نظر کوفی عنان در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و 1+5

۰۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۹ کد : ۱۹۲۷۹۳۳ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار ایرنا، کوفی عنان که به عنوان رییس گروه متنفذین در تهران به سرمی برد بعدازظهر امروز - دوشنبه - بعد از دیدار با وزیرامورخارجه کشورمان ، در بیانیه ای که به نمایندگی از چهار عضو این گروه قرائت کرد، گفت: این اولین سفر این گروه به ایران است ،هرچند هرکدام از اعضای متنفذین پیش از این نیز جداگانه به ایران سفر کرده و کشور فوق العاده شما را می شناسیم.

وی با اشاره به دیدار با محمدجواد ظریف عنوان کرد:مذاکرات ما با مقامات ایرانی از جمله وزیرامورخارجه ایران مفید و عمیق بوده است.

رییس گروه متنفذین هدف از سفر به ایران را دیدار با مقامات ارشد این کشور و گوش سپردن به پیشنهادات آنها درباره تحولات جاری منطقه دانست و گفت:همه ما از جمله میزبانان ایرانی ما به شدت از بابت شرایط تاسف بار در سوریه نگرانیم و باید همه تلاشمان را برای کاهش درد و رنج مردم سوریه به کار بندیم.

وی تصریح کرد: هنوز دو روز از سفر ما به ایران باقی است و امیدواریم دراین مدت با دیگر شخصیت های مهم و ارشد این کشور نیز دیدار کنیم.

عنان همچنین به پیشنهاد حسن روحانی رییس جمهورایران در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر به سخنان وی اشاره کرد و گفت:همان طور که رییس جمهورایران در سازمان ملل گفت،امیدهای جدیدی در دنیا برای پذیرش جهانی صلح و رد جنگ از سوی نخبگان ایجاد شده است.امیدی که به ترجیح دادن گفت و گو بر مناقشه بی انجامد.

وی تاکید کرد که ما باید احترام و اعتماد متقابل را در منطقه بازسازی کنیم و دراین مسیر وظیفه دشواری پیش رو داریم که به استقامت و تحمل نیاز دارد.

دبیرکل سابق سازمان ملل در ادامه به سابقه تشکیل گروه متنفذین اشاره کرد و گفت: نلسون ماندلا رییس جمهور فقید آفریقای جنوبی در سال 2007 این گروه را تشکیل داد و از اعضای آن خواست تا حقیقت را از طرف ضعفا به قدرتمندان بگویند و صدای فقرا باشند.

عنان خاطرنشان کرد: ما از زمان تاسیس برای التیام بخشیدن به شماری از زخم های بین المللی و ایجاد صلح دربیاری از کشورهای جهان چون سودان، شبه جزیره کره، کنیا ،فلسطین وسرزمین های اسرائیل تلاش کردیم.

کلید واژه ها: متنفذین


نظر شما :