در روز نخست مذاکرات «وین 2» چه گذشت؟

۲۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۰۳:۱۴ کد : ۱۹۳۰۲۴۷ سرخط اخبار

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین – موسوم به «وین 2» – از صبح امروز آغاز شده و تاکنون گفت و گوهای متعدد و فشرده ای میان هیئت های دو طرف درباره موضوعات مختلف مربوط به برنامه هسته ای ایران انجام گرفته است. افزون بر این، وزیر خارجه ایران در حاشیه این مذاکرات نیز دیدارهایی با برخی مقامات بین المللی داشته که به نوبه خود حائز اهمیت بوده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک» از وین، دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، عملاً شب گذشته با دیدار سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. بر اساس گزارش های رسمی، در این دیدار در خصوص برنامه های کاری دو روز آینده و نحوه انجام مذاکرات توافق شد.

بر این اساس، از ساعت 10:30 صبح روز سه شنبه، نشست جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دفتر سازمان ملل در وین برگزار گردید. با خاتمه این نشست، بار دیگر جلسه معاونین (به ریاست عراقچی و اشمید) برای پیگیری گفت و گوها در همان محل برگزار شد. این گفت و گوها تا عصر روز سه شنبه ادامه پیدا کرد و تنها وقفه و وقت تنفسی کوتاه در میان آن پیش بینی شده بود.

اما در حالی که مذاکرات هسته ای در سطح معاونین در حال برگزاری بود، وزیر خارجه ایران با استفاده از فرصت حضور در دفتر اروپایی سازمان ملل، با یوری فدوتوف مدیر کل دفتر سازمان ملل متحد در وین که همزمان رئیس اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم این سازمان نیز می باشد، دیدار و در خصوص موضوعات مرتبط با حوزه کاری وی بحث و تبادل نظر نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش های گسترده جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و به ویژه اقدام ای جلوگیری از عبور مواد مخدر به دیگر کشورها بر ضرورت همکاری های متناسب سازمان ملل و سایر کشورها در ایفای نقش خود در اقدامات پیش گیرانه در این زمینه در مبادی تولید این مواد در کشورهای همسایه و کمک به فعالیت های جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از ایران به سایر کشورها تاکید کرد.

دکتر ظریف با اشاره به پیوند قاچاق مواد مخدر با پدیده افراط گرایی و تروریسم، به نقش مهم دفتر UNODC و همچنین ضرورت همکاری کشورهای مختلف در این زمینه تصریح نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به سرمایه گذاری گسترده جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، سیاست های اعمال شده از سوی طرف های مقابل در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را ناصحیح خواند و افزود: در مسیر مبارزه با قاچاق مواد مخدر، این جمهوری اسلامی ایران است که با استفاده از تمام امکانات خود به مقابله با آن پرداخته و در این زمینه هزینه های زیادی از جمله در حوزه نیروی انسانی برای کشورمان به وجود آمده و اینک به دلیل عدم همکاری مسئولانه دیگر کشورها، پدیده هایی چون گروگان گیری نیروهای انتظامی ایران از سوی تروریست های مرتبط با قاچاقچیان به اجرا در آمده است و از این رو لازم است همه کشورها و بخش های ذیربط مشارکت جدی و مسئولانه در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: چرا باید برخی از مرزبانان ایرانی که برای مقابله با پدیده قاچاق و تروریسم در مرزها مستقرند، در این ایام که سال نو ایرانی است در دست تروریست ها گروگان باشند.

فدوتوف رئیس دفتر سازمان ملل متحد و مدیر کل دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم این سازمان نیز در این دیدار ایران را خط مقدم مقابله با مواد مخدر دانست و با اشاره به کشفیات مواد مخدر در ایران که بیش از تمام کشورهای دنیاست، بر نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید و اقدامات و تدابیر ایران برای مقابله با مواد مخدر را ستود.  

اما از عصر امروز و با پایان دومین دور از نشست معاونین، دیدارهای دوجانبه ای میان اعضای تیم مذاکره کننده ایران و نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 انجام گرفت. گفته می شود در چارچوب این دیدارها، نمایندگان هیئت های ایران و آمریکا نیز به صورت دوجانبه با یکدیگر به گفت و گو پرداخته اند.

در نهایت، از حدود ساعت 11:30 دقیقه به وقت تهران، سومین نشست ایران و گروه 1+5 در سطح معاونین وزرای خارجه آغاز شد و طرفین برای ادامه گفت و گوها با یکدیگر پشت یک میز نشستند. بر اساس گزارش های رسمی، بحث اصلی امروز در خصوص تحریمها و ابعاد غنی سازی و همکاریهای بین المللی بوده و فردا بحث در خصوص اراک خواهد بود.

کلید واژه ها: قاچاق مواد مخدر وزیر خارجه ایران


نظر شما :