جزئیاتی از تعهداتی که ایران باید برای توافق هسته ای دائم انجام دهد

۰۴ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۵ کد : ۱۹۲۷۷۸۱ سرخط اخبار

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5  در مورد مساله هسته ای ایران، سخت و پیچیده خواهد بود، چرا که آنان هم اکنون از هدف خود برای نابودی کامل تاسیسات هسته ای ایران خبر می دهند اگر قرار است توافق دائمی و بلند مدتی بین طرفین ایجاد شود.

به گزارش «تابناک»، آنچه که تا کنون در بین تحلیل گران غربی مطرح است دو گزینه ساده است : توافق دائمی و بلند مدت که در آن طرف غربی خواهان نابودی نزدیک به کامل تاسیسات هسته ای ایران است.گزینه ای که هم رئیس جمهور و هم وزیر خارجه بارها به صراحت اعلام  کرده اند که آن را نخواهند پذیرفت. گزینه دوم هم انجام یک توافق موقت دیگر پس از پایان دوره شش ماهه کنونی است که طرف غربی نیز صراحتا معتقد است که این گزینه پذیرفتنی نیست.در واقع دور بعد مذاکرات ایران و 1+5،پل زدن بین دو گزینه غیر قابل پذیرش از سوی طرفین است.

با توجه به چنین وضعیتی است که بسیاری از تحلیل گران غربی معتقدند در ماه آینده که مذاکرات ایران و 1+5 ، مجددا از سر گرفته می شود، بعید است که طرفین بتوانند به تواف جامع دست پیدا کنند، لذا آمریکا و شرکایش در گروه 1+5 در حال مذاکره برای اتخاذ یک استراتژی در چنین وضعیتی هستند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به صراحت می گوید که آنان به دنبال یک توافق بزرگ  هستند که خیلی سریع هم به دست آید.وی اضافه کرده است که ما به دنبال جایگزین کردن توافق های موقت به جای هم نیستیم.

دولت آمریکا هم با توجه به نگرانی های رژیم اسرائیل از برنامه هسته ای ایران در مذاکرات آینده به دنبال آن است که همه مولفه هایی از برنامه هسته ای ایران را که آنان تصور می کنند ایران را به سلاح هسته ای نزدیک می کند را از بین برد. در همین ارتباط دیوید آلبرایت از بازرسان سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی که در حال حاضر به کابینه اوباما در زمینه برنامه هسته ای ایران مشاوره می دهدو در تصمیم گیری دولت اوباما نقش دارد، گفته است که باید در طرح جامع هسته ای با ایران 15000 سانتریفیوژ از 20000 سانتریفیوژ ایران نابود شوند.وی همچنین اضافه کرده است که لازم است تاسیسات هسته ای زیر زمینی ایران تعطیل و راکتورهای آب سنگین ایران متوقف شوند.

این در حالی است که مشخصا روز چهارشنبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که ایران هیچ چیزی از برنامه هسته ای خود را نابود نخواهد کرد. رئیس جمهور روحانی نیز بارها این مساله را تکرار کرده است.اما باید همچنان منتظر دور بعدی مذاکرات بود. مذاکراتی که سخت،پیچیده و نفس گیر خواهد بود و حمایت و کمک به تیم مذاکره کننده ایرانی قطعا ضامنی برای تامین منافع ملی ایرانیان خواهد بود.


نظر شما :