جزئیات کاهش تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا

۲۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۲۷۴۹۷ سرخط اخبار

مقامات اروپایی جزئیاتی را از چگونگی کاهش تحریم های ایران بعد از حصول توافق نهایی برای اجرایی کردن موافقتنامه ژنو منتشر کرده اند که بر اساس آن بسیاری از صنایع مربوطه در اتحادیه اروپا، از صنعت بیمه تا فلزات گرانبها منتظر اجرایی شدن آنها هستند تا مجددا کسب و کار خود با ایران را از سر بگیرند.

به گزارش «تابناک» وال استریت ژورنال با اشاره به این موضوع جزئیات تخفیف در تحریم هایی که قرار است از سوی اتحادیه اروپا به ایران اعطا شود را بیان کرده است.

بر اساسا این جزئیات شرکتهای اروپایی میتوانند به حمل و نقل و صدور بیمه برای صادرات نفت ایران به شش کوری که هنوز با توجه به تحریم ایالات متحده اجازه خرید نفت از ایران را دارند – هند، ژاپن، چین، کره جنوبی، ترکیه و تایوان – اقدام کنند.

همچنین این کشورها ک پیش از این مجبور به کاهش خرید نفت خود از ایران به مرور زمان شده بودند، میتوانند سطح خرید نفت خود از ایران را طی مدت زمان موافقت نامه حفظ کنند. موافقت بین ایران و 5 + 1 قرار اس در روز دوشنبه هفته آینده اجرایی شود که البته اجریی شدن آن منوط به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از روند اقدامات ایران برای محدود سازی فعالیت هسته ای خود شده است. مقامات غربی اعلام کرده اند که انتظار تایید اقدامات ایران از سوی آژانس را دارند.

به این ترتیب وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برای مدت شش ماه اقدام به کاهش تحریم های ایران میکنند. به گفته مقامات اروپایی، این تخفیف در تحریم همچنین به شرکتهای اروپایی اجازه میدهد که اقدام به خرید و واردات، بیمه کردن و حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران کنند. همچنین ممنوعیت تجارت طلا و فلزات گرانبها با ایران نیز موقتا لغو خواهد شد.

مقامات اروپایی در خصوص این تخفیف گفته اند که قصد آنها برداشتن تحریم هایی بوده است که مشمول داد و ستد مستقیم با ایران میشده است. برای مثال عنوان شده است که خرید تجهیزات فنی به دلیل آنکه ماهها زمان میبرد تا در مورد چگونگی آن تصمیم گیری شود، در این توافقنامه ذکر نشده.

همچنین عنوان شده است که موانع بر سر نقل و انتقال پول با ایران نیز تا حدی تسهیل خواهد شد. بر این اساس نقل و انتقال پول برای امور انسان دوستانه تا سقف 100 هزار یورو بلامانع و بدون نیاز به مجوز خواهد بود اما وجوه ارسالی شخصی تا 40 هزار یورو بلامانع است.

همچنین اشاره شده است که این نقل و انتقال نمیتواند شامل بانکهای ایرانی که هنوز در تحریم هستند بشود. طبق توافق، این نقل و انتقال میتواند تا ده برابر افزایش یابد.

همچنین در خصوص 4.2 میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران که قرار است آزاد شود، اشاره شده است که ایران میتواند از این مبلغ در سیستم مالی اتحادیه اروپا استفاده کند، البته تا جایی که این استفاده منجر به نقض قوانین تحریم نشود.

مقامات اروپایی همچنین تاکید کرده اند که اگر مفاد موافقت نامه به هر ترتیبی نقض شود، برای مثال ایران تعهدات خود در خصوص ایجاد محدودیت در راستای برنامه هسته ای خود را اجرایی نکند، تحریم ها بلافاصله یا در مدت زمانی اندک به حالت قبل باز خواهد گشت.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :