هدف اوباما از سفر به عربستان چیست؟

۱۳ بهمن ۱۳۹۲ | ۰۴:۲۱ کد : ۱۹۲۸۱۸۰ سرخط اخبار

در خبرها اعلام شد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قصد دارد به زودی در قالب سفری رسمی به عربستان، به دیدار با مقامات ارشد سعودی بپردازد. این دیدار در شرایط کنونی از آن جهت اهمیت می یابد که مدتی است روابط ایالات متحده و عربستان سعودی بر سر پاره ای از مسائل منطقه ای و بین المللی تیره شده است. اما مهمترین دستور کارهای اوباما در این سفر چه خواهد بود؟

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» خبر داده که قرار است باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه مارس به ریاض سفر کرده و نسبت به تخفیف تنش های به وجود آمده در روابط ایالات متحده و عربستان اقدام کند. تنش هایی که مهمترین علت آن ها، اختلاف نظر بر سر موضوعات مربوط به ایران و سوریه بوده است.

این روزنامه به نقل از مقامات ارشد آمریکایی می نویسد در جریان سفر به ریاض، اوباما با ملک عبدالله، پادشاه عربستان دیدار و گفت و گو خواهد کرد. یک مقام ارشد عربستانی نیز ضمن تأکید بر اهمیت دیدار اوباما و ملک عبدالله، اظهار داشته: «این دیدار، درباره روابط تیره شده و افول اعتماد و اطمینان است». 

سخنگوی کاخ سفید از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است. 

خبرگزاری «رویترز» نیز ضمن انتشار این خبر اشاره می کند که عربستان سعودی و ایالات متحده، از زمان تأسیس پادشاهی سعودی در سال 1932 متحد نزدیک یکدیگر بوده اند. در این اتحاد، آمریکا به عنوان حامی نظامی سعودی ها و عربستان نیز در نقش تأمین کننده نفت واشنگتن ظاهر شده است. 

اما طی چند ماهه اخیر، روابط آمریکا و عربستان به سبب مجموعه ای از عوامل دستخوش مشکلاتی شده است. در مهمترین مورد، خودداری آمریکا از حمله نظامی به سوریه به واسطه استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور، اسباب رنجش شدید مقامات ارشد سعودی و اعتراض آنها به آمریکا را فراهم کرد. رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران و زمزمه های نزدیک شدن دو کشور به یکدیگر، عامل دیگری در این زمینه بود. 

وال استریت ژورنال نیز در گزارش خود اشاره کرده که موضوع رنجش عربستان از آمریکا به واسطه عدم حمله به سوریه، از جمله مباحثی خواهد بود که در دیدار ملک عبدالله با اوباما، مورد اشاره پادشاه سعودی قرار خواهد گرفت. یک مقام سعودی که نخواسته نامش فاش شود، اظهار داشته: «این ملاقات از جنبه های بسیاری به مباحث بنیادین مربوط می شود. چرا اوباما این کار را به این شیوه انجام داد؟». 

مسائل مربوط به تحولات کشورهای عربی – از جمله مصر – و همچنین توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، از دیگر مباحثی است که در این دیدار مورد بحث قرار خواهد گرفت. گفتنی است دیدار اوباما از ریاض، به فاصله اندکی پس از سفر یک هیئت بلندپایه آمریکایی به ریاست جان کری، وزیر خارجه این کشور به عربستان صورت می گیرد. 


نظر شما :