یا حزب‌الله را رها کنید، یا مرگ را به جان بخرید!

۱۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۹۲۸۰۶۴ سرخط اخبار

جنگ روانی، ارعاب و تهدید به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی طرف مقابل، همیشه یک پای ثابت نبردهای کلاسیک و همچنین مدرن بوده است. در این میان، وقتی پای رژیم اسرائیل و ناکامی های همیشگی این رژیم در مقابل حزب الله لبنان به میان بیاید، این نوع از جنگ شاید به تنها ابزار موجود و قابل استفاده تبدیل شود. این امری است که به تازگی در تهدیدات این رژیم علیه مردم لبنان نمود یافته است.

به گزارش «تابناک»، مقامات ارتش رژیم اسرائیل ساعاتی پیش در اظهاراتی تهدیدآمیز، حزب الله را متهم کردند که هزاران پایگاه موشکی خود را در مناطق مسکونی لبنان بنا کرده و تهدید کردند که در هرگونه درگیری آتی میان حزب الله و رژیم اسرائیل، این پایگاه ها از سوی این رژیم مورد حمله قرار خواهد گرفت. 

خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این خبر می نویسد چنین تهدید آشکاری که از سوی «امیر اِشل»، فرمانده نیروی هوایی رژیم اسرائیل مطرح شده، احتمالاً بخشی از تلاش این رژیم برای آماده سازی افکار عمومی جهانی جهت توجیه کشتار گسترده مردم عادی در درگیری های آتی با حزب الله است. 

رژیم اسرائیل می گوید حزب الله با دریافت سامانه های پیشرفته موشکی از ایران و سوریه، توانسته در مقابل تجهیزات نظامی این رژیم مقاومت کند که جنگ 33 روزه سال 2006 نمونه ای از این امر به شمار می رفت.

اشل در سخنان خود با بیان اینکه پایگاه های موشکی حزب الله در بیروت، دره بکا و جنوب لبنان قرار دارند، اظهار داشته: «ما ناچار خواهیم بود به شیوه ای تهاجمی با هزارات پایگاه حزب الله که دولت اسرائیل و امنیت داخلی ما را تهدید می کند، مقابله کنیم». 

دیگر مقامات اسرائیلی نیز اخیراً طی اظهاراتی مدعی شده اند حزب الله از منازل مسکونی به عنوان انبارهای موشک و یا سنگرهای تسلیحاتی استفاده می کند. اشل پا را از این هم فراتر گذاشته و مدعی شده برخی اوقات، حزب الله تمام طبقات یک ساختمام را مهر و موم می کند تا در زمان نبرد مورد استفاده قرار دهد. 

اشل به همین بهانه به سادگی درباره احتمال گرفتن جان هزاران تن غیرنظامی بی گناه لبنانی سخن گفته و اظهار داشته: «این جایی است که جنگ در آن اتفاق خواهد افتاد. این جایی است که ما برای متوقف کردن آن و پیروزی، باید در آن بجنگیم. هرکسی که در این پایگاه ها باشد، به سادگی هدف قرار گرفته و جانش در خطر خواهد بود و هر کسی هم که از آن ها خارج شود، زنده خواهد ماند». 

گفتنی است پیش از این، موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل نیز طی اظهاراتی مدعی شده بود حزب الله اکنون حدود 100 هزار موشک و راکت در اختیار دارد. وی همچنین سال گذشته با نشان دادن نقشه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل که ادعا می شد پایگاه های موشکی حزب الله در مناطق روستایی جنوب لبنان را نشان می دهد، تلاش کرد تا به توجیه تلفات بالای غیرنظامی در درگیری های احتمالی آتی بپردازد.

اکنون نیز اشل ضمن اشاره به شکست رژیم اسرائیل از حزب الله در نبرد سال 2006، مدعی شده اسرائیل اکنون ده ها بار قوی تر از حزب الله و بسیار قوی تر از آن زمان شده است.   

به هر حال، آنچه مشخص است، مقامات رژیم اسرائیل این بار نیز مطابق رویه معمول خود و بر خلاف همه رویه های حقوقی و قانونی بین المللی، تهدیدی مستقیم و آشکار را علیه یک کشور مستقل مطرح کرده و حتی به سادگی از احتمال کشته شدن هزاران غیرنظامی بی گناه در کشور مذکور سخن می گویند.

به نظر می رسد مهمترین هدف این رژیم در شرایط کنونی، تأثیرگذاری بر افکار عمومی داخل لبنان و تلاش برای ضربه زدن به جایگاه حزب الله، از طریق تهدیدآمیز نشان دادن ماهیت این سازمان باشد. به عبارت دیگر، دستگاه تبلیغاتی رژیم اسرائیل تلاش دارد چنین به مردم لبنان القا کند که یا با حزب الله باشید و خطر مرگ را به جان بخرید و یا با فاصله گرفتن از این سازمان، زندگی خود را تضمین نمایید.

این مسئله اتفاقاً بیش از هر چیز بیانگر آن است که بر خلاف ادعای مقامات اسرائیلی، توانایی های نظامی رژیم اسرائیل هنوز هم در مقابل شیوه های جنگ چریکی و دیگر قابلیت های حزب الله و از همه مهمتر، پشتوانه مردمی این سازمان ناتوان است و مقامات اسرائیلی تنها راه مبارزه با حزب الله در شرایط کنونی را تلاش برای ضربه زدن به همین پایگاه مردمی یافته اند. امری که البته طی سال ها، هرگز نتوانسته اند در آن موفقیتی حاصل کنند. 


نظر شما :