محمد صدیق احمد در نشست " انتخابات عراق،فرصت ها و چالش های منطقه ای

تشکیل دولت برای مالکی آسان نخواهد بود

جانشین نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران با اشاره به اختلاف های اهل تسنن با نوری مالکی، مخالفت گروه های شیعه مانند صدری ها و ائتلاف شهروند با وی و همچنین موضع گیری ها کردها در قبال نخست وزیری مجدد وی پیش بینی می کند که تشکیل دولت در عراق به چندماه فاصله زمانی نیاز خواهد داشت.
تشکیل دولت برای مالکی آسان نخواهد بود

دیپلماسی ایرانی: محمد صدیق احمد جانشین نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در نشست " انتخابات عراق؛فرصت ها و چالش های منطقه ای " که روز گذشته به میزبانی دیپلماسی ایرانی برگزار شد با اشاره به اتحاد کردها در بحث همکاری با دولت مرکزی در عراق تاکید کرد که رای مردم عراق به یک حزب به معنای پیروزی سیاست های یک شخص واحد نیست. آنچه در زیر می خوانید متن کامل سخنان وی در این نشست است:

من نقدی به بخش هایی از سخنان برخی از دوستان دارم که با غنیمت شمردن فرصت آن را بیان می کنم. من با اصول  صحبت های آقای مهتدی موافق هستم اما در خصوص سناریوی دومی که ایشان در بخش هایی از فرمایشات خود به آن اشاره کردند مبنی بر اینکه احتمال دارد اگر تمام گروه های سیاسی در دولت آتی مشارکت واقعی نداشته باشند هرج و مرج این کشور را در بر بگیرد باید عرض کنم که به نظر من  شرایطی که در حال حاضر هم در عراق حاکم است  از سناریوی اول خطرناک تر است. مساله اینجاست که مسبب این هرج و مرج ، مردم عراق نیستند بلکه این سیاست های اقتدارگرایانه دولت عراق است که مادر چنین شرایطی شده است. یک دید کلان همواره وجود داشته است مبنی بر اینکه عراق به سمت تجزیه حرکت می کند اما سوال اینجاست که چرا به دنبال درک علل این مساله نمی رویم ؟ چه مسایلی منجر به مطرح شدن علت تجزیه احتمالی عراق شده است ؟

نقد دیگر من به سخنان آقای موسوی است که فرمودند رای مردم عراق نشان دهنده موفقیت پروسه سیاسی است که در این کشور طی شده است و البته همسوی با سیاست های جمهوری اسلامی ایران هم است. من فکر نمی کنم چندان به صلاح باشد که برای دفاع از منافع ملی ایران اینگونه القا شود که این کشور از یک حزب و یا فرد خاص در  عراق حمایت می کند. جمهوری اسلامی ایران قاعدتا باید از مردم عراق دفاع کند و این همان کاری است که ایران در گذشته هم انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از مبارزه های مردم مظلوم عراق بر ضد نظام دیکتاتوری حمایت کرده است در این بازده زمانی دستاوردهای بسیار چشمگیری هم در عراق به دست آورده است. همین جا باید ذکر کنم که انتخابات های اول ، دوم و سوم عراق تفاوت های اساسی با هم داشته است و نمی توان یک انتخابات را معیار نظر تمام مردم دانست. با اینهمه من فکر نمی کنم که حزب آقای نوری مالکی کرسی هایی مدنظر خود را به دست بیاورد اما حتی اگر برنده این انتخابات هم ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی باشد باز هم این به معنای پیروزی شخص مالکی نیست. به نظر من دفاع از مردم و مرجعیت برای ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده است و همواره دیدگاه های رسمی جمهوری اسلامی ایران به نوعی در راستای حمایت از دیدگاه های مرجعیت معتدل شیعه در عراق بوده است . ما در این انتخابات شاهد بودیم که دیدگاه های مرجعیت شیعه در عراق در تقابل با رفتارهای اقتدارگرایانه نخست وزیر عراق بوده است .

در ادامه با توجه به اینکه من به نوعی به نمایندگی از کردهای عراق در اینجا هستم مایل م اشاره ای هم به بخش هایی از سخنان آقای انصاری داشته باشم . به نظر من اگر کرسی های در اختیار کردها در نتیجه این انتخابات به نسبت انتخابات قبلی بیشتر نشود، کمتر هم نخواهد شد. کردها در حال حاضر در پارلمان عراق 57 کرسی را به خود اختصاص داده اند و تصور ما این است که این رقم در نتیجه این انتخابات افزایش پیدا خواهد کرد. نماینده کردها در این انتخابات هم تنها لیست اتحادیه میهنی نیست. اتحادیه میهنی در انتخابات سال 2010 میلادی به دلیل اشتباه های تاکتیکی که در تقسیم نمایندگان خود داشتند با کاهش رای روبه رو بودند که این اشتباهات این بار تکرار نشده است .اگر ما کرسی های احتمالی اتحادیه میهنی و جنبش تغییر را با هم حساب کنیم شاید به اندازه کرسی های حزب دموکرات نباشد.

در مورد تشکیل دولت عراق هم باید بگویم که فرمایشات آقای فرازمند به واقعیت بسیار نزدیک است . ذات برگزاری انتخابات بسیار مهم است اما تشکیل ائتلاف ها پس از انتخابات مهم تر است. ما سابقه این مساله را در انتخابات گذشته هم داشتیم و شاهد بودید که ائتلاف العراقیه موفق به احراز 91 کرسی شد اما نتوانست دولت را تشکیل دهد. در خصوص این انتخابات هم ادعا نمی کنم که احتمال دارد دولت نوری مالکی از پس این کار برنیاید اما با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه می شویم که گروه های اهل تسنن مخالفت های بسیاری با نوری مالکی دارند و دیدگاه های آنها با هم فاصله بسیار زیادی دارد. در میان گروه های شیعه هم ما شاهد انسجام کامل و فراگیر نیستیم. ائتلاف شهروند و صدری ها هم اعلام کرده اند که با نخست وزیری نوری مالکی کنار نخواهند آمد. موضع کردها هم در مخالفت با مالکی مشخص است و اکنون سوال اینجا است که نوری مالکی به چه شکل می تواند با وجود این مخالفت های گسترده دولت را تشکیل دهد؟ بنابراین به نظر من تشکیل دولت در عراق زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد.

نکته آخری هم که می خواهم به آن اشاره کنم به مساله شرکت کردها در دولت آینده مربوط است. زمزمه هایی مبنی بر مذاکره نوری مالکی با جنبش تغییر و اتحادیه میهنی شنیده شده است . روز گذشته تمام گروه های کردی به ریاست اقلیم جلسه ای تشکیل دادند و در بیانیه ای مشترک که حزب دموکرات ، جنبش تغییر و اتحادیه میهنی و احزاب اسلامی همگی امضا کردند بر موضع واحد کردها در پروسه سیاسی عراق و تشکیل دولت آینده عراق تاکید شده است. بنابراین من تصور نمی کنم که یک گروه کردی به تنهایی وارد مذاکره با دولت بغداد شود.

کلید واژه ها: ایران و عراق


نظر شما :