قول آمریکا به اسراییل درباره مذاکرات با ایران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۳۲۵۶۰ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی کاخ سفید قول داد اسراییل را دایمأ در جریان مذاکرات جاری میان قدرت های جهانی و ایران بگذارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا برای گفتگو با مسئولان اسراییلی به بیت المقدس سفر کرد و این نخستین سفر رایس به اسراییل از زمان انتصاب به این سمت به شمار می رود.

رایس روز چهارشنبه در دیدارهایی جداگانه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و شیمون پرز رییس این رژیم در بیت المقدس دیدار کرد.

رایزنی های استراتژیک آمریکا و اسراییل روز پنجشنبه هم برگزار شد.

رایس در راس هیئتی از مسئولان وزارت خارجه، خزانه داری، پنتاگون و جامعه نهادهای اطلاعاتی آمریکا به بین المقدس سفر کرد. رایس در دیدار با نتانیاهو قول داد آمریکا همزمان با پیگیری مذاکرات گروه موسوم به پنج به علاوه یک ، به گفتگوهای فشرده خود با ادامه خواهد داد. وی تصریح کرد واشنگتن به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

پنج عضو دایم شورای امنیت از جمله چین، انگلیس، فرانسه، روسیه، آمریکا و آلمان اعضای گروه پنج به علاوه یک را تشکیل می دهند.

وی گفت با این حال دیپلماسی بهترین راه برای حل و فصل صلح آمیز نگرانیهای جامعه بین المللی در این باره است. گفتنی است گفتگو ها درباره برنامه هسته ای ایران سیزدهم ماه مه در وین از سرگرفته می شود.

سفر رایس به بیت المقدس همچنین در حالی صورت گرفته است که مذاکرات صلح اسراییل و فلسطین به رغم تلاش های شدید دولت اوباما و به ویژه جان کری وزیر خارجه این کشور به تازگی با شکست روبرو شده است.

رایس درباره این مذاکرات نیز گفت در حالی که مذاکرات دو طرف متوقف شده است، آمریکا همچنان معتقد است صلح پایدار تنها از طریق گفتگوی مستقیم و تشکیل دو کشور مستقل در کنار یکدیگر قابل تحقق خواهد بود.

پرز گفت ما باید راهی برای از سرگیری مذاکرات با فلسطینیان پیدا کنیم و تاکید کرد تعلیق گفتگوها موقت است و نباید منجر به توقف کامل شود.

پرز دراظهاراتی که بسیار متفاوت از لحن نتانیاهو به شمار می رود تصریح کرد به اعتقاد وی محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی علاقمند به صلح و همچنان متعد به عدم خشونت و راه حل دو کشور است. وی گفت: وی کسی است که ما می توانیم با وی مذاکره کنیم.

با این حال نتانیاهو عباس را مقصر شکست مذاکرات می داند زیرا عباس ماه گذشته با هدف پایان دادن به اختلافات هفت ساله با حماس با این گروه توافق کرد.

بنیامین نتانیاهو همچنین همواره مخالف علنی مذاکرات هسته ای آمریکا با ایران بوده است.

پرز گفت دیپلماسی با ایران در برهه بسیار حساسی قرار دارد.

پرز خواستار فشار بین المللی به حماس برای به رسمیت شناختن اسراییل، کنار گذاشتن خشونت و پذیرش توافق قدیمی سازمان آزادیبخش فلسطین و اسراییل شد.

وی گفت اگر قرار است به حماس کمک شود، این گروه باید هیچ گزینه دیگری پیش روی خود مشاهده نکند.

به گفته کاخ سفید، پرز اواخر ژوئن با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار خواهد کرد. زمان نهایی نشده این نشست بیست و پنجم ژوئیه اعلام شده است.

کلید واژه ها: اسراییل نتانیاهو المقدس رایس


نظر شما :