فرانسوا اولاند؛ رسوایی عشقی یا مساله‌ خصوصی؟

۲۵ دی ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۳ کد : ۱۹۲۷۴۱۶ سرخط اخبار
این هفته، هفته سرنوشت سازی برای فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه است. در این هفته آینده ریاست جمهوری او مشخص می شود و ما احتمالا بیشتر در مورد وضعیت مطبوعات فرانسه آگاه خواهیم شد.
 
اولاند، روز گذشته اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال جدید میلادی را برگزار کرد و از این فرصت برای تشریح جزئیات برنامه اصلاحات اقتصادی خود و نیز تحکیم موقعیتش که به شدت تضعیف شده، استفاده کرد.
 
ولی ماجراهای زندگی خصوصی او این کنفرانس را تحت الشعاع قرار داد.
 
جمعه گذشته مجله فرانسوی کلوزر، جزئیات آنچه را که ادعا کرده بود روابط عاشقانه اولاند با ژولی گیه، یک هنرپیشه فرانسوی است، انتشار داد.
 
کاخ الیزه که اقامتگاه رسمی رئیس جمهوری فرانسه است بدون فوت وقت عکس العمل نشان داد و اقدام مجله کلوزر را نقض حریم زندگی خصوصی اولاند خواند. بیشتر مطبوعات فرانسه با این نظر موافق بودند.
 
بیشتر نشریات فرانسوی خبر ادعای این رابطه را در صفحه اول خود چاپ نکردند. یک نظرسنجی فوری نشان داد که هفتاد و هفت درصد مردم فرانسه معتقد بودند که "روابط عشقی رئیس جمهوری" یک موضوع خصوصی است و تنها به خود آقای اولاند مربوط است.
 
یک سناتور فرانسوی اقدام مجله کلوزر را "فضولی مزاحمت آمیز" توصیف کرد. این اظهار نظر را می توان جمع بندی نظر بیشتر سیاستمداران فرانسوی خواند.
 
ولی ماجرا به همین جا خاتمه نیافت.
 
یک رشته سئوال های بدون پاسخ وجود داشت: آیا نشستن اولاند در پشت یک موتورسیکلت برای رفتن به خانه ژولی گیه، از نظر امنیتی بی خطر بوده؟ آیا این کار، رئیس جمهوری فرانسه را در معرض خطر حمله یا آدم ربایی قرار نداده بود؟ هنگامی که او شب را در آپارتمان گیه می گذراند آیا محافظ شخصی اش هم با او بود؟ مالکان آپارتمان چه کسانی بودند و آیا قابل اطمینان بودند؟ اگر دشمنان فرانسه یا اولاند از حضور او در آپارتمان با خبر می شدند چه پیش می آمد؟ آیا رئیس جمهوری باید این ریسک ها را قبول می کرد؟ آیا از مقامات دولتی خواسته شده بود که این روابط را مخفی نگاه دارند؟
 
تمام این ها را می توان سئوال های مشروع و موجه دانست.
 
خطر مورد تمسخر قرار گرفتن
همچنین یک رشته پرسش هایی مطرح می شود که جنبه سیاسی آنها بیشتر است: آیا دیدن رئیس جمهوری که با کلاه سیاه مخصوص موتورسواری در پشت موتورسیکلت نشسته، به پرستیژ و وجهه مقام رئیس جمهوری فرانسه لطمه نزده؟ آیا شخص او باعث نشده که مورد تمسخر که خطرناک ترین نحوه برخورد با یک سیاستمدار منتخب است قرار گیرد؟
 
این که آیا مطبوعات فرانسه این سئوال ها را دنبال خواهند کرد هنوز روشن نشده ولی آنچه که مسلم است تعهد جدی احترام به زندگی خصوصی مقامات منتخب وجود دارد.
 
پس از انتشار خبر ادعایی مجله کلوزر، اعلام شد که خانم والری تریروایلر، که مدتی طولانی است با  اولاند زندگی می کند و در حقیقت بانوی اول فرانسه است، در بیمارستان بستری شده است.
 
مشاوران او اعلام کردند که تریروایلر دچارعارضه افسردگی شدید شده است. این خبر سبب شد اولاند تحت فشار بیشتری قرار گیرد.
 
اگر چه اولاند و تریروایلر، رسما ازدواج نکرده اند، او باعنوان بانوی اول فرانسه سفر می کند.
 
پاتریس بیانکونه، سخنگوی وایلر گفت او از طریق مجله کلوزر از ماجرا باخبر و دچار "یک شوک بزرگ احساسی" شده است.
 
پزشکان معالج وایلر که سابقا خبرنگار روزنامه پاری ماچ بوده، به او توصیه کرده اند که استراحت کند.
 
به این ترتیب یک رشته سئوال های دیگر مطرح می شود: با این ماجرا موقعیت بانوی اول فرانسه به چه صورتی درمی آید و آیا مردم فرانسه حق دارند آن را بدانند؟ والری تریروایلر، در کاخ الیزه دفتری با شش کارمند دارد که هزینه آن را دولت تامین می کند.
 
سیاستمداران فرانسوی جرات ورود به این میدان مین گذاری شده را ندارند اگر چه فرانسوا کوپه، رئیس اتحادیه جنبش مردمی، که یک حزب مخالف راست میانه است، گفته است این ماجرا برای وجهه رئیس جمهوری فاجعه آمیز است. یک روزنامه نویس نیز هشدار داده بود هنگامی که اولاند بخواهد در باره برنامه اصلاحات اقتصادی خود صحبت کند کسی گوش شنوا نخواهد داشت.
 
ولی آینده ریاست جمهوری اولاند به اقتصاد فرانسه وابسته است. اقتصاد فرانسه همچنان بی تحرک باقی مانده است. اولاند در پیام خود به مناسبت سال جدید میلادی، از کندی بیش از حد و هزینه سرسام آور و سنگین دولت شکایت کرد. اشارات ضمنی حاکی از این است که او در نظر دارد میزان مالیات تمام فرانسوی ها را کاهش دهد.
 
فشارهای اقتصادی
با توجه به این که فرانسوا اولاند به منظور کاهش کسری بودجه، مالیات ها را افزایش داده بود، آیا اکنون هزینه های دولتی را کاهش خواهد داد؟ و اگر پاسخ به این سئوال مثبت است کاهش مالیات ها چگونه خواهد بود؟ او به سرمایه داران و بازرگانان عمده قول داد که در ازای استخدام کارمندان بیشتر، میزان مالیات را کاهش خواهد داد. ولی جزئیات این اصلاحات چیست؟  اولاند از سوء استفاده در سیستم رفاه اجتماعی صحبت کرده ولی چه بخش هایی از این سیستم مشمول اصلاحات خواهد شد؟ هنگامی که او از یک سو از انجام اقدامات بیشتر و از سوی دیگر از کاهش هزینه ها صحبت می کند، چه فکری در سر دارد؟
 
آینده ریاست جمهوری آقای اولاند، در گرو پاسخ به این پرسش هاست.
 
آیا او مانند مربی و معلم خود فرانسوا میتران، رئیس جمهوری پیشین فرانسه از شدت گرایش های سوسیالیستی خود کاسته و بیشتر یک سوسیال دموکرات خواهد شد؟ آیا با رئیس جمهور تازه ای که با اقتصاد بازار آشنایی بیشتری دارد، سر و کار خواهیم داشت؟ آیا او می تواند برچسبی را که به او به عنوان رئیس جمهور "مرد بیمار اروپا" زده شده، از میان بردارد؟
 
خطر اینجاست که ممکن است بازارها در مرحله ای به این نتیجه برسند که برای خرید بدهی های فرانسه، نرخ بهره باید بالا برود.
 
اعتبار فرانسوا اولاند، یک عامل مهم و کلیدی برای رفع مشکلات اقتصادی فرانسه است و این اعتبار در حال حاضر با زندگی خصوصی او گره خورده است.
 
منبع: بی بی سی

کلید واژه ها: فرانسه کلوزر تریروایلر اصلاحات مجله کلوزر رئیس جمهوری فرانسه


نظر شما :