«شرط‌بندی» فرانسه روی آینده تجارت با ایران

۱۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۹۲۸۳۶۵ سرخط اخبار

انتقاد وزیر خارجه آمریکا از سفر هیأت تجاری فرانسوی به ایران و پاسخ وزیر اقتصاد فرانسه به این انتقاد، اظهارنظر وزیر خارجه ایران درباره موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی در موضوع هسته ای، درخواست دوباره آمریکا از عراق برای کنترل پروازهای ایران به سوریه و ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و مراکش، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

فرانسه روی آینده تجارت با ایران «شرط‌بندی» می‌کند!


به گزارش «تابناک»، امروز نیز موضع گیری های مقامات آمریکایی علیه گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای جهان، مهم ترین موضوع مورد توجه مطبوعات جهانی را درباره ایران به خود اختصاص داده است. در این زمینه، روزنامه «گالف تودی» اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا را مورد توجه قرار داده که از سفر هیأت تجاری فرانسوی به تهران انتقاد کرده است. 

به نوشته این روزنامه، کری به همتای فرانسوی خود گفته سفر هیأت مذکور به تهران، «مفید» نبوده و این «باور غلط» را القا می کند که غرب می تواند با ایران روابط عادی تجاری برقرار کند. وی همچنین بار دیگر تأکید کرده، تجارت با ایران آزاد نیست و کاهش تحریم ها موقتی، کاملاً محدود و کاملاً هدفمند است.
 

فرانسه روی آینده تجارت با ایران «شرط‌بندی» می‌کند!


در طرف مقابل، وزیر اقتصاد فرانسه به اظهارات کری پاسخ هایی داده که در خبرگزاری فرانسه بازتاب یافته است. به نوشته این خبرگزاری، پییر ماسکوویچی اظهار داشته سفر هیأت تجاری کشور به ایران، «شرط بندی برای آینده» بوده و به معنای برقراری روابط عادی تجاری با ایران نیست. 

وی در پاسخ به بخشی از سخنان کری که گفته بود این سفر ، سبب ایجاد یک باور نادرست می شود نیز گفته: «به نظر من، پیام این سفر کاملاً بر عکس است؛ یعنی اگر شما (ایرانی ها) به تعهدات خود عمل کنید و اگر روزی این اتفاق بیفتد، اوضاع رو به راه خواهد شد. به گفته وی، در این صورت فرصت های اقتصادی و تجاری قابل توجهی در ایران وجود خواهد داشت.
 

فرانسه روی آینده تجارت با ایران «شرط‌بندی» می‌کند!


اظهارنظر ها و موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی با واکنش مقامات ایرانی نیز روبه رو شده که در این زمینه، سایت شبکه خبری «سی بی اس» به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران توجه نشان داده است. 

این سایت می نویسد، به گفته وزیر خارجه ایران، آرزوهای آمریکا در مذاکرات هسته ای آتی، به حقیقت نخواهد پیوست. ظریف با بیان اینکه آمریکا خواستار دست برداشتن ایران از بخش عمده برنامه هسته ای خود است، گفته چنین تقاضایی به هیچ وجه امکان عملی شدن نخواهد یافت. وی همین عملی نشدن آرزوهای آمریکا را دلیل مذاکره این کشور با ایران به منظور یافتن راهکاری بر مبنای واقعیات دانسته است.
 

فرانسه روی آینده تجارت با ایران «شرط‌بندی» می‌کند!


در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» به موضوع درخواست دوباره آمریکا از عراق برای کنترل پروازهای ایرانی به مقصد سوریه پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، «برت مک گرک»، از مقامات وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته، دولت عراق باید کارهای بیشتری به منظور جلوگیری از «ارسال سلاح و نیروی نظامی از طریق حریم هوایی خود به سوریه» انجام دهد. وی با بیان اینکه مقامات عراقی اقدامات کافی برای جلوگیری از این امر انجام نمی دهند، اظهار داشته دولت آمریکا به اعمال فشار بر عراق به منظور انجام اقدامات لازم در این راستا ادامه خواهد داد. با این حال، خود وی در ادامه اذعان کرده که آمریکا اطلاع دقیقی درباره پروازهای ایرانی به مقصد سوریه ندارد.
 

فرانسه روی آینده تجارت با ایران «شرط‌بندی» می‌کند!


در پایان خبرگزاری کویت موضوع ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و مراکش را مورد توجه قرار داده و به نقل از حسین امر عبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت امور خارجه ایران می نویسد، ایران و مراکش برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه به توافق رسیده اند. این توافق، حاصل یک گفت و گوی تلفنی میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و همتای مراکشی وی بوده است. 

خبرگزاری کویت اشاره می کند که روابط دو کشور در سال ۲۰۰۹ و به واسطه دیدگاه های متعارض نسبت به ناآرامی های بحرین تیره شده بود. اکنون دو کشور توافق کرده اند ضمن بازگشایی سفارتخانه های خود در پایتخت طرف مقابل، به همکاری دوجانبه در حوزه های مختلف بپردازند.

کلید واژه ها: وزیر خارجه ایران


نظر شما :