار سر فرود نیاورد و با اتکاء به خداوند در مسیر اسلام ناب مسیر نهضت اسلامی را در راه هدایت برای پیروزی قرار داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام در همه برهه های مهم و تاریخی توانست مسئولیت خود را در مسیر حق انجام دهد، تصریح کرد: دوران اول امام دوران نهضت اسلامی بود؛ برای مبارزه با استبداد و آنهایی که به ناروا در این سرزمین به نام سلطنت حکومت را به دست گرفته بودند و هم قدرت های خارجی به ویژه غرب و امریکا که در تمام زوایای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نفوذ کرده بودند قیام کرد.

وی اضافه کرد: امام در سال 42 فریادش عمدتاً بر ضد استبداد و برای آزادی مردم از شرّ ظالمان و ستمگرانی به ناروا بر مردم سلطه داشتند بود و در سال 43 در مبارزه با کاپیتولاسیون مبارزه با استعمار را نیز آغاز کرد و هر دو مسیر را در کنار هم پیش برد و مردم بیدار این سرزمین نیز پشت سر رهبری و نهضت حرکت کردند.

روحانی با اشاره به فراز و نشیب های به وجود آمده در مسیر نهضت و شهادت برخی از یاران امام در این راه اظهار داشت: اما با همه این فراز و نشیب ها امام آنی از مسیر نهضت و ایستادگی برای دستیابی به اهدافش باز نایستاد؛ چه در روزی که امام را به زندان بردند و چه روزی که برای تبعید راهی ترکیه، عراق و فرانسه شدند.

وی اضافه کرد: در تمام این سال ها امام نه هدف بلند خود را از یاد برد و نه متوقف شد.

رئیس جمهور گفت: امام همواره بر اساس معیارهای اسلامی و پشتیبانی مردم مسیر انقلاب را پیش می برد، تا آنجایی که انقلاب اسلامی با رهبری امام به پیروزی رسید.

رئیس جمهور مرحله بعدی حیات امام را مرحله تثبیت انقلاب خواند و افزود: ماه های آخر سال 57 و سال 58 و 59 سال های تثبیت نظام بود.

روحانی ادامه داد: امام در تمام سال های تثبیت انقلاب از مسیر تدبیر و عقلانیت حرکت خود را ادامه داد و در همه جا نیز نظر و آرای مردم را در کنار شریعت اسلامی به عنوان معیار قرار داد.

روحانی با تأکید بر اینکه در اندیشه امام و تاکنون هرگز رأی مردم جایگاه تشریفاتی نداشته است، گفت: امام هم نهادهای نظام را در چارچوب رأی مردم قرار داد و هم مسئولان بزرگ نظام را در معرض آرا و انتخاب مردم گذاشت.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات تعیین جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان قانون اساسی، ریاست جمهوری و انتخابات مجلس در بازه زمانی سال 58 تصریح کرد: از فروردین سال 58 که انتخابات برای ایجاد جمهوری اسلامی برگزار شد تا اسفند همان سال که انتخابات مجلس برگزار شد، در همه این انتخابات امام در چارچوب موازین شرع و آرای مردم نظام را هدایت کرد و در برابر انواع توطئه ها ایستادگی نمود.

روحانی مقاومت امام و انقلاب در برابر قدرت های بزرگ استکباری و به ویژه آمریکا و همچنین توطئه گران داخلی را یادآور شد و افزود: امام توطئه ها را سرنگون و نظام را تثبیت کرد.

وی افزود: دوران سوم، دوران دفاع مقدس بود. در دفاع مقدس توطئه ای را حزب بعث عراق و همپیمانانش درمنطقه و جهان علیه انقلاب و همچنین تمامیت ارضی ایران طراحی کرده بودند.

وی افزود: آن کسی که از لحظه اول به مردم قدرت ایستادگی داد و همه را بسیج کرد تا در برابر متجاوزین ایستادگی کنند. ارتش و سپاه و بسیج و عشایر و نیروی انتظامی و همه و همه طبق فرمان امام و دستور امام به صحنه آمدند علی رغم اینکه تمام جهان پشت سر متجاوزین ایستاده بودند.

روحانی گفت: ملت ایران با رهبری امام و وحدت و اتحاد و یکپارچگی توانست این دفاع مقدس را به پیروزی برساند و وجب به وجب این سرزمین را از متجاوزین بازپس بگیرد و امام به عنوان رهبری که بر قلوب مردم و افکار مردم راهبری می کرد پیروز شد.

رئیس جمهور ادامه داد: امام در تمام این مراحل مسیر مدیریت کشور را در چارچوب معیارهای اسلامی به مردم و فرهیختگان نشان داد و نهادهای لازم را تأسیس کرد.

روحانی گفت: امام همان فقیهی بود که به جهانیان اعلام کرد اسلام می تواند در دنیای مدرن امروز بر جامعه حکومت کند و مردم را برای دستیابی به اهداف معنوی و مادی رهنمون کند. امام شخصیتی بود که فقه را بر مبنای زمان، مکان و اجتهاد پویا برای مردم، علما و اندیشمندان تشریح کرد.

وی افزود: ما دیدیم در آن دوران این انقلاب توانست بر تمام توطئه ها پیروز شود. دوران امام دورانی نبود که امام مسیر سازندگی را تبیین کند. امام دیگر فرصت نداشت تا دوران پیشرفت و توسعه کشور و بعد از دفاع مقدس را راهنمایی کند اما خوشبختانه پرچم هدایت مردم در اختیار شخصیتی قرار گرفت که همان مسیر امام را ادامه داد و در برابر انواع توطئه ها توانست کشور و انقلاب را حفاظت کند.

رئیس جمهور ادامه داد: 25 سال بعد از رحلت امام این کشور حفظ شد در شرایطی که یک روز همه قدرت ها به عنوان ائتلاف برای آزادی کویت اجتماع کرده بودند و کوچکترین خطا می توانست کشور را در کام جنگ فرو برد.

روحانی گفت: آن کسی که توانست کشور را حمایت کند و مردم را در مسیر ایستادگی هدایت کند رهبر معظم انقلاب بود. پس از آن بارها و بارها این منطقه در مسیر معضلات و مشکلات قرار گرفت. حمله به افغانستان و عراق و بعد توطئه های دیگری که در لبنان و فلسطین و سوریه و دیگر دیار اسلامی توطئه گران آغاز کردند.

وی افزود: هم کشور باید در برابر تمام توطئه ها ایستادگی کند و مسیر صحیح تدبیر و استقامت را انتخاب کند و هم کشور می بایست در مسیر پیشرفت و توسعه باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایگاه ثبات در این منطقه است در میان تمام همسایگان ما آن کشوری که امروز دارای ثبات است ایران است. آن کشوری که قدم به قدم قله های علم و دانش را فتح می کند و دارای عزت و عظمت در سراسر جهان است.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران پرچم مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم را در منطقه و جهان بر دوش گرفته است.

روحانی گفت: امروز شما می بینید آنهایی که داعیه تمدن در جهان را دارند و می گویند با تروریسم مخالفند در سوریه و لبنان و افغانستان به تروریست ها هم از لحاظ تسلیحات و هم در سازمان های بین المللی به هر صورت و شکلی حمایت می کنند.

وی افزود: ایران در این منطقه هم با تروریست هم با زبان مقابله می کند و هم در مقام عمل به آنهایی که با تروریسم در این منطقه مبارزه می کنند کمک می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما می توانیم در مسیر پیشرفت و ثبات راهمان را ادامه دهیم.

روحانی گفت : شرط اول اتحاد حول محور اسلام، قانون اساسی و رهبری است. اگر همه ما دست به دست هم دهیم و از اختلاف و شکاف پرهیز کنیم و نگذاریم عده ای بین مردم تفرقه و اختلاف ایجاد کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: اسلام و قانون اساسی از آن همه ملت است و رهبری به عنوان رهبر همه مردم ایران و کشورهای اسلامی که در مسیر حقند می باشد.

وی افزود: هیچکس نمی تواند بگوید اسلام قانون اساسی و رهبری از آن گروه دیگری است. اینها معیارهایی برای وحدت جامعه ما است. تمام مذاهب و اقوام تحت پرچم محمد رسول الله و راه اهل بیت و خط امام در راهی است که امروز رهبری معظم انقلاب کشور و نظام را هدایت می کند و کسی فکر نکند با تفرقه و اختلاف کشور و نظام ما پیشرفت خواهد کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: پیشرفت و ثبات و امنیت در سایه اتحاد و امنیت است همان که امام راحل بر آن تأکید می کرد. راه امام خمینی(ره) راه وحدت و اتحاد میان تمام مسلمانان و ملت مسلمان ایران است. راه امام راه اخلاق و معنویت بود پس یک شرط برای پیشرفت و ثبات ما در تمام عرصه ها، وحدت و اتحاد است.

روحانی گفت: راه دوم راه جهاد است، جهاد به معنای عام کلمه، جهاد به معنای تلاش پیگیر است، تلاش به معنای آن است که از همه توان و ابزار و فرصت ها استفاده کنیم. مدیریت جهادی یعنی مدیریتی که بتوانیم از همه توان و از همه فرصت ها استفاده کنیم. ما امروز با اتحادمان و با تلاشمان و با ایستادگی خود در تمامی عرصه ها پیروز میدان خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ما در میدان سیاست خارجی از حقوق حقه ملتمان به خوبی دفاع خواهیم کرد، تصریح کرد: با وحدت ملت ما، با راه تلاش و جهاد، امروز دیپلمات های ما در صحنه سیاست خارجی سربازان خط مقدمی هستند که هم مردم و رهبری از آنها حمایت می کنند.

وی افزود: ما در چارچوب معیارهای منافع ملی و خطوطی که رهبری ترسیم کرده اند در سیاست خارجی موفق خواهیم بود. هم از حقوق هسته ای دفاع خواهیم کرد و زنجیرهای به ناحق تحریم را پاره خواهیم کرد. 

روحانی گفت: امروز بی تردید انرژی هسته ای حق مسلم ماست، بی تردید صلح و ثبات حق ماست، بی شک علم و دانش حق مسلم ماست، بی تردید نفوذ در منطقه و جهان حق مسلم ماست، بی تردید وحدت و برادری حق مسلم ملت ایران است.

وی افزود: مردم ما مطمئن باشند در مسیر تدبیر، در مسیر اعتدال، در مسیر امید به این ملت بزرگ ما به تمام اهدافمان دست خواهیم یافت. ما در طول 25 سال و در فراز و نشیب مختلف پیروز بودیم و امروز هم پیروز و موفق در تمام عرصه ها خواهیم بود.

رئیس جمهور ادامه داد: این کشور سرزمین امام هشتم است و در سایه او این کشور در پناه توجهات حضرت ولی عصر(عج) است. این کشور دارای ملتی بزرگ پر امید، با نشاط و متحد زیر پرچم اسلام، منافع ملی و حول محور رهبری و خدا خواهد بود.
 

کلید واژه ها: نهضت اسلامی جهاد دفاع مقدس


نظر شما :