در سایه موفقیت یک استراتژی

اوباما چگونه پیروز میدان مبارزه با تحریم های جدید شد؟

یک جنبش ضد جنگ هم فعال شد تا از افکار عمومی دلزده از جنگ در آمریکا علیه سوق دادن اوباما به سوی این مسیر استفاده شود.شماری از رسانه های لیبرال از دسترسی خود به افکار عمومی برای تحت فشار دادن سناتورهای حامی تحریم استفاده کرده و آنها را به جنگ طلبی متهم کردند.
اوباما چگونه پیروز میدان مبارزه با تحریم های جدید شد؟

دیپلماسی ایرانی: یک ماه قبل، رئیس جمهور آمریکا حتی در بین دمکرات ها هم ترد شده بود. اما امروز او منتقدان را به حاشیه رانده و از شانس خود برای موثر واقع شدن گفت و گوها استفاده می کند.روند تصویب تحریم های جدید علیه ایران متوقف شده است. دموکرات هایی که از اوباما می خواستند از تحریم های جدید حمایت کند، حالا از هری رید، رهبر اکثریت سنا می خواهند مانع به رای گذاشتن تحریم های جدید شود. هرچند هنوز هم زمزمه هایی از فشار برای تصویب تحریم ها به گوش می رسد؛ اما واضح است که سنا می خواهد منتظر بماند و دست کم تا زمانی که مذاکرات در مسیر درستی پیش می رود، برای تصویب تحریم های بیشتر دست نگهدارد.

این یک چرخش کامل نسبت به یک ماه قبل است. پیش از تعطیلات ماه دسامبر، شاخه حامی تحریم ها در سنای آمریکا رو به افزایش بود. سناتورها، شامل سناتورهای دمکرات هم حزبی اوباما با این ادعای بنیامین نتانیاهو که می گفت مذاکرات هسته ای با ایران راه به جایی نمی برد و آمریکا بیش از اینکه امتیاز بگیرد، امتیاز ارایه کرده، هم نظر بودند.

اما چه شد که اوباما توانست نظر آنها را تغییر دهد؟

رئیس جمهور آمریکا تحولات بارز خارجی را با حمایت جناح چپ ترکیب کرد و سعی کرد از آن علیه لابی اسرائیل استفاده کند. در این روند، او دست کم برای حال حاضر به یک موفقیت در سیاست خارجی دست یافته است. آن هم در زمانی که منتقدان اش می گفتند عصر نفوذ و تاثیرگذاری اوباما به پایان رسیده است.یکی از مشاوران دمکرات سنا گفت: کاری که اوباما انجام داد ترکیب یک طرف که فعالیت زیادی نمی کرد با طرف دیگر بود که بسیار فعال بود.

رئیس جمهور آمریکا کار خود را از طریق برقراری ارتباط با اعضای کنگره در محل کنگره و کاخ سفید آغاز کرد. او نمایندگان اش شامل جان کری، وزیر خارجه را به کپیتال هیل فرستاد و  از بازیگران کلیدی کنگره نیز دعوت کرد به کاخ سفید بروند. تحلیلگران می گویند این اقدام اوباما بسیار موثر بود.

با فرصت ایجاد شده، سناتورها می توانند متن طرح تحریم های جدید را هضم کنند. این متن آشکارا راه را برای اقدام نظامی علیه ایران باز می کند و لحن آن تند است.

البته برگزاری نشست هایی در مورد ایران موضوع جدیدی نیست. آنچه نسبت به قبل تفاوت داشت این بود که بر خلاف دور قبلی نشست ها که معمولا بر سر تحریم ها بود و همه چیز تئوری بود، این بار ایران به طور عملی پای میز مذاکرات رفته بود و روند گفت و گو ها در عمل رو به جلو بود. به بیان دیگر مذاکرات هسته ای با ایران یک آلترناتیو در اختیار سناتورها قرار داد تا به جز تحریم به موضوعات دیگر هم فکر کنند.

از سوی دیگر یک جنبش ضد جنگ هم فعال شد تا از افکار عمومی دلزده از جنگ در آمریکا علیه سوق دادن اوباما به سوی این مسیر استفاده شود.شماری از رسانه های لیبرال از دسترسی خود به افکار عمومی برای تحت فشار دادن سناتورهای حامی تحریم استفاده کرده و آنها را به جنگ طلبی متهم کردند.

در نهایت، اوباما از این تضعیف موضع، سود برد. لابی اسرائیل دهه ها بود که در نفوذ بر سیاست ایران آمریکا موفق بود اما دیگر چنین نیست. آیپک نتوانست مانند گذشته هر آنچه که می خواهد را در آیپک به دست آورد.

یکی از سناتورهای دمکرات در این زمینه گفت: هدف این بود که اعضای کنگره زمان بیشتری را به دولت بدهند تا در آن به مذاکره هسته ای با ایران بپردازد. اکنون نیز به نظر می رسد دولت زمانی که می خواسته را به دست آورده است.

به این ترتیب به نظر می رسد کار برای جمهوریخواهان تندرو که همچنان به دنبال تصویب تحریم ها هستند، سخت تر شود.  متیو داس، تحلیلگر سیاسی می گوید: بدون تردید، سازماندهی و ارتباطهای زیادی با سیاستگذاران و قانونگذاران شکل گرفته است. حتی حامیان جنگ عراق نیز اکنون می گویند نباید اقدامی انجام داد که به درگرفتن جنگی دیگر در خاورمیانه منجر شود.

تحلیلگران می گویند اکنون با فرصت ایجاد شده، سناتورها می توانند متن طرح تحریم های جدید را هضم کنند. این متن آشکارا راه را برای اقدام نظامی علیه ایران باز می کند و لحن آن تند است.اکنون حتی رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز که از تدوین کنندگان طرح تحریم ها بود در مورد زمان به رای گذاشتن این تحریم ها نظری ندارد.

منبع: nationaljournal

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

انتشار اولیه: سه شنبه 22 بهمن 1392 / باز انتشار: یکشنبه 27 بهمن 1392

کلید واژه ها: دمکرات سناتورها تحریم


نظر شما :