پشت پرده عصبانیت ریاض از دوحه

۱۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۲۹۷۷۲ سرخط اخبار

پایگاه خبری النشره از تماس های دیپلماتیک محرمانه بین قطر و سوریه خبر داد و گفت طی چند هفته یا چند ماه آینده اتفاقات غافلگیرکننده ای در سطح روابط بین دو کشور روی خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری النشره در مقاله ای به قلم «انطوان الحایک» نوشت: بحران اختلاف بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس به جایی رسیده است که عربستان، امارات و بحرین سفرای خود را از کشور قطر احضار کرده اند و می توان برخی واقعیت های مربوط به این قضیه را فاش کرد.

النشره افزود: موضوع به چند ماه قبل مربوط می شود پس از دیدار «علی بن حمد البری»، سفیر جدید قطر در لبنان با شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله در شانزدهم ژانویه گذشته. دو طرف درباره ادامه روابط با یکدیگر توافق کردند و سفیر قطر در گزارشی شفاف برای وزارت خارجه کشورش از موضع مثبت حزب الله در قبال هر اقدام آتی از سوی قطر خبر داد و به همین جهت کشور قطر فرصت را غنیمت شمرد و بلافاصله در فاصله ای کوتاه از دیدار نخست، هیئتی بلندپایه از کارشناسان روابط بین الملل و همچنین شماری از مسئولان سرویس اطلاعات قطر را که در ارتباط با بحران سوریه هستند به بیروت فرستاد و این هیئت در یکی از هتل های مشهور بیروت اقامت گزیدند.

هیئت قطری سلسله نشست هایی را در مقر اقامت خود و همچنین در بیرون آنجا آغاز کرد که از جمله آن دیدار با هیئتی از سفارت ایران در بیروت بود و با مقامات بلندپایه حزب الله نیز دیدار کردند و احتمالا با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله هم در ضاحیه دیدار داشتند و در کنار آن با تعدادی محدود از مقامات رسمی لبنان هم ملاقات هایی برقرار کرده بودند.

النشره نوشت: اقامت هیئت قطری در بیروت بیش از یک هفته ادامه داشت و این برنامه ها برای وزارت خارجه قطر مقدمه ای برای شروع تماس های محرمانه با ایران از یک سو و با نظام سوریه از سوی دیگر بود و در پی آن مقامات رسمی ایران و سوریه در بیروت با هم دیدارهای جدیدی برگزار کردند تا جایی که بین این سه کشور (ایران، قطر و سوریه) کانال های تماس ایجاد شد. بخصوص که ایران هم با غربی ها به تفاهم هایی دست یافته است تا جایی که قطر تماس هایی هم با مقامات سوریه داشته است.

النشره نوشت: این اوضاع به مذاق عربستان سعودی که مناقشه خود با ایران و سوریه را راهبردی و حیاتی می شمرد خوش نیامد بخصوص پس از اینکه از دیدارهای قطری ها در بیروت و نقش حزب الله در نزدیک کردن دیدگاه های بین قطر و سوریه مطلع شد تا جایی که این روابط بیش تر و بیش تر شده و چه بسا نام قطر از فهرست سیاه سوریه خارج شده است.

نویسنده مقاله به نقل از منابع بسیار آگاه که به طور تقریبا دائم با دولت سوریه در تماس هستند نوشت: این را نمی توان رد کرد که روابط بین قطر و سوریه به طور قابل توجهی بهبود یافته باشد و تماس های دیپلماتیک موجب موضع گیری های جدیدی شده و دو طرف شروع به توقف تبلیغات علیه یکدیگر گرفته اند.

این منابع گفتند طی چند هفته یا چند ماه آینده اتفاقات غافلگیر کننده ای در سطح روابط قطر و سوریه روی خواهد داد.

کلید واژه ها: قطر بیروت قطر و سوریه


نظر شما :