کارشناسان در گفت‌وگو با العرب بیان کردند

نوری مالکی، یکه‌تاز انتخابات عراق

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۳۲۱۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
چند دستگی‌ای که اکنون در میان شیعیان رخ داده و در طول چهار سال گذشته افزایش یافته است به هیچ کدام از رقبای سیاسی مالکی کمک نمی‌کند که بتوانند در این انتخابات به رقیبی جدی برای او تبدیل شوند
نوری مالکی، یکه‌تاز انتخابات عراق

دیپلماسی ایرانی: نوری مالکی ، نخست وزیر عراق در حالی در انتخابات پیش رو که روز چهارشنبه برگزار می شود، شرکت می کند که هیچ رقیب بالقوه ای در برابر او مشاهده نمی شود. بر عکس انتخابات سابق که رقابت میان او با ایاد علاوی به اندازه ای نفس گیر بود که به هنگام اعلام نتایج آرا نفس ها در سینه ها حبس شده بودند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مالکی که از سال 2006 با ثقل سیاسی خود توانسته است دو دوره نخست وزیر عراق شود، این بار نیز چشم به دور سوم نخست وزیری خود دوخته و بر روی آرای طرفداران خود که به او به مثابه کسی که می تواند با تهدیدهای امنیتی مقابله کند، می نگرند، حساب کرده است. علی رغم این که دولتش در بهبود وضعیت خدماتی کشور ناکام بوده و نتوانسته است جلوی فساد گسترده را در کشور بگیرد.

عزیز جبر، تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره می گوید: «چند دستگی ای که اکنون در میان شیعیان رخ داده و در طول چهار سال گذشته افزایش یافته است به هیچ کدام از رقبای سیاسی مالکی کمک نمی کند که بتوانند در این انتخابات به رقیبی جدی برای او تبدیل شوند و فردی متخاصم با او باشند.»

وی در ادامه می افزاید: «این انتخابات برای مالکی انتخاباتی است بی رقیب که برای او مساله مرگ و زندگی را دارد. آغاز سومین دوره نخست وزیری او به معنای حفظ همه دستاوردهایی است که وی تا کنون به عنوان مرد حاضر در راس قدرت به دست آورده است. و اگر نتواند به این سمت برسد به این معنا خواهد بود که هر چه به دست آورده است را از دست خواهد داد و چه بسا تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.»

عراق در حالی سومین دوره انتخابات سراسری خود را تجربه می کند که در وضعیت خشونت آمیز شدیدی به سر می برد و نیروهای سنی دشمن با مالکی با پیوستن به جریان های مسلح مخالف او هر روز جان ده ها شهروند عراقی را می گیرند.

با این حال و با وجود این که شهروندان عراقی از نبود برق و افزایش بیکاری و فساد نهادهای دولتی به شدت شکایت دارند، به نظر می رسد که مالکی در این دور از انتخابات نیز بدون رقیبی نفس گیر بتواند برای سومین بار کرسی نخست وزیری را حفظ کند. این در حالی است که وی در فوریه 2011 گفته بود که دنبال مقام نیست و حاضر است این کرسی را به مدعیان آن واگذار کند.

این انتخابات برای مالکی انتخاباتی است بی رقیب که برای او مساله مرگ و زندگی را دارد. آغاز سومین دوره نخست وزیری او به معنای حفظ همه دستاوردهایی است که وی تا کنون به عنوان مرد حاضر در راس قدرت به دست آورده است.

یک دیپلمات غربی در بغداد که نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «هیچ کدام از جریان های سیاسی تا قبل از انتخابات پیمانی که بازگو کننده آن باشد که چه کسی می تواند نخست وزیر شود، تشکیل نداده اند. همه می خواهند ببینند نتیجه انتخابات چه خواهد شد تا بعد از آن در این زمینه تصمیم بگیرند.»

وی همچنین می افزاید: «هویت نخست وزیر آینده کلید این انتخابات است. در انتخابات گذشته ایاد علاوی، دشمن سرسخت مالکی رقیب او بود اما در این انتخابات مالکی رقیبی برای خود نمی بیند.»

در حالی ائتلاف دولت قانون در این انتخابات یکپارچگی خود را حفظ کرده که ائتلاف العراقیه، به ریاست ایاد علاوی امروزه فرو پاشیده است و هر کدام از جریان های زیر پرچم آن خود به یک جریان مستقل تبدیل شده اند. این مساله باعث می شود تا نوری مالکی متولد 20 جولای 1950 در طوریج، شهری نزدیک کربلا که مدرک کارشناسی از دانشکده اصول الدین در بغداد دارد، خود را بیش از پیش به کرسی نخست وزیری نزدیک ببیند.

مایکل نایتس، پژوهشگر در مرکز مطالعات سیاسی خاور نزدیک در واشنگتن در این باره می گوید: «مالکی از برگه امنیتی برای دور کردن نگاه ها از ناکامی های دولتش استفاده می کند و اگر بتواند در این زمینه موفق شود ناآرامی های امنیتی می توانند بیش از پیش به کمک او بیایند.»

نوری مالکی که فرمانده کل نیروی مسلح عراق نیز محسوب می شود و سرپرستی وزارت کشور و وزارت دفاع را نیز بر عهده دارد، تقصیر ناآرامی های امنیتی جاری در کشورش را به عوامل خارجی از جمله عربستان و قطر می اندازد. همچنین می گوید که ناآرامی های اخیر سوریه نیز بر ناآرامی های عراق تاثیر مستقیم گذاشته است.

جبر در این باره می گوید: «چهره مرد قدرتمندی که مالکی تلاش می کند از خود نشان دهد زیاد برای او نزد سنی ها مفید نیست. آنها تا یک دهه پیش به واسطه حکومت صدام حسین بر عراق حکومت مطلق می کردند و اکنون می بینند که چهره ای شیعی از جریانی که صدام دشمن خونی آنها بود برآمده است و بر آنها حکومت می کند.»

وی تاکید می کند، سنی ها تحت هیچ شرایطی با نخست وزیری مالکی برای بار سوم موافقت نمی کنند به ویژه که طی چهار سال گذشته نیز مشکلات بسیاری برای او به وجود آوردند. از این رو پیش بینی می شود در صورت انتخاب مجدد وی به این سمت ناامنی های جاری در عراق نیز افزایش یابند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نوري مالكي انتخابات عراق


نظر شما :