چه کسی بیشترین نفع را از کاهش تحریم پتروشیمی می‌برد؟

۳۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۶ کد : ۱۹۲۷۵۶۷ سرخط اخبار

ابراز امیدواری ظریف نسبت به روند اجرای توافق هسته ای ژنو، خوشبینی مقامات ایرانی به توافق هسته ای ژنو و روند کاهش تحریم ها، قرار داشتن موضوع ایران در دستور کار اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، نفع شرکت های اروپایی از برداشته شدن تحریم پتروشیمی ایران و برنامه ایران برای جذب گردشگران بیشتر از کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

چه کسی بیشترین نفع را از کاهش تحریم پتروشیمی می‌برد؟


به گزارش «تابناک»، در روزی که قرار است روند اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ژنو آغاز شود، بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی به مواضع ایران درباره این موضوع اختصاص یافته است. خبرگزاری فرانسه با انتشار مطلبی در این زمینه، از خوشبینی وزیر خارجه ایران نسبت به آغاز این روند سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته ابراز امیدواری کرده که اجرای توافق هسته ای با کشورهای گروه 1+5، به یک توافق پایدار بر سر موضوع هسته ای ایران منجر شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرده که اجرای این توافقنامه نتایج مثبتی برای ایران و همچنین صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی به همراه داشته باشد.

چه کسی بیشترین نفع را از کاهش تحریم پتروشیمی می‌برد؟


روزنامه «نیویورک تایمز» نیز مطلبی در همین زمینه منتشر کرده و می نویسد مقامات ایرانی انتظار دارند برداشته شدن بخشی از تحریم های وضع شده علیه کشورشان که قرار است بر اساس توافقنامه ژنو اتفاق بیفتد، تغییرات اقتصادی مثبتی را به همراه داشته باشد. این روزنامه می نویسد استقبال از توافقنامه ژنو تنها به مقامات دولت ایران محدود نبوده و برخی از سیاستمداران «تندرو» این کشور نیز در این زمینه با دولت دارای اشتراک نظر هستند. در این مطلب همچنین به برنامه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اشاره شده و آمده که انتظار می رود در این اجلاس، روحانی به مطرح کردن فرصت های اقتصادی موجود در ایران بپردازد.

چه کسی بیشترین نفع را از کاهش تحریم پتروشیمی می‌برد؟


همین موضوع اخیر، یعنی اجلاس داووس، موضوعی است که روزنامه «گالف تودی» نیز به آن پرداخته و مسائل مربوط به ایران را یکی از دستور کارهای اصلی این اجلاس معرفی کرده است. به نوشته این روزنامه، جنگ داخلی سوریه و تلاش های ایران برای احیای روابط دیپلماتیک خود با جهان، دو موضوعی هستند که در صدر دستور کار اجلاس داووس قرار خواهند داشت. به عقیده این روزنامه، حسن روحانی مهمترین چهره در میان 40 مقام ارشدی است که در اجلاس مذکور شرکت خواهند کرد. علاوه بر این، حدود 2000 نفر از چهره های شاخص اقتصادی جهان نیز در داووس حاضر خواهند بود. با این حال، به طور معمول موضوعات غیراقتصادی مهم نیز در این اجلاس مطرح خواهد شد.

چه کسی بیشترین نفع را از کاهش تحریم پتروشیمی می‌برد؟


در یک مطلب اقتصادی دیگر، روزنامه «وال استریت ژورنال» به موضوع برداشته شدن تحریم صادرات مواد پتروشیمی ایران پرداخته و می نویسد شرکت های اروپایی بیشترین نفع را از این ماجرا خواهند برد. این روزنامه در مطلب خود به نقل از محمد حسین پیوندی، معاون شرکت ملی پتروشیمی ایران می نویسد پایان تحریم های مرتبط با پتروشیمی، به طور مستقیم بر کشورهای اروپایی تأثیر خواهد گذاشت. وی با اشاره به خرید فناوری های مرتبط با این حوزه از کشورهای اروپایی، اشاره کرده که در این زمینه، کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان بیشترین نفع را از برداشته شدن تحریم های ایران خواهند برد.

چه کسی بیشترین نفع را از کاهش تحریم پتروشیمی می‌برد؟


در نهایت، در مطلبی در حوزه گردشگری، روزنامه «نشنال» امارات از برنامه ایران برای افزایش جذب گردشگر از کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داده است. این روزنامه می نویسد ایران به منظور پیشبرد برنامه های خود برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری جهانی، امیدوار است گردشگران بیشتری را از کشورهای حوزه خلیج فارس به سواحل، پیست های اسکی و شهرهای باستانی خود جذب کند. نشنال در مطلب خود به نقل از منابع داخلی ایران می نویسد طی 10 ماهه اخیر، بیش از 1.2 میلیون گردشگر از کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین عراق از ایران بازدید کرده اند که این میزان، 50 درصد بیشتر از آمار سال گذشته است.

 

کلید واژه ها: کشورهای حوزه خلیج فارس


نظر شما :