رهبران عراق پس از شرکت در انتخابات چه گفتند؟

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۹۳۲۲۰۱ سرخط اخبار

مقامات سیاسی عراق امروز پس از انداختن آراء خود در صندوق های رای بر ضرورت شرکت همه مردم در این انتخابات به منظور ایجاد اصلاحات و تغییر در کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، صبح امروز پس از باز شدن مراکز رای گیری در سراسر عراق به استثنای شهر «فلوجه» مقامات مسئول عراق یکی پس از دیگری در همان ساعات اولیه در این مراکز حاضر شدند و آراء خود را به صندوق انداختند.

صبح امروز مرحله پایانی انتخابات پارلمانی عراق آغاز  و درهای حوزه های رای گیری به روی مردم باز شد تا 9039 نامزد نمایندگی پارلمان عراق برای کسب 328 کرسی با یکدیگر رقابت کنند.

انتخابات پارلمانی امروز عراق سومین انتخابات پس از سقوط رژیم بعث عراق و اولین انتخابات پس از خروج اشغالگران آمریکایی از این کشور در سال 2011 است.

مرحله نخست این انتخابات از روز یکشنبه گذشته آغاز شد و تا دوشنبه ادامه داشت و عراقی های ساکن 19 کشور خارجی آراء خود را اعلام کردند.

دوشنبه گذشته مرحله دوم و ویژه انتخابات پارلمانی عراق در سراسر این کشور برگزار شد و در آن نیروهای امنیتی و کارمندان وزارت بهداشت، زندانیان و بیماران بستری در بیمارستان ها آراء خود را به صندوق های رای انداختند.

دیروز سه شنبه روز آماده باش نیروهای امنیتی عراق برای حمایت از مراکز رای گیری و شرکت کنندگان در انتخابات بود.

 

اظهار نظر مقامات عراقی پس از شرکت در انتخابات امروز کشورشان به شرح زیر است:

 

«نوری المالکی»

«نوری المالکی» نخست وزیر عراق دیگر مقام مسئولی بود که در هتل «الرشید» بغداد رای خود را به صندوق انداخت و از برگزاری انتخابات بدون حضور اشغالگران آمریکایی در کشورش استقبال کرد و گفت: امروز تمام آنچه که برخی می خواستند در عراق محقق نشود، محقق شد و برای بار دوم یک انتخابات (پس از انتخابات شوراهای استانی) بدون حضور حتی یک سرباز بیگانه در عراق برگزار می شود.

 

مالکی در ادامه اظهار داشت که میزان مشارکت در مرحله ویژه انتخابات پارلمانی عراق 91 درصد بود که در تاریخ عراق بی سابقه بوده است.

نخست وزیر عراق اظهار داشت که انتخاب یک فهرست شایسته یا یک فرد مناسب لازمه موفقیت روند دموکراتیک و سازندگی کشور است.

وی تصریح کرد: پیروزی ما قطعی است اما ما از درصد این پیروزی سخن می گوییم. ساختار دولت آینده نیز متکی به میزان رای های حاصله و حسن انتخاب مردم خواهد بود و دولت جدید نباید یک کپی از دولتهای پیشین عراق باشد.

نخست وزیر عراق در پایان نیز وعده داد که بحران فلوجه به زودی از دو کانال سیاسی و نظامی حل شود.

«نیچروان بارزانی»

نخستین مقام مسئولی که رای خود را در «عنکاوة» به صندوق انداخت، «نیچروان بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان بود که در جمع خبرنگاران، خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات شد و گفت که تغییر در کشور از کانال همین انتخابات میسر خواهد شد.

وی درباره تشکیل دولت جدید عراق و گمانه زنی او در این باره گفت: قطعا تشکیل دولت جدید عراق با تاخیر همراه خواهد بود.

«عمار الحکیم»

«عمار الحکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز پس از شرکت در انتخابات و حضور در هتل الرشید گفت: امروز، حال و آینده عراق را رقم خواهد زد و تصمیم امروز هر شهروند عراقی شرکت در این انتخابات است.

 

«مقتدا صدر»

«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر پس از شرکت در انتخابات پارلمانی عراق از نجف اشرف خواستار تغییر برای رفاه بیشتر مردم شد و  گفت: ما با آراء خود برای اعلام همبستگی با مردم و تغییر در کشور آمده ایم و همه باید در این انتخابات شرکت کنند.

 

«نوشیروان مصطفی»

«نوشیروان مصطفی» رهبر جنبش «التغییر» در منطقه کردستان عراق نیز اعلام کرد که این انتخابات یک ابزار خوب برای انتقال قدرت به طور مدنی در عراق است و نتایج آن نیز باید بیانگر خواسته و اراده ساکنان عراق باشد.

«اسامة النجیفی»

«اسامة النجیفی» رئیس پارلمان عراق نیز با حضور در هتل الرشید بغداد در انتخابات شرکت کرد و ادعا کرد که نیروهای امنیتی خود مانع رسیدن شهروندان عراقی به مراکز رای گیری می شوند و به همین دلیل نیز خود او شخصا برای حل این مشکل وارد عمل خواهد شد.

وی گفت: هیچ شهروند عراقی نباید درباره ضرورت شرکت در این انتخابات تردیدی به خود راه دهد و از سوی دیگر باید جلوی تروریسم و شبه نظامیان گرفته شود و افراد  شایسته انتخاب شوند.

نجیفی تاکید کرد که به هیچ وجه با نوری مالکی ائتلاف نخواهد کرد.

وی افزود: عراق یک مرحله انتقالی طولانی مدت را که بیش از 10 سال طول کشیده را پشت سر گذاشته و اکنون ما به یک مرحله ثبات و استقرار برای سازندگی کشور برپایه توافق تمام گروه های سیاسی و پایبندی به قانون اساسی نیاز داریم. قانون اساسی بالاتر از هر چیزی است و عراق را به وضعیت طبیعی باز می گرداند.

«ابراهیم الجعفری»

رئیس «همپیمانی ملی» بزرگترین فراکسیون پارلمانی شیعیان عراق با شرکت در انتخابات سراسری امروز عراق گفت: انتخاب فردی شجاع و دور از هرگونه فسادی به منزله یک پیروزی بزرگ در انتخابات است و صندوق های رای گیری عراق را در یک روند جدید برای تحقق منافع مردم آن قرار می دهد.

 

عدم اظهار نظر « مسعود بارزانی» و معاونش

«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان و «کوسرت رسول» معاون او نیز در همان ساعات اولیه صبح امروز در انتخابات شرکت کردند اما از گفت وگو با خبرنگاران و اظهار نظر درباره این انتخابات خودداری کردند.

 

کلید واژه ها: انتخابات پارلمانی عراق


نظر شما :