گسترش وهابیت خطرناک‌ترین تحول عصر حاضر

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۳۳۰۱۲ سرخط اخبار

«پاتریک کاکبرن» روز یکشنبه نسبت به گسترش وهابیت در جهان اسلام هشدار داده و نوشته است که هرکجا پای این تفکر باز شده، اقلیت ها مورد آزار قرار گرفته و مخالفین سرکوب شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «پاتریک کابرن» ستون نویس روزنامه «ایندیپندنت» روز یکشنبه با انتشار گزارشی نسبت به گسترش تفکرات وهابیون در میان جریان اصلی مسلمانان اهل سنت هشدار داده است.

وی با اشاره به صدور احکام سنگین و اقدامات افراط گرایانه در عربستان و کشورهای متأثر از افکار وهابیت، نوشته است: وهابی کردن جریان اصلی اسلام سنی، یکی از خطرناک ترین تحولات عصر حاضر است.

دکتر «علی علوی» تاریخدان در گفت وگو با ایندیپندنت، با بیان اینکه در کشورهای مختلف جوامع سنی «در حالی تفکرات وهابیت را پذیرفته اند که این آموزه ها از ابتدا جزو اعتقادات آن ها نبوده»، می گوید وهابیون، دیگر گروه های مسلمین از جمله شیعیان و صوفی ها را «مرتد و رافضی» خوانده و آن ها را غیرمسلمان می دانند.

کاکبرن در ادامه با اشاره به اینکه «توان مالی و سیاسی عربستان سعودی نقش مهمی در گسترش وهابیت ایفا کرده»، به نقل از علوی می گوید به عنوان نمونه اگر یک مسلمان معتقد بخواهد هزینه های برگزاری یک نشست مذهبی در بنگلادش را تأمین کند، هیچ منبعی جز عربستان برای دریافت 20 هزار دلار هزینه برگزاری نشست، پیدا نمی کند. اما اگر قرار باشد در این نشست علیه وهابیت صحبت شود، او باید با مشکل تأمین منابع مالی دست و پنجه نرم کند.

به نوشته کاکبرن، این وضعیت موجب شده تا شیعیان به عنوان «نامسلمان» هدف حمله قرار گرفته و پیروان دیگر ادیان نظیر مسیحیان مجبور به ترک کشورهای خود شوند. علوی هم می گوید هرچند اقلیت شیعی مورد آزار قرار می گرفت، اما تنها چند سال است که با گسترش وهابیت، کار به پیگرد قانونی آن ها کشیده است.

علوی با بیان اینکه «وهابیت تلاش می کند تمام میراث آموز ه های اسلامی در طول 1400 سال را نادیده بگیرد»، می گوید هرچند ایدئولوژی القاعده در عراق و سوریه عینا مشابه وهابیت نیست، اما باورهای آن ها مشابه وهابیون است و تنها اندکی افراطی تر هستند.

کاکبرن به حمایت ریاض از گروه های تکفیری در سوریه نیز اشاره کرده و می گوید احتمالا عربستان اکنون از این حمایت ها پشیمان شده و نشانه آن نیز دعوت از وزیر خارجه ایران برای سفر به این کشور است. با این وجود، اکنون دیر شده و اگر عربستان بخواهد کسانی را که خود مورد حمایت داده و آن ها را به نبرد علیه «بشار اسد» تشویق کرده، مورد پیگرد قرار دهد، حکومتی ریاکار به نظر خواهد آمد.

وی همچنین دولت های غربی را نیز به «ریاکاری و دورویی» متهم کرده و می گوید کشورهای غربی در حالی از آنچه در نیجریه و عراق در جریان است ابراز نگرانی می کنند که در برابر وقایع عربستان و قوانین سخت گیرانه این کشور، سکوت پیشه کرده اند.

ایندیپندنت در ادامه دلیل دیگری هم برای گسترش وهابیت آورده و آن هم توجیه برخوردها با مخالفان است. بنا بر این گزارش، حکام عربستان با برقرار کردن قوانین سخت گیرانه، می توانند به تمام منتقدان خود انگ ضداسلامیت زده و آن ها را سرکوب کنند. همچنین گروه های خلافکار نظیر آنچه در چچن نیز فعالیت می کنند، می توانند با نسبت دادن خود به وهابیت، به تمام اعمال خشونت آمیز خود، مشروعیت بخشند و آن ها را «یک باور مذهبی» جلوه دهند.

کاکبرن می افزاید: «گسترش وهابیت در اسلام سنی یک فاجعه است که تأثیرات آن را می توان از روستاهای شمال نیجریه، تا خارتوم و برونئی احساس کرد. این تفکر، در همه جا به تحت تعقیب قرار گرفتن اقلیت ها، به بند کشیدن زنان و سرکوب مخالفان منجر شده است.»

وی در پایان می نویسد: «یک نویسنده افغان در سال 2003 در اظهارات پیش گویانه، سران گروه های تروریستی در کابل را «فاشیست های مقدس» توصیف کرد که از اسلام «به عنوان ابزاری برای رسیدن به قدرت» سوءاستفاده می کنند. جای تعجب نیست که او در آن سال به توهین به اسلام متهم و مجبور به ترک آن کشور شد.»

کلید واژه ها: گسترش وهابیت


نظر شما :