علاوی: هیچ گونه دشمنی با ایران نداریم

۰۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۳۰۶۲۰ سرخط اخبار

نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف العراقیه با اذعان به اینکه ایران رویکرد مثبتی در برابر تمام گروههای عراقی دارد، سیاست آمریکا را در عراق و صحنه منطقه ای و بین المللی شکست خورده توصیف کرد.

به گزارش تسنیم، ایاد علاوی رهبر ائتلاف العراقیه در گفت و گو با المدی پرس، شکست خود در زمینه سیاسی را تکذیب کرد و گفت شکست خورده کسی است که امنیت را برهم زده و عراق را ویران کرده است.

علاوی که همچنان به موضعگیری منفی علیه دولت عراق ادامه می دهد، مدعی شد دولت برای سیطره بر انتخابات آتی تلاش می کند.

نخست وزیر اسبق عراق همچنین گفت هیچ گونه دشمنی با ایران پس از رویکردهای جدید در سایه دولت روحانی ندارد.

وی اظهارداشت ایران رویکرد جدید و مثبتی در برابر تمام گروههای سیاسی عراقی در پیش  گرفته که این رویکرد مبتنی بر گفت و گو و عدم تحمیل است.

رئیس ائتلاف العراقیه افزود این انعطاف پذیری و گشایش پس از آمدن رئیس جمهوری جدید در ایران که حسن روحانی است، ایجاد شده است و این مساله خوشبینانه است.

علاوی با بیان اینکه دشمن ایران نیست، افزود هفته گذشته با سفیر ایران در بغداد دیدار کردم و به وی گفتم آنچه در گذشته رخ داد، گذشته است(گذشته ها گذشته) و باید با توجه به عوامل جغرافیا، تاریخ، منافع مشترک، احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی بر آینده تکیه کرد به ویژه با توجه به اینکه خاورمیانه نیز به سمت مرحله جدید حرکت می کند.

نخست وزیر اسبق عراق بر ضرورت بهره گرفتن از این گشایش برای انجام گفت و گوی واقعی با ایران درباره مسائل مختلف تاکید کرد.

علاوی در ادامه انتقادهای خود از دولت عراق به تردیدافکنی درباره انتخابات پارلمانی آینده پرداخت و مدعی شد اقدام دولت در ارائه کارت الکترونیک انتخاباتی به شدت نگران کننده است.

نخست وزیر اسبق عراق تاکید کرد سیاست ایالات متحده آمریکا نه تنها در عراق بلکه در صحنه جهانی چه در افغانستان یا سوریه یا فلسطین یا سومالی یا یمن شکست خورده است.

رئیس العراقیه افزود واشنگتن باید شرایط جدید عراق و ویژگیهای آن را بدون اینکه چیزی بر عراق تحمیل کند، درک کند.

علاوی اوایل مارس جاری از دولت عراق به رهبری نوری المالکی نخست وزیر این کشور خواسته بود، استعفا دهد و دولت موقت تا هنگام برگزاری انتخابات در پایان آوریل تشکیل شود.  وی مدعی شده بود که دولت عراق با محدود کردن نقش ریاست جمهوری و دستگاه قضایی برای از بین بردن کامل پارلمان تلاش می کند.

بر اساس این گزارش، علاوی در اوایل مارس گفته بودنقش ایران در سیاست عراق و انتخابات پارلمانی گذشته واضح بود.

وی در حمایت از عربستان که بارها از سوی مقامات بلندپایه عراق به دخالت در امور این کشور و حمایت از تروریسم متهم شده است، ادعا کرد هیچ دلیل و مدرکی که نشان دهد عربستان حامی تروریسم است،  وجود ندارد.

کلید واژه ها: دولت عراق العراقیه


نظر شما :