اعلام برندگان و بازندگان انتخابات هند

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۳۲۹۲۹ سرخط اخبار

نتیجه انتخابات شانزدهمین دوره مجلس نمایندگان هند (لوک سابا) بامداد روز شنبه با پیروزی قاطع ائتلاف دمکراتیک ملی تحت رهبری حزب راستگرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی) روشن شد.

به گزارش ایرنا، مردم هند که به دنبال تغییر درشرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورشان بودند دراین انتخابات حدود 67 درصد میزان مشارکت داشتند و درپای صندوق های رای حزب حاکم کنگره را از قدرت به زیر کشیدند.

براساس آخرین نتیجه اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات هند در بامداد روز شنبه حزب راستگرای بی جی پی با کسب 278 کرسی از 543 کرسی مجلس به عنوان برنده و حزب کنگره با 42 کرسی به عنوان بازنده این انتخابات درآمدند.

بیش از 20 سال است که هند توسط دولت های ائتلافی اداره می شود و این اولین بار طی دو دهه اخیر است که یک حزب به تنهایی قادربه تشکیل دولت خواهد بود.

این یکی ازابعاد مهم انتخابات شانزدهمین دوره مجلس هند است . دولت های ائتلافی اغلب برای بقای خود به حمایت احزاب کوچک و منطقه ای متکی هستند و آنها نمی تواند تصمیم های مهم و حساس را بدون جلب حمایت شرکا اتخاذ کنند و به همین جهت در بزنگاهای سرنوشت ساز ضعیف عمل می کنند.

مجلس عوام هند دارای 545 عضو می باشد که انتخابات برای گزینش 543 عضو آن برگزار می شود و هرحزب یا ائتلافی که 272 کرسی را بدست آورد می تواند مدعی تشکیل دولت شود. دوعضو دیگر این مجلس را رییس جمهور از جامعه کوچک انگلو ایندین انتخاب می کند.

انتخابات شانزدهمین دوره مجلس هند در 9مرحله در فاصله 7 آوریل (18 فروردین) الی 12می (22 اردیبهشت) برگزار شد و بیش از 534 میلیون تن ازحدود 814 میلیون نفر واجد شرایط ، آرای خود را به صندوق ها ریختند.

کمیسیون انتخابات هند فهرست اسامی اعضای منتخب شانزدهمین مجلس عوام را در 18 یا 19 می (28 یا 29 اردیبهشت) منتشر و آن را به رییس جمهور تسلیم خواهد کرد.

رییس جمهور هند سپس از بزرگترین حزب یا ائتلاف برای تشکیل دولت جدید دعوت می کند و حدود 10روز فرصت خواهد داد که اکثریت خود را در مجلس عوام ثابت کند.

کارشناسان امور سیاسی هند پیروزی حزب راستگرای بی جی پی را به عوامل گوناگونی از تحریک احساسات مذهبی هندوها گرفته تا وعده های ˈنارندرا مودیˈ نامزد اصلی آن برای تضمین رشد اقتصادی هند، کاهش تورم و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان این کشور نسبت داده اند.

کارشناسان می گویند که هند درحال حاضر دارای رشد اقتصادی چندان قوی نیست و انتظار می رود ˈمودی ˈ به عنوان گزینه ای برای بیش از 150میلیون نفری باشد که برای اولین بار رای می دهند و بدنبال فرصت های شغلی و آینده بهتری برای کشورشان هستند.

به گفته برخی کارشناسان، دولت ائتلاف مترقی متحد تحت رهبری حزب کنگره در انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی لازم برای هموار سازی زمینه جهت رقابت هند در سطح جهانی شکست خورد و نتوانست که انتظارات مردم عادی را برآورده کند.

به نظر می رسد که زنان خانه دار نقش مهمی را در پیروزی حزب بی جی پی دراین انتخابات اخیر ایفا کرده اند.

خانم رانجانا کماری یک حامی حقوق زنان هند گفت که بانوان خانه دار در طول چند سال گذشته بشدت از افزایش قیمت ها، تورم و ناامنی اجتماعی نگران بودند و آنان در سطح گسترده ای در انتخابات شانزدهم لوک سابا و از حزب مخالف بی جی پی حمایت کردند.

به هرحال آخرین گزارش ها حاکیست که ˈمانموهان سینگˈ نخست وزیر 82 ساله هند از حزب کنگره پس از یک دهه کار در این پست سرگرم جمع آوری اثاثیه خود برای خروج از دفترش و سپردن آن به حزب پیروز است.

کلید واژه ها: هند بی جی پی


نظر شما :