روز پرکار وزیر خارجه ایران در مونیخ

۱۳ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۱:۵۸ کد : ۱۹۲۸۱۸۳ سرخط اخبار

پرداخت نخستین قسط از دارایی های بلوکه شده ایران در غرب، دیدار وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه فرانسه و دبیرکل سازمان ملل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، ابراز تمایل هند به احیای پروژه انتقال گاز ایران به این کشور از طریق پاکستان و افزایش صادرات نفت اوپک به واسطه افزایش فروش نفت ایران و عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 



روز پرکار وزیر خارجه ایران در مونیخ

به گزارش «تابناک»، خبر پرداخت نخستین قسط از 4.2 میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران در غرب، مهمترین موضوع مربوط به ایران است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسهضمن پرداختن به این موضوع به نقل از سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران می نویسد جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق هسته ای ژنو، روز گذشته نخستین قسط از این مبلغ را دریافت کرده است. عراقچی گفته نخستین بخش از این دارایی ها، شامل 500 میلیون دلار، به حسابی در یک بانک سوئیس واریز شده و همه چیز مطابق با توافقنامه انجام شده است.  
 

روز پرکار وزیر خارجه ایران در مونیخ

اما اخبار مربوط به حضور وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ و دیدارهای وی در حاشیه این کنفرانس با مقامات ارشد کشورهای مختلف، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. در این زمینه، خبرگزاری کویت از دیدار وزرای خارجه ایران و فرانسه خبر داده و می نویسد لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز گذشته در مونیخ مذاکراتی را درباره توافقنامه هسته ای ایران و گروه 1+5 با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران انجام داده است. بر اساس بیانیه ای که وزارت خارجه فرانسه منتشر کرده، در این دیدار فابیوس درخواست کرده ایران همه گام های ضروری را برای اطمینان یافتن از اینکه این کشور به دنبال سلاح هسته ای نیست، بردارد. 
 

روز پرکار وزیر خارجه ایران در مونیخ

در مطلب دیگری در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» موضوع دیدار وزیر خارجه ایران با دبیرکل سازمان ملل را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز گذشته به درخواست بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، با وی دیدار کرده است. در جریان این دیدار، و طرف درباره همکاری های متقابل میان ایران و سازمان ملل به گفت و گو پرداخته اند. ظریف در گفت و گو با بان، کنفرانس مونیخ را فرصتی خوب خوانده که اجازه می دهد ایران مواضع خود را درباره موضوعات مختلف بیان کند. وی همچنین بر اهمیت طرح دیدگاه های واقعی مردم ایران به منظور خنثی کردن تلاش کسانی که در پی تحریف مواضع ایران هستند، تأکید کرده است.
 

روز پرکار وزیر خارجه ایران در مونیخ

در میان دیگر مطالب، روزنامه «گالف تودی» از تمایل هند برای پیوستن به پروژه خط لوله گازی ایران- پاکستان خبر داده است. به نوشته این روزنامه، سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند اظهار داشته که ممکن است کشورش نسبت به احیای پروژه چند میلیارد دلاری انتقال گاز ایران به هند از طریق پاکستان اقدام کند. وی در یک مصاحبه گفته اگر در میان همه طرف جدیت وجود داشته باشد، کشورش آماده است تا نسبت به واردات گاز ایران و همچنین آسیای مرکزی از طریق پاکستان اقدام نماید. وی گفته چنین پروژه های منطقه ای، می تواند ضمن ایجاد وابستگی های متقابل، پاکستان و هند را وادار کند تا میان خود روابط همکاری جویانه بلندمدت برقرار کنند.
 

روز پرکار وزیر خارجه ایران در مونیخ

در نهایت، در یک مطلب اقتصادی دیگر، سایت خبری «ترِید عربیا» (Trade Arabia) از افزایش صادرات نفت «اوپک» به واسطه افزایش میزان نفت صادراتی ایران و عراق خبر داده است. به نوشته این سایت، میانگین صادرات نفت اوپک در ماه ژانویه 29.94 میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به میانگین 29.63 میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، افزایش نشان می دهد. این ارقام بر اساس داده های آماری نفتکش ها و همچنین اطلاعات از منابع در شرکت های نفتی، اوپک و مشاوران نفتی به دست آمده است. بر اساس این اطلاعات، در صورتی که افزایش صادرات نفت ایران، عراق و نیز لیبی همچنان ادامه داشته باشد، میزان صادرات نفت اوپک در سال 2014 باز هم افزایش پیدا خواهد کرد. 


نظر شما :