مدیرکل امور پادمانی آژانس وارد تهران شد

۲۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۹۲۷۴۹۱ سرخط اخبار

ˈماسیمو آپاروˈ مدیر کل امور پادمانی منطقه B آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور گزارش دهی آغاز اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو از سوی جمهوری اسلامی ایران به نهاد تابعه بین المللی خود (آژانس )، بامداد شنبه وارد تهران شد.

به گزارش ایرنا، منطقه B آژانس بین المللی انرژی اتمی، منطقه ای است که ایران نیز در آن قرار دارد.

آپارو بامداد شنبه از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره ) وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: آپارو قرار است روز شنبه با مسوولان پادمانی سازمان انرژی اتمی ایران درباره آغاز اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو گفت وگو کند.

کمالوندی افزود: هیات بازرسان آژانس به ریاست آقای آپارو در 20 ژانویه (30 دی ماه) شروع اقدامات داوطلبانه ایران را به آژانس گزارش خواهد کرد و بدین ترتیب اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو به طور رسمی آغاز می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: براساس تعهدات صورت گرفته قرار شد گروه 1+5 در همان روز اقدامات خود از جمله لغو تحریم ها را آغاز کند و عملا به طور همزمان در ایران و پایتخت های 1+5 و نیز اتحادیه اروپا در 30 دی اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو که شش ماهه است، آغاز می شود.

بر اساس توافق ایران و 1+5 در سوم آذر 1392 در ژنو و مذاکرات کارشناسی بعدی ، از 20 ژانویه (30 دی) برخی تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران باید لغو شود و تهران نیز اقداماتی داوطلبانه برای رفع نگرانی طرف مقابل دربرنامه صلح آمیز هسته ای خودرا اجرا می کند.

ˈسیدعباس عراقچیˈ عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 1+5گفت که 2/4میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران براساس جدول زمانبندی مشخص شده ، طی هشت قسط آزاد خواهد شد و تهران نیز نیمی از ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد خود را در طول 6 ماه و ماهانه 15 کیلو گرم را به اکسید تبدیل می کند و نیم دیگر آن را نیز در طول سه ماه رقیق سازی خواهد کرد.

گروه 1+5 بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، همچنین باید تلاش ها برای کاهش خرید نفت خام ایران را متوقف کند و تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط با آن تعلیق شود.

1+5 همچنین متعهد شده است تحریم های پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها ، صنعت خودرو و قطعات هواپیما و نیز خدمات مرتبط با موارد یادشده را تعلیق کند.

تهران نیز در طی دوره شش ماهه اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو که از روز دوشنبه آغاز می شود، غنی سازی 20 درصد خود را به صورت داوطلبانه تعلیق می کند، اما غنی سازی تا سطح پنج درصد همچنان ادامه خواهد داشت.

کلید واژه ها: برنامه اقدام مشترک ژنو


نظر شما :